Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR

Auteur Topic: Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR  (gelezen 27887 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #50 Gepost op: 14 augustus 2016, 08:56:04
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1442172 date=1471091413
En welke consequenties wil je daar aan vast hangen, ik heb bij mijn rij opleiding nooit geleerd dat enige militair anders dan de Kmar mij een stop teken kan geven alleen aan de port van een militairobject. Het defensie apparaat heeft wederom behoudens de Kmar geen opsporingsbevoegdheden en dus komen ze derhalve in deze niet verder dan zandmacht of kluchtmacht hoe je het hebben wilt. Dus ja serieus terug zwaaien. Elke puber kan bij een dumpshop een camouflagepak kopen en daarmee voor aap gaan lopen en jij wilt mij gaan vertellen dat ik dan voor elke puberende aap maar moet stoppen als hij zijn hand opsteekt ??? of hem mijn voertuig moet laten doorzoeken ??? zal een feest geven haal een defensie voertuig in langs de weg, de chauffeur is het niet eens met je inhaal actie en is dan bevoegd een stopteken te geven en je auto te doorzoeken ??? We hebben in dit kikkerlandje een bevoegd gezag en daan hoort defensie, alweer behoudens de Kmar, helaas niet bij in vredestijd en voorals nog verkeren we hier niet in staat van oorlog.

En wat betreft de term zandmacht / kluchtmacht... het waren de beroeps (die zich nu in hun wiek geschoten voelen) die mij in mijn diensttijd wisten te vertellen dat ik een NUKUBU was.... gelukkig voelde ik me niet gekwetst.

Indien deze mensen een cursus verkeersregelaar hebben gedaan en overeenkomstig zijn gekleed heeft u zich gewoon aan de aanwijzingen van de militairen te houden.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #51 Gepost op: 14 augustus 2016, 08:56:15
Zijn die militairen bewapend?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #52 Gepost op: 14 augustus 2016, 10:04:21
Citaat van: CopVR3 link=msg=1442386 date=1471157775
Zijn die militairen bewapend?

Mark Brouwer
@markbrouwer2010 14h
Normaal bewaken militairen van de @marechaussee airport @Schiphol Nu komt daar @landmacht bij. Voor onze veiligheid!





scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #53 Gepost op: 14 augustus 2016, 10:18:27
Citaat van: RS496 link=msg=1442378 date=1471140800
Ik weet dat wachtmeesters OA zijn en dat er burgers met BOA-status rondlopen maar het lijkt mij sterk dat er slechts 400 Marechaussee-beveiligers in functie zijn terwijl de KMar meer dan 5800 man personeel in dienst heeft (https://www.defensie.nl/overdefensie/inhoud/feiten-en-cijfers).

En daarmee doel ik dus op het besluit wat jij aanhaalde. Daarin staat namelijk dat op basis van dat besluit maximaal 400 BOA's mogen worden aangesteld. Dat is evenveel als het aantal medewerkers in de HRB.

Heel goed. Maar ga dan nog eens googlen naar de andere taken/diensten/afdelingen/brigades van de KMAR? Bij de grensbewaking, politiedienst, handhaving en Toezicht, Vreemdelingenzaken etc, daar werken alleen maar Opsporingsambtenaren, wachtmeester en hoger.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #54 Gepost op: 14 augustus 2016, 10:28:17
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1442385 date=1471157764
Indien deze mensen een cursus verkeersregelaar hebben gedaan en overeenkomstig zijn gekleed heeft u zich gewoon aan de aanwijzingen van de militairen te houden.

Op de plaats van de controle is het nog net een stukje snelweg. Verkeersregelaars, m.u.v. de weginspecteurs van Rijkswaterstaat, zijn volgens mij niet bevoegd voor het geven van stoptekens op snelwegen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #55 Gepost op: 14 augustus 2016, 10:49:48
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1442385 date=1471157764
Indien deze mensen een cursus verkeersregelaar hebben gedaan en overeenkomstig zijn gekleed heeft u zich gewoon aan de aanwijzingen van de militairen te houden.

Die staat daar in een andere functie namelijk de functie van verkeersregelaar, en hoewel een militair verkeersregelaar, heeft een verkeersregelaar mijns inziens geen enkele bevoegdheid bij persoons / voertuigcontroles anders dan het stil zetten van het verkeer. Daarnaast vraag ik me af of een verkeersregelaar uberhaupt bevoegd is het verkeer stil te zetten om een andere een controle te laten doen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


RenéB

  • MotorVerkeersRegelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • rustig aan, we hebben haast
Reactie #56 Gepost op: 14 augustus 2016, 11:11:47
Citaat van: scorpio link=msg=1442396 date=1471163297
Op de plaats van de controle is het nog net een stukje snelweg. Verkeersregelaars, m.u.v. de weginspecteurs van Rijkswaterstaat, zijn volgens mij niet bevoegd voor het geven van stoptekens op snelwegen.

Tenzij onder toezicht van een WIS van Rijkswaterstaat, dat zou op te lossen zijn dus.
Voorzitter BMW Motorbegeleidingsteam Nederland (BMTN)


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #57 Gepost op: 14 augustus 2016, 11:19:12
De hele discussie ontspoort een beetje. KMar voert, in dit geval, de controle uit, KL bewaakt. Mocht de KMar bedreigd/aangevallen/gehinderd worden, zijn er meerdere opties op basis waarvan de militair op mag treden, zeker in bijzijn cq in opdracht van opsporingsambtenaren.

Er zijn constructies mogelijk op basis waarvan de KL zelfstandig en rechtmatig controles mag uitvoeren maar zoals vermeld in een vande reacties is dat hier niet aan de orde.
Bijdragen op persoonlijke titel.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #58 Gepost op: 14 augustus 2016, 11:45:17
Citaat van: Highfield link=msg=1442405 date=1471166352
De hele discussie ontspoort een beetje. KMar voert, in dit geval, de controle uit, KL bewaakt. Mocht de KMar bedreigd/aangevallen/gehinderd worden, zijn er meerdere opties op basis waarvan de militair op mag treden, zeker in bijzijn cq in opdracht van opsporingsambtenaren.

Er zijn constructies mogelijk op basis waarvan de KL zelfstandig en rechtmatig controles mag uitvoeren maar zoals vermeld in een vande reacties is dat hier niet aan de orde.

Kijk dat is een antwoord wat hout snijd, het hele defensie apparaat, m.u.v. Kmar, heeft in de huidige situatie geen enkele bevoegdheid. Het is nog steeds de Kmar of politie (ff simpel houden) die de controles verrichten waar defensie onder normale omstandigheden enkel zichtbaar is.
Het bedenken van allerhande constructies waarin defensie wel bevoegdheden zou hebben / krijgen zijn dus enkel ruis en KL is dus in basis niet meer dan een bewapende bewakingsdienst.

3 pagina's voor een antwoord van ff ruim 1 regeltje
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #59 Gepost op: 14 augustus 2016, 12:11:36
Even voor de controles die volgens sommige op de snelweg gebeurt. Als jullie de foto's bekijken gebeurt dit niet, hooguit dat er wegbarrieres zijn neergezet in de vorm van voertuigen. De controle van het voertuig gebeurt op de stukken weg die geen snelweg meer zijn omdat ze onder het beheer van Schiphol BV vallen.

Wat me wel verbaasd is om te zien dat de militairen bewapend zijn. Dat is een beeld wat je niet snel ziet (was ook een no-go bij de voorgaande bijstand verlening), maar aangezien ik dus begrijp dat ze hier als beveiliging en niet als zoekploeg staan is het wel weer logischer.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v