Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR

Auteur Topic: Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR  (gelezen 27884 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #70 Gepost op: 14 augustus 2016, 14:42:06
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1442410 date=1471169496
Even voor de controles die volgens sommige op de snelweg gebeurt. Als jullie de foto's bekijken gebeurt dit niet, hooguit dat er wegbarrieres zijn neergezet in de vorm van voertuigen. De controle van het voertuig gebeurt op de stukken weg die geen snelweg meer zijn omdat ze onder het beheer van Schiphol BV vallen.

Nee hoor, ik ben er zojuist langsgereden. Precies op de plaats waar ik het vermoedde en dat is dus net op het randje waar de snelweg ophoudt

https://www.google.nl/maps/@52.3077894,4.748827,3a,75y,123.42h,85.12t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5V3-7ElusnHdP5joc3_4ag!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

Overigens stond daar wel zo'n container van de politie die je ook voor ambassades e.d. ziet staan en er stond een karretje met een lichtmast zodat ook in het donker gewerkt kan worden, maar ik zeg geen KMAR laat staan andere defensie personeel. Verder heb ik zo'n 1,5 uur op de luchthaven op plaza en bij de incheckbalies rondgelopen. Het aantal KMAR mensen dat ik in al die tijd heb gezien was nog steeds op 2 handen te tellen.

Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1442410 date=1471169496
Wat me wel verbaasd is om te zien dat de militairen bewapend zijn.

Wat heeft het anders voor zin?

Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1442410 date=1471169496
Dat is een beeld wat je niet snel ziet (was ook een no-go bij de voorgaande bijstand verlening), maar aangezien ik dus begrijp dat ze hier als beveiliging en niet als zoekploeg staan is het wel weer logischer.

Bij voorgaande bijstandsverlening ging het helemaal niet om het beveiligen van de luchthaven zelf, maar het controleren van (vertrekkende) passagiers.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #71 Gepost op: 14 augustus 2016, 14:42:57


En die hebben ze dus niet want die wet spreekt over ondersteuning aan de politie NIET aan de Kmar.
Men (de overheid) wenst dat de wet zwart wit is, dan zul je die ook zwart wit toe moeten passen zeker in dit specifieke geval je kent hiermee defensie (m.u.v. de Kmar)  nog al wat extra bevoegdheden toe namelijk, bevoegdheden die men wel zwart / wit kan ge- of misbruiken (ik ga uit van gebruiken) maar die men in een zwart / wit verhaal wettelijk niet heeft.

Daarnaast is de Kmar een defensie onderdeel en valt onder het ministerie van defensie waar de politie onder justitie valt, hoewel de Kmar binnen defensie de politietaken uitvoert lijkt het me dat ze in basis niet vallen onder de politiewet, ondanks dat de Kmar daar wel een aantal bevoegdheden van heeft.

De overheid wil niet dat de wet zwart/wit wordt toegepast. Daarom zit er bij iedere wet een memorie van toelichting. Naast de letter van de wet bestaat er ook de geest van de wet.

Het beheer van de KMar ligt bij het ministerie van Defensie. Het gezag ligt bij andere ministeries cq. de burgemeester van de betreffende gemeente. Het uitvoeren van politietaken door de KMar vindt toch echt zijn basis in de Politiewet 2012.

Aangezien de enige manier is om militairen (anders dan KMar) in vredestijd bewapend op te laten treden in het publieke domein via bijstand ihkv de Politiewet is, en er vanuit gaande dat de KL militairen op Schiphol het wapen niet voor de sier dragen, heeft het gezag kennelijk toch gemeend dat er voldoende wettelijke basis is voor bijstand aan de KMar ihkv de Politiewet. Dat er hiermee ontzettend veel bevoegdheden aan Defensie worden toegekend is deels waar. Het gezag ligt in dit geval nog steeds bij de burgemeester van de gemeente Haarlemmermeer en de KMar en de bijstand verlenende militairen zijn daar ondergeschikt aan.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #72 Gepost op: 14 augustus 2016, 14:48:10


Nee hoor, ik ben er zojuist langsgereden. Precies op de plaats waar ik het vermoedde en dat is dus net op het randje waar de snelweg ophoudt.
Nou, Rijkswaterstaat vindt dat geen snelweg meer. De snelweg houdt voor hen op na de haakse bocht (komend vanuit Amsterdam).
Maar dan nog. Al zou de controle wel op de snelweg beginnen, dan maakt dat nog weinig uit.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #73 Gepost op: 14 augustus 2016, 14:50:12
Citaat van: Sven82 link=msg=1442418 date=1471171235
Na de aanslagen van 11 september 2001 hebben we nog met militairen van de Luchtmobiele Brigade iedere koffer en tas handmatig gecontroleerd op Schiphol en hebben later de Mariniers hierin ondersteund.

Ik kan mij niet herinneren dat het toen specifiek de Luchtmobiele Brigade was

Citaat van: Sven82 link=msg=1442418 date=1471171235
Andere wetsingang, maar er is veel mogelijk en militairen komen best wat bevoegdheden toe tijdens bijstandsverlening.

