Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR

Auteur Topic: Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR  (gelezen 27889 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #90 Gepost op: 14 augustus 2016, 16:38:04
Ik zie een heleboel proza voorbij komen.  Om even duidelijk voorop te stellen,  dat het eens voor eens en altijd duidelijkheid mag zijn.  De onderofficier/officier van de KMar is ten alle tijden 24/7 BEVOEGD tot opsporing van ALLE strafbare feiten als algemeen opsporingsambtenaar.  Uiteraard heb je art.4 PW en OI-III-50-A, maar dit doet niets af aan de bevoegdheid.

De KMar valt onder het ministerie van Defensie,  klopt,  dat staat inderdaad op onze loonstrook.  Maar het is situationeel afhankelijk,  we vallen ook onder het ministerie van veiligheid en justitie,  binnenlandse zaken en buitenlandse zaken,  afhankelijk van de werkzaamheden.

In dit geval,  POLITIE taak luchthaven en beveiliging Burgerluchtvaart doen we onder het ministerie van veiligheid en justitie.  De POLITIE taak,  definitie zoals art. 3 PW,  alleen dus door KMar uitgevoerd,  is in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag. De driehoek in dezen burgemeester,  OM en KMar in dit geval.
POLITIE taak dus door de KMar,  bijstand defensie aan de politie is dus in dit geval niet de politie maar de KMar.  In vele wetgeving leest men voor de politie ook KMar,  duik eens in memories van toelichting etc.

Oja,  en voor hen die denkt niet te hoeven stoppen voor het stopteken van marechaussee beveiliger zonder opsporingsbevoegdheden,  de militair van de Koninklijke Marechaussee staat specifiek benoemd als zijnde als zodanig herkenbare ambtenaar.  Dus ook een niet opsporingsambtenaar van de KMar kan gewoon verkeer regelen en stoptekens geven.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #91 Gepost op: 14 augustus 2016, 16:52:30
Citaat van: R.3144 link=msg=1442471 date=1471185484
Oja,  en voor hen die denkt niet te hoeven stoppen voor het stopteken van marechaussee beