Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR

Auteur Topic: Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR  (gelezen 27897 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #160 Gepost op: 15 augustus 2016, 16:41:45
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1442730 date=1471271244
Ik denk dat we beiden in dit geval een andere soort constante dreiging bedoelen.
Moet alleen eens flink nadenken hoe ik dat moet gaan verwoorden  ;)

Substantieel = aanzienlijk, behoorlijk. Het dreigingsniveau dat we in Nederland al jaren hebben. We weten dat er een serieus signaal is waardoor deze controles rondom Schiphol noodzakelijk zijn en we weten dat er bij dreigingsniveau substantieel geen gewapende soldaten de straat op hoeven te gaan, anders zouden er al jaren geleden veel gewapende soldaten in heel Nederland op straat te zien zijn geweest.

Het tegenovergestelde van constant is variabel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #161 Gepost op: 15 augustus 2016, 16:42:30
Ik probeer het voor de leek (mijzelf) even samen te vatten. Corrigeer mij vooral als ik nog steeds niet begrijp.

* Politie en Kmar onderofficieren en officieren met (B)OA mogen een stopteken geven i.h.k.v. voertuigcontrole.
* Kmar beveiligers  (ik neem aan korporaal en soldaat) mogen een stopteken geven i.v.m. de verkeersdoorstroming en gewapende objectbewaking uitvoeren
* overige militairen mogen onder het bewind van de politie alleen gewapend bewaken conform hun (gewelds)instructie.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #162 Gepost op: 15 augustus 2016, 16:47:22
Ilan Sluis
@ilanRTL
Bij controle #kmar en #landmacht op #Schiphol. #rtlnieuws



Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #163 Gepost op: 15 augustus 2016, 19:11:07
Citaat van: RemRoof link=msg=1442738 date=1471272150
Ik probeer het voor de leek (mijzelf) even samen te vatten. Corrigeer mij vooral als ik nog steeds niet begrijp.

* Politie en Kmar onderofficieren en officieren met (B)OA mogen een stopteken geven i.h.k.v. voertuigcontrole.
* Kmar beveiligers  (ik neem aan korporaal en soldaat) mogen een stopteken geven i.v.m. de verkeersdoorstroming en gewapende objectbewaking uitvoeren
* overige militairen mogen onder het bewind van de politie alleen gewapend bewaken conform hun (gewelds)instructie.

Ik vind dat je hier een prijs voor verdient.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #164 Gepost op: 15 augustus 2016, 20:09:54
Ik probeer het voor de leek (mijzelf) even samen te vatten. Corrigeer mij vooral als ik nog steeds niet begrijp.

* Politie en Kmar onderofficieren en officieren met (B)OA mogen een stopteken geven i.h.k.v. voertuigcontrole.
* Kmar beveiligers  (ik neem aan korporaal en soldaat) mogen een stopteken geven i.v.m. de verkeersdoorstroming en gewapende objectbewaking uitvoeren
* overige militairen mogen onder het bewind van de politie alleen gewapend bewaken conform hun (gewelds)instructie.

Ik vind dat je hier een prijs voor verdient.
Ik ook!

Kleine toevoeging: Art.58 lid 2 Politiewet 2012 limiteert bijstand van de krijgsmacht aan de politie niet tot louter gewapend bewaken maar stelt dat:

"Onze Minister bepaalt, in overeenstemming met Onze Minister van Defensie, op welke wijze de bijstand zal worden verleend. Daarbij worden tevens nadere regels of beleidsregels gegeven over de uitoefening van bevoegdheden krachtens deze wet."

In principe kunnen militairen dus iedere bevoegdheid krachtens de politiewet krijgen, maar dat moet vooraf in samenspraak door MinV&J en MinDef bepaald, gelimiteerd en met regels omkleed worden.

Gewapend bewaken en beveiligen kan Defensie zelf t.a.v. haar eigen terreinen, installaties en voertuigen, of door een terrein/gebouw gedurende een bepaalde tijd tot militair object te verklaren. Dat kan door de bevelhebbers van de OPCOs gebeuren als dat voor hen militaire noodzaak heeft. Meest recent was dat bij de Zwitserse F-5 crash in Friesland door CLSK, maar het gebeurde bijvoorbeeld ook met een terrein in de Eemshaven waar voertuigen op schepen naar crisisgebied geladen werden.

Dat laatste, op basis van de Rijkswet geweldgebruik bewakers militaire objecten en aanhangige regelgeving, is bij Schiphol niet aan de orde hoor, maar voor de volledigheid.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #165 Gepost op: 15 augustus 2016, 20:22:02
Citaat van: Highfield link=msg=1442789 date=1471284594
Ik ook!

Kleine toevoeging: Art.58 lid 2 Politiewet 2012 limiteert bijstand van de krijgsmacht aan de politie niet tot louter gewapend bewaken maar stelt dat:

"Onze Minister bepaalt, in overeenstemming met Onze Minister van Defensie, op welke wijze de bijstand zal worden verleend. Daarbij worden tevens nadere regels of beleidsregels gegeven over de uitoefening van bevoegdheden krachtens deze wet."

