Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR

Auteur Topic: Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR  (gelezen 28295 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #80 Gepost op: 14 augustus 2016, 15:03:44
Citaat van: Sven82 link=msg=1442443 date=1471179281
Het fouilleren door beveiligingsmedewerkers op Schiphol heeft een wettelijke basis.

Inderdaad. Alleen zijn beveiligers (en ook de defensiemedewerkers 15 jaar geleden) niet "bevoegd" om iemand te fouilleren of hun koffers open te maken. Alles gaat op vrijwillige basis.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #81 Gepost op: 14 augustus 2016, 15:04:12
Inderdaad, alleen zit er nog een klein stukje "provinciale weg" tussen

https://www.google.nl/maps/@52.3070596,4.7519067,3a,75y,123.42h,85.12t/data=!3m6!1e1!3m4!1sXPqkZHQQEzPx42NnzJis1g!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1
Ah..duidelijk!
Dat heeft RWS expliciet zo laten weten? Uit het WBR volgt namelijk dat alle rijkswegen en kunstwerken op/aan deze rijkswegen maar ook alle toe/afritten behoren tot het beheergebied van RWS.
Het kan wel zijn dat het onderhoud van de weg die over een kunstwerk heen loopt is uitgezet bij een gemeente of provincie, maar het uiteindelijke beheer ligt bij RWS.
Heel simpel. Schade aan de vangrail vanaf het viaduct over de A4 na de eerder genoemde haakse bocht: De luchthaven bellen. In de haakse bocht tot direct erna: RWS bellen. Ik krijg in het gedeelte waarvan de luchthaven wegbeheerder is ook geen IM-sleep of WIS ter plaatse.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #82 Gepost op: 14 augustus 2016, 15:07:55
Inderdaad. Alleen zijn beveiligers (en ook de defensiemedewerkers 15 jaar geleden) niet "bevoegd" om iemand te fouilleren of hun koffers open te maken. Alles gaat op vrijwillige basis.
Klopt helemaal.

Vrijwillig is overigens wel wat relatief. Op het moment dat een passagier weigert levert dit over het algemeen een verdachte situatie op en wordt de passagier onvrijwillig geheel doorgelicht.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #83 Gepost op: 14 augustus 2016, 15:08:19
Citaat van: Sven82 link=msg=1442452 date=1471179852
Schade aan de vangrail vanaf het viaduct over de A4 na de eerder genoemde haakse bocht: De luchthaven bellen. In de haakse bocht tot direct erna: RWS bellen. Ik krijg in het gedeelte waarvan de luchthaven wegbeheerder is ook geen IM-sleep of WIS ter plaatse.

Dat heeft niets met de wettelijke status te maken, maar met onderhoudsafspraken.
Op veel plaatsen geeft RWS het onderhoud aan de gemeente of provincie of andere wegbeheerder, echter zij blijven zelf wel de wegbeheerder van dat stuk.
Dat houdt ook gelijk in dat zij geen taak meer hebben in het IM van dat stuk weg.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #84 Gepost op: 14 augustus 2016, 15:10:07
Citaat van: HIT link=msg=1442450 date=1471179786
Bijna alle N wegen tot de N100 ( fictief ) vallen onder het beheer van Rijkswaterstaat.

Ik had het niet over het beheer, maar over het gegeven of de snelweg daar wel/niet meteen overgaat in een autoweg. Maar je zegt het goed, "bijna" alle. Schiphol kennende denk ik dat de autowegen op Schiphol, en ook de paar stukjes snelweg aldaar onder het beheer van Schiphol vallen.

Ik was al een hele tijd niet op Schiphol geweest, en ik zag dat daar inmiddels ook al weer een soort "Schiphol politie" rondliep.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0035735


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #85 Gepost op: 14 augustus 2016, 15:11:25
Citaat van: Sven82 link=msg=1442454 date=1471180075
Klopt helemaal.

Vrijwillig is overigens wel wat relatief. Op het moment dat een passagier weigert levert dit over het algemeen een verdachte situatie op en wordt de passagier onvrijwillig geheel doorgelicht.

Uiteraard, maar daar staan de beveiligers dan verder buiten. Zij kunnen helemaal niets afdwingen omdat zij dus geen bevoegdheden hebben.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #86 Gepost op: 14 augustus 2016, 15:12:28
Dat heeft niets met de wettelijke status te maken, maar met onderhoudsafspraken.
Op veel plaatsen geeft RWS het onderhoud aan de gemeente of provincie of andere wegbeheerder, echter zij blijven zelf wel de wegbeheerder van dat stuk.
Dat houdt ook gelijk in dat zij geen taak meer hebben in het IM van dat stuk weg.
De wettelijke status is duidelijk, maar kennelijk is de luchthaven toch eigenaar van een stuk snelweg. Kan mij bijna niet voorstellen dat de luchthaven het onderhoud wel doet, naar niet zelf mag bepalen wat te doen met die weg. De luchthaven is immers niet zo dol op kosten zonder dat het iets oplevert.

