Deze bepaling is dus alleen van toepassing op militairen die bijstand leveren aan de politie en niet op militairen die bijstand verlenen aan de KMar. Wanneer in de Politiewet 2012 namelijk wordt gesproken over politie moet je terug naar de definitie in artikel 1 van de wet.
Hèèl erg technisch gezien is de politie gewoon bevoegd op het terrein van Schiphol (de taak ligt bij de KMar, maar de politie heeft daar gewoon ook haar bevoegdheden). KMar vraagt ondersteuning aan politie, politie doet hiervoor beroep op Defensie, militair verschijnt op Schiphol. Wat ook kan is Schiphol aanwijzen als tijdelijk te bewaken en beveiligen locatie, dan kan Defensie helemaal op eigen bevoegdheden handelen.
Hoe dan ook, wat R.3144 zegt is natuurlijk de makkelijkste weg.
Dat vermoeden had ik al (gezien de ontbrekende bevoegdheden). Misschien heb ik iets gemist maar waar wordt geschreven dat de landmachtmilitairen ook stoptekens gaan geven?
Waar bij mij wel vragen over rijzen is de geweldsinstructie en borging daarvan. Wat gebeurt er juridisch gezien als een militair gericht op iemand schiet die de controle wil omzeilen en/of duidelijk van zins is tegen de KMar of tegen hem/haarzelf geweld te gebruiken?
Als ze Schiphol aangewezen hebben als te bewaken en beveiligen object dan is dit geregeld in Besluit geweldgebruik defensiepersoneel in de uitoefening van de bewakings- en beveiligingstaak (
http://wetten.overheid.nl/BWBR0011530/2010-10-10). Een andere optie is dat ze bevoegdheden van de politie hebben gekregen op basis van de Politiewet volgens bovenstaande constructie.