Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR

Auteur Topic: Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR  (gelezen 28286 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #100 Gepost op: 14 augustus 2016, 21:23:34
Citaat van: Bert65 link=msg=1442521 date=1471201329
De snelweg houdt op bij de Schipholtunnel. A4 R 6,6 .... Daar staan borden autoweg.
(verdorie ik krijg streetvieuw niet geplaatst). Vreemd dan ook dat mensen een bon hebben gehad voor het lopen op de vluchtstrook bij Schiphol/ Alleen een autosnelweg heeft een vluchtstrook.
Dit geld alleen voor de parallelbaan, echter valt deze hier nog steeds onder RWS. Alle werken en afzettingen lopen nog steeds via RWS.
De HRB is nog steeds een autosnelweg.

Citaat
vluchthaven of vluchtstrook: door een doorgetrokken streep van de rijbaan van de autosnelweg of autoweg afgescheiden weggedeelte, dat bestemd is voor gebruik in noodgevallen, behoudens voor de duur van openstelling als spitsstrook;
bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2014-03-20 RVV1990 hoofdstuk 1 artikel 1 begripsbepalingen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


guest15549

  • Gast
Reactie #101 Gepost op: 14 augustus 2016, 21:28:53
Citaat van: R.3144 link=msg=1442525 date=1471201481
Luchthaven Schiphol is een veiligheids risico gebied.  Oftewel artikel 52 lid 5 WWM van toepassing.

De opsporingsambtenaren alsmede andere daartoe door Onze Minister aangewezen personen zijn bevoegd een persoon die zich bevindt op een bij regeling van Onze Minister aangewezen luchthaven, te allen tijde aan zijn kleding en de verpakking van goederen, met inbegrip van reisbagage, alsmede diens vervoermiddel, te onderzoeken

Ja, en wat is je punt? Dat betekent niet dat een stopteken van een beveiliger of landmachtmilitair rechtsgeldig is.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #102 Gepost op: 14 augustus 2016, 21:30:15
Citaat van: HIT link=msg=1442530 date=1471202614
Dit geld alleen voor de parallelbaan, echter valt deze hier nog steeds onder RWS. Alle werken en afzettingen lopen nog steeds via RWS.
De HRB is nog steeds een autosnelweg.
Via de HRB kan je, vanaf Amsterdam, (normaliter) Schiphol ook niet bereiken  98uiye


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #103 Gepost op: 14 augustus 2016, 22:18:25
Citaat van: RS496 link=msg=1442517 date=1471200318
Het geen toestemming willen geven tot het doorzoeken van een auto kan op zichzelf staand geen reden zijn om iemand (in juridische zin) te verdenken.

Het ging hier niet om de controles van de KMAR, maar de veiligheidscontroles van de beveiliging op Schiphol


Citaat van: RS496 link=msg=1442517 date=1471200318
Wat niet weg neemt dat de KMar alsnog je hele auto ondersteboven kan trekken naar eigen inzicht als zij dat wilt en als je op luchthaventerrein bent.

Precies. Zij vragen denk ik dan ook niet om toestemming, want die hebben ze helemaal niet nodig.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #104 Gepost op: 14 augustus 2016, 22:22:51
Citaat van: RS496 link=msg=1442531 date=1471202933
Ja, en wat is je punt? Dat betekent niet dat een stopteken van een beveiliger of landmachtmilitair rechtsgeldig is.

Jawel hoor. Want dat antwoord is al duidelijk gegeven.

Citaat van: scorpio link=msg=1442477 date=1471186350
Dan kan jij vast ook wel vertellen WAAR zij dan specifiek benoemd staan als zodanig herkenbare ambtenaar?
Citaat van: R.3144 link=msg=1442478 date=1471186565
Artikel 82 lid 1 onder B RVV'1990


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #105 Gepost op: 14 augustus 2016, 22:36:55
Citaat van: RS496 link=msg=1442523 date=1471201373
Volgens het besluit waarmee de Landmacht-militairen worden opgetrommeld (http://wetten.overheid.nl/BWBR0011530/2010-10-10) zijn zij niet 'voor bijstand' aan de KMar of politie maar om iets te bewaken. Dat dat in dit geval (aanrijroute tot) een controleplaats is, is leuk maar zeker niet verplicht.

Ik zou daar niet zo zeker van zijn. Artikel 1 van dat besluit geeft aan dat dit besluit gebaseerd is op artikel 3, derde lid, van de Rijkswet geweldgebruik bewakers militaire objecten. Het gaat hier echter niet om een militair object.

Als dit het geval zou zijn, waarom krijgen de militairen dan vóór inzet op de luchthaven een specifieke training op het Opleidings-, Trainings- en Kenniscentrum van de marechaussee in Apeldoorn?


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #106 Gepost op: 14 augustus 2016, 22:42:01
Ik zou daar niet zo zeker van zijn. Artikel 1 van dat besluit geeft aan dat dit besluit gebaseerd is op artikel 3, derde lid, van de Rijkswet geweldgebruik bewakers militaire objecten. Het gaat hier echter niet om een militair object.

Als dit het geval zou zijn, waarom krijgen de militairen dan vóór inzet op de luchthaven een specifieke training op het Opleidings-, Trainings- en Kenniscentrum van de marechaussee in Apeldoorn?
Is niet van toepassing.
Nogmaals,  militaire bijstand obv de politiewet.  Bewapening is conform bewapeningsregeling defensie.
Training door KMar is praktisch en ter bevordering goede samenwerking en taakverdeling.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #107 Gepost op: 14 augustus 2016, 22:55:17
Het feit dat er al 6 pagina's door professionals over gepraat wordt en de ene vraag een volgende oplevert houdt wel in dat de overheid iets beter mag gaan communiceren. Ik vind mijzelf een redelijk slimme en betrokken burger, maar ik snap er geen snars meer van. ???
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #108 Gepost op: 14 augustus 2016, 22:59:33
Citaat van: R.3144 link=msg=1442544 date=1471207321
Nogmaals,  militaire bijstand obv de politiewet.

Dat was mij in ieder geval wel duidelijk. Ben ik alleen nog wel benieuwd naar het besluit van de minister en de (beleids)regels die gegeven zijn over de uitoefening van de bevoegdheden (zie artikel 58 lid 2 van de politiewet)

http://wetten.overheid.nl/BWBR0031788/#Hoofdstuk5_Paragraaf5.1_Artikel58


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #109 Gepost op: 14 augustus 2016, 23:00:36
Nou mensen lijken er op uit om te bewijzen dat niet-KMar militairen daar zonder enige rechtsgrond staan en men niets van hen aan hoeft te trekken. Dat dat al meerdere malen hier is weerlegd maakt blijkbaar niet uit.

Dat zorgt voor ruis, maar iedere weldenkende burger zal bij een dergelijke controle gewoon voldoen aan de aanwijzingen die gegeven worden. Er staat sowieso altijd een KMar OA naast dus dan is de kous helemaal af. Toch?
Bijdragen op persoonlijke titel.