Maar goed, het maakt voor de bevoegdheden van wie dan ook niet zoveel uit. De samenwerking met RWS is ook voor deze controles meer dan uitstekend en dat lijkt mij het belangrijkst.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #87 Gepost op: 14 augustus 2016, 15:13:50
Om weer even on topic te gaan.

Wat mij in het verhaal van de militairen van de landmacht verbaast is, dat ik zelfs na lang zoeken, helemaal niets kan vinden over het besluit van de Minister. Ik geloof best dat de wettelijk basis goed is geregeld, maar het besluit van de Minister moet toch gewoon te vinden zijn?


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #88 Gepost op: 14 augustus 2016, 15:16:37




Ik was al een hele tijd niet op Schiphol geweest, en ik zag dat daar inmiddels ook al weer een soort "Schiphol politie" rondliep.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0035735
Landside Operations. Parkeercontrole en de weginspecteurs voor de wegen op het landside gedeelte van Schiphol.
Goed dat ze er zijn. Vroeger schreef je jezelf blauw aan bonnetjes voor de aankomst en vertrek. Zonde van de capaciteit van de KMar.
Daarnaast zijn ze snel tp bij ongevallen met zo'n mobiel tekstbord op hun auto à la RWS. Nemen ons veel werk uit handen.



scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #89 Gepost op: 14 augustus 2016, 15:45:57
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1442412 date=1471169566
Als bepaalde militairen niet genoeg bevoegdheden, middelen of vaardigheden hebben, voor het ondersteunen van marechaussee en politie, moeten ze die krijgen.

Als je dit topic leest, dan zie je dat dit al in de politiewet geregeld is.

Citaat van: Frank Lingen link=msg=1442412 date=1471169566
Bijvoorbeeld training in het gebruik van taser, body-cam, uitschuifbare wapenstok en pistoolmitrailleur.

Ze zijn al getraind in het gebruik van hun wapens. En nu ze gaan helpen op de luchthaven worden ze door de KMAR bijgespijkerd voor de specifieke taak die zij hier moeten doen.

Citaat van: Frank Lingen link=msg=1442412 date=1471169566
Dat zou kunnen gelden voor enkele duizenden Nederlandse militairen, die daarvoor dan speciaal worden geselecteerd.

Jij denkt nog steeds dat er bij defensie duizenden militairen niets te doen hebben.

Citaat van: Frank Lingen link=msg=1442412 date=1471169566
Zij kunnen dan in deeltijd worden ingezet, voor het beveiligen van vliegvelden, zeehavens, vaarwegen, snelwegen, treinstations, grote winkelcentra, uitgaansgebieden, landsgrenzen, kerncentrales, industrieterreinen, en andere kwetsbare vitale objecten.

Als de politie en KMAR hulp nodig denken te hebben van defensie, dan weten ze echt wel de weg, maak je niet ongerust.

Citaat van: Frank Lingen link=msg=1442412 date=1471169566
In België en Frankrijk blijkt de inzet van militairen in steden goed te verlopen.

En dat weet jij omdat? Ik weet alleen dat daar militairen in het straatbeeld te vinden zijn, en dat er desondanks nog steeds aanslagen gepleegd werden.

Citaat van: Frank Lingen link=msg=1442412 date=1471169566
Dus kennelijk ben ik niet de enige, die dat een verstandig plan vindt.

Wanneer de noodzaak er in Nederland is, zullen er ongetwijfeld hier in Nederland ook tijdelijk militairen in het straatbeeld opduiken. Alleen is daar kennelijk op dit moment nog geen noodzaak toe, alleen op Schiphol heeft men, in afwachting van de opschaling van de HRB, tijdelijk wat mensen nodig en die worden dan ook geleverd.

Citaat van: Frank Lingen link=msg=1442412 date=1471169566
Het is interessant om te onderzoeken, welke effecten die militaire inzet heeft in Belgische en Franse steden op de criminaliteit en veiligheidsgevoelens.

Vast heel interessant. Alleen hebben wij nu eenmaal met elkaar afgesproken dat in Nederland de politie, samen met de KMAR, verantwoordelijk is voor de Openbare orde en veiligheid. Indien nodig kunnen zij een beroep doen op defensie voor het leveren van specifieke taken en middelen, maar wanneer dat een permanent karakter gaat krijgen dan is dat geen wenselijke situatie. Dan moet de politie en/of KMAR uitgebreid worden, en dat is dus precies wat er nu bij de KMAR gebeurt. Als tussenoplossing helpt de landmacht nu even een handje, maar dat is over een paar maanden voorbij en verdwijnen de groene militairen weer uit ons straatbeeld, precies zoals het hoort.

Dat jij daar heel anders over denkt, en dat jij alle diensten het liefst op 1 grote hoop gooit dat is inmiddels algemeen bekend.