Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR

Auteur Topic: Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR  (gelezen 28004 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Reactie #180 Gepost op: 16 augustus 2016, 11:13:45

Ik heb een vraag m.b.t. het wapen en de munitie van de militairen. De KMAR beveiligers lopen volgens mij nog steeds met een MP5 met dezelfde munitie als in de pistolen van de politie en KMAR gebruikt wordt. Wanneer er geschoten moet worden (laten we hopen van niet), dan hebben die kogels wel een heel ander effect als wanneer de militairen met hun wapen gaan schieten.

In hoeverre is daar rekening mee gehouden?

5.56mm in de colt vs. 9mm in de MP5 en de glock. Militairen maken kleinere gaatjes maar hebben wel een groter bereik en meer precisie door de aard van het (lange) wapen. In de wet wordt de munitiesoort niet gespecificeerd, er wordt wel onderscheid gemaakt in automatisch versus enkelschots vuur. Op de colt (en MP5) is dit te selecteren.
Bijdragen op persoonlijke titel.

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #181 Gepost op: 16 augustus 2016, 11:22:23
Citaat van: scorpio link=msg=1442895 date=1471338251
Ik heb een vraag m.b.t. het wapen en de munitie van de militairen. De KMAR beveiligers lopen volgens mij nog steeds met een MP5 met dezelfde munitie als in de pistolen van de politie en KMAR gebruikt wordt. Wanneer er geschoten moet worden (laten we hopen van niet), dan hebben die kogels wel een heel ander effect als wanneer de militairen met hun wapen gaan schieten.

In hoeverre is daar rekening mee gehouden?

HRB maakt geen gebruik van de MP5. Sinds de oprichting van de HRB peletons hebben ze gekozen voor een ander wapen, deze is ook te zien in meerdere foto's rondom de schiphol controles. Ik dacht dat dit de HK416 was, zelfde munitie als de Colt.

Bron: http://www.at5.nl/artikelen/158866/extra_controles_bij_schiphol_houden_voorlopig_aan#

R.3144

• Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #182 Gepost op: 16 augustus 2016, 11:47:47
@RS496,  volgens mij was ik in mijn vorige bericht niet duidelijk genoeg voor je.  

De onderofficier & officier van de KMar zijn ten ALLEN tijden bevoegd tot de opsporing van ALLE strafbare feiten als algemeen opsporingsambtenaar!  Net als een politieman.  
Art. 4 en OI-III-50-A doet NIETS af aan de bevoegdheid.  Enkel de commandant die even kan zeggen,  pietje,  een verkeerscontrole op de dam is niet helemaal ons dingetje..

Als ik een idioot zie rijden in m'n vrije tijd,  en die slinger ik op de bon,  die gaat gewoon door.  

Geloof ik,  ik heb hier met een OVJ / HOVJ en PPS over zitten bomen en ja het is zo.  Vroeger was het anders,  dat klopt.
Denk vooral wat je denkt,  ik werk al een aardig tijdje bij de KMar,  in kleine en grote onderzoeken en ben mij terdege bewust van mijn bevoegdheden.
Art. 4,  waar jij steeds mee terugkomt is een TAAK stelling,  bevoegdheid regelt art. 141 SV en is zojuist nogmaals verduidelijkt door mijn collega Sven.

hans2707

• Forum gebruiker
Reactie #183 Gepost op: 16 augustus 2016, 12:42:01
Citaat van: koenb link=msg=1442899 date=1471339343
HRB maakt geen gebruik van de MP5. Sinds de oprichting van de HRB peletons hebben ze gekozen voor een ander wapen, deze is ook te zien in meerdere foto's rondom de schiphol controles. Ik dacht dat dit de HK416 was, zelfde munitie als de Colt.

Bron: http://www.at5.nl/artikelen/158866/extra_controles_bij_schiphol_houden_voorlopig_aan#

Volgens mij is dat op het plaatje een Colt C8 en dus geen HK416.

guest15549

• Gast
Reactie #184 Gepost op: 16 augustus 2016, 12:53:55
Citaat van: voske83 link=msg=1442863 date=1471322875
Die bepaling dient maar één doel: voorkomen dat mensen in strafzaken of WAHV-zaken kunnen klagen dat de KMar niet bevoegd was omdat het buiten hun taak viel. Nadat dat in het verleden wel tot bewijsuitsluiting had geleid, heeft men deze oplossing bedacht (en die werkt).

ik heb in eind 2014 een Wahv-zaak voor een kennis gewonnen met als primair argument dat de KMar niet bezig was met haar taak of iets in die richting. Ik zal die hem vragen of hij de uitspraak nog ergens heeft.

koenb

• Senior gebruiker
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #185 Gepost op: 16 augustus 2016, 12:57:17
Citaat van: hans2707 link=msg=1442905 date=1471344121
Volgens mij is dat op het plaatje een Colt C8 en dus geen HK416.

Zou zomaar kunnen.

Stukje uit het KMar Magazine over de HRB:

"De tweede week van de opleiding staat in het teken van de vuurwapenopleiding voor het geweer C8. De HRB krijgt uiteindelijk een ander wapen, maar dat wapen is nu nog niet beschikbaar. Omdat de C8 bijna hetzelfde geweer is, leiden we de cursisten vast op voor dat wapen. Voor de interimfase is gekozen voor de al binnen defensie aanwezige C8. Beide wapens stellen de HRB in staat om weerstand te bieden aan een dreiging of aanslag met bijvoorbeeld een Kalashnikov."

Highfield

• Senior gebruiker
Reactie #186 Gepost op: 16 augustus 2016, 13:49:17
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=dbbfce2d-e848-4f5e-a37f-94060768242a&title=De%20inzet%20van%20militairen%20op%20Schiphol.pdf

Schriftelijke kamervragen over de inzet van militairen op Schiphol. Samenvattend gaan de vragen over de (beperkte) capaciteiten van de KMar en de effectiviteit van gedane toezeggingen hierover.

Bollie

• Forum gebruiker
Reactie #187 Gepost op: 16 augustus 2016, 14:45:02
Ik snap de discussie hier, in de politie wet word specifiek gesproken over " op de militair van enig ander onderdeel van de krijgsmacht die op grond van deze wet bijstand verleent aan de politie." Ze hadden beter in de politiewet kunnen neerzetten: Artikel 77: Zover er geen feitelijk verschil word gemaakt tussen de politie en de koninklijke marechaussee zijn alle artikelen waar het specifiek over de politie gaat ook van toepassing op de koninklijke marechaussee.

Los je gelijk deze hele discussie op.

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #188 Gepost op: 16 augustus 2016, 15:26:52
Ik snap de discussie hier, in de politie wet word specifiek gesproken over " op de militair van enig ander onderdeel van de krijgsmacht die op grond van deze wet bijstand verleent aan de politie." Ze hadden beter in de politiewet kunnen neerzetten: Artikel 77: Zover er geen feitelijk verschil word gemaakt tussen de politie en de koninklijke marechaussee zijn alle artikelen waar het specifiek over de politie gaat ook van toepassing op de koninklijke marechaussee.

Los je gelijk deze hele discussie op.
Zolang die discussie alleen hier speelt en niet bij het gezag, dan hoeft er niets opgelost te worden. ;)

Highfield

• Senior gebruiker
Reactie #189 Gepost op: 17 augustus 2016, 09:37:06
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHLEE:2005:AV3729

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHLEE:2006:AX6503

Ik help hem even. Twee zaken, 10 jaar terug, op basis van de vorige Politiewet, toevallig in dezelfde regio met dezelfde gemachtigde advocaat.