In principe kunnen militairen dus iedere bevoegdheid krachtens de politiewet krijgen, maar dat moet vooraf in samenspraak door MinV&J en MinDef bepaald, gelimiteerd en met regels omkleed worden.

Gewapend bewaken en beveiligen kan Defensie zelf t.a.v. haar eigen terreinen, installaties en voertuigen, of door een terrein/gebouw gedurende een bepaalde tijd tot militair object te verklaren. Dat kan door de bevelhebbers van de OPCOs gebeuren als dat voor hen militaire noodzaak heeft. Meest recent was dat bij de Zwitserse F-5 crash in Friesland door CLSK, maar het gebeurde bijvoorbeeld ook met een terrein in de Eemshaven waar voertuigen op schepen naar crisisgebied geladen werden.

Dat laatste, op basis van de Rijkswet geweldgebruik bewakers militaire objecten en aanhangige regelgeving, is bij Schiphol niet aan de orde hoor, maar voor de volledigheid.

Bevoegdheden krachtens de politiewet die ook aan (overige) militairen toekomen ingeval van bijstand:
- Artikel 7 lid 1 jo. lid 6. Geweld of vrijheidsbeperkende middelen gebruiken
- Artikel 7 lid 2 jo. lid 6. Toegang tot elke plaats t.b.v. de hulpverlening
- Artikel 7 lid 3 jo. lid 6. Veiligheidsfouillering toepassen
- Artikel 8 lid 1 jo. lid 3. Vorderen van inzage in ID-bewijs


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #166 Gepost op: 15 augustus 2016, 20:27:04
Citaat van: Highfield link=msg=1442789 date=1471284594
...

Gewapend bewaken en beveiligen kan Defensie zelf t.a.v. haar eigen terreinen, installaties en voertuigen, of door een terrein/gebouw gedurende een bepaalde tijd tot militair object te verklaren. Dat kan door de bevelhebbers van de OPCOs gebeuren als dat voor hen militaire noodzaak heeft. Meest recent was dat bij de Zwitserse F-5 crash in Friesland door CLSK, maar het gebeurde bijvoorbeeld ook met een terrein in de Eemshaven waar voertuigen op schepen naar crisisgebied geladen werden.

...

Ietwat offtopic.

Dit gebeurt inderdaad regelmatig, bijvoorbeeld Heumensoord tijdens de 4-daagse, voorheen ook de rustplaatsen toen defensie daar leidend in was maar ik heb ook meegemaakt dat tijdens een oefening van 400gnk midden in een stad het hospitaal een militair object was inclusief gewapende beveiliging door AMV'ers ::)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #167 Gepost op: 15 augustus 2016, 20:32:35
Citaat van: Bravo link=msg=1442791 date=1471285322
Bevoegdheden krachtens de politiewet die ook aan (overige) militairen toekomen ingeval van bijstand:
- Artikel 7 lid 1 jo. lid 6. Geweld of vrijheidsbeperkende middelen gebruiken
- Artikel 7 lid 2 jo. lid 6. Toegang tot elke plaats t.b.v. de hulpverlening
- Artikel 7 lid 3 jo. lid 6. Veiligheidsfouillering toepassen
- Artikel 8 lid 1 jo. lid 3. Vorderen van inzage in ID-bewijs

Mannen bedankt voor de toelichting en het compliment e050

Blijft alleen de vraag welke bevoegdheid de militairen (niet Kmar) op dit moment hebben gekregen i.h.k.v.de bijstand op Schiphol of was dat al benoemd?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Bert Zwerver

  • Handhaver-D
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
    • Veteranen Search Team
Reactie #168 Gepost op: 15 augustus 2016, 21:36:40
Iedereen heeft de mond vol over veiligheid en dan beginnen wij hier te zwammen of een militair van de landmacht wel een 'stopteken' mag geven.
Ik zie het probleem niet als ik van een militair van LMB een 'stopteken' zou krijgen bij een controlepost op SPL, hij staat daar niet omdat het zo'n mooi weer is.


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #169 Gepost op: 15 augustus 2016, 21:45:37
Citaat van: Bert Zwerver link=msg=1442817 date=1471289800
Iedereen heeft de mond vol over veiligheid en dan beginnen wij hier te zwammen of een militair van de landmacht wel een 'stopteken' mag geven.
Ik zie het probleem niet als ik van een militair van LMB een 'stopteken' zou krijgen bij een controlepost op SPL, hij staat daar niet omdat het zo'n mooi weer is.

Dat gaat om staatsrechtelijkheid. De overheid mag geen dingen waar het de bevoegdheid niet toe heeft en het publiek mag ons daar aan houden. Trek je je daar niet veel van aan, dan ben je geen haar beter dan de ander die je bestrijdt. Ik vind het een terecht punt waar we als toezichthouders, (buitengewoon) opsporingsambtenaar en/of militair steeds rekening mee moeten houden.