Inderdaad, een heel andere wetsingang, namelijk de luchtvaartwet. En dat had en heeft verder weinig met bevoegdheden van beveiligers (en toen ook het defensiepersoneel) te maken. Die hebben (en hadden) geen enkele bevoegdheid, maar heeft (en had)  elke passagier (en luchthavenmedewerker) die het beveiligde gebied van de luchthaven in wil, de verplichting zich te onderwerpen aan een veiligheidscontrole. Er wordt dus gevraagd om de medewerking. Wordt die niet gegeven, dan wordt de toegang ontzegt. Daar is verder dus geen wettelijke bevoegdheid voor nodig om die controles uit te voeren.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #74 Gepost op: 14 augustus 2016, 14:53:02
Citaat van: Sven82 link=msg=1442440 date=1471178890
Nou, Rijkswaterstaat vindt dat geen snelweg meer.
De snelweg houdt voor hen op na de haakse bocht (komend vanuit Amsterdam).

Zolang je het bord G2 niet bent gepasseerd is het volgens de wet volgens mij nog steeds snelweg, wat Rijkswaterstaat ook zegt!

Citaat van: Sven82 link=msg=1442440 date=1471178890
Maar dan nog. Al zou de controle wel op de snelweg beginnen, dan maakt dat nog weinig uit.

Inderdaad.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #75 Gepost op: 14 augustus 2016, 14:54:41
Ik kan mij niet herinneren dat het toen specifiek de Luchtmobiele Brigade was

Inderdaad, een heel andere wetsingang, namelijk de luchtvaartwet. En dat had en heeft verder weinig met bevoegdheden van beveiligers (en toen ook het defensiepersoneel) te maken. Die hebben (en hadden) geen enkele bevoegdheid, maar heeft (en had)  elke passagier (en luchthavenmedewerker) die het beveiligde gebied van de luchthaven in wil, de verplichting zich te onderwerpen aan een veiligheidscontrole. Er wordt dus gevraagd om de medewerking. Wordt die niet gegeven, dan wordt de toegang ontzegt. Daar is verder dus geen wettelijke bevoegdheid voor nodig om die controles uit te voeren.
Het fouilleren door beveiligingsmedewerkers op Schiphol heeft een wettelijke basis. Het is inderdaad een stuk makkelijker om daar militairen in te schuiven.
Het waren zeker de rode baretten. Mooie tijd mee gehad. Zijn er een hoop van overgestapt naar de KMar na die inzet op Schiphol. Dus wie weet wat dit geintje weer voor goede nieuwe collega's oplevert. :)


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #76 Gepost op: 14 augustus 2016, 14:57:03


Zolang je het bord G2 niet bent gepasseerd is het volgens de wet volgens mij nog steeds snelweg, wat Rijkswaterstaat ook zegt!

Eens. In dit geval is Rijkswaterstaat geen wegbeheerder tot aan het bord G2. Tot zover dat er staat, want volgens mij gaat het over in een autoweg. Maar dat weet ik niet 100% zeker.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #77 Gepost op: 14 augustus 2016, 14:59:55
Citaat van: Sven82 link=msg=1442445 date=1471179423

Eens. In dit geval is Rijkswaterstaat geen wegbeheerder tot aan het bord G2. Tot zover dat er staat, want volgens mij gaat het over in een autoweg. Maar dat weet ik niet 100% zeker.

Inderdaad, alleen zit er nog een klein stukje "provinciale weg" tussen

https://www.google.nl/maps/@52.3070596,4.7519067,3a,75y,123.42h,85.12t/data=!3m6!1e1!3m4!1sXPqkZHQQEzPx42NnzJis1g!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #78 Gepost op: 14 augustus 2016, 15:00:27
Citaat van: Sven82 link=msg=1442440 date=1471178890
Nou, Rijkswaterstaat vindt dat geen snelweg meer. De snelweg houdt voor hen op na de haakse bocht (komend vanuit Amsterdam).
Maar dan nog. Al zou de controle wel op de snelweg beginnen, dan maakt dat nog weinig uit.
Dat heeft RWS expliciet zo laten weten? Uit het WBR volgt namelijk dat alle rijkswegen en kunstwerken op/aan deze rijkswegen maar ook alle toe/afritten behoren tot het beheergebied van RWS.
Het kan wel zijn dat het onderhoud van de weg die over een kunstwerk heen loopt is uitgezet bij een gemeente of provincie, maar het uiteindelijke beheer ligt bij RWS.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #79 Gepost op: 14 augustus 2016, 15:03:06
Citaat van: Sven82 link=msg=1442445 date=1471179423
Eens. In dit geval is Rijkswaterstaat geen wegbeheerder tot aan het bord G2. Tot zover dat er staat, want volgens mij gaat het over in een autoweg. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
Ook hier is RWS nog steeds de wegbeheerder, tot aan het kruisingsvlak. De afrit stopt niet bij het bord, maar bij de kruisende weg.

Citaat van: scorpio link=msg=1442447 date=1471179595
Inderdaad, alleen zit er nog een klein stukje "provinciale weg" tussen
Bijna alle N wegen tot de N100 ( fictief ) vallen onder het beheer van Rijkswaterstaat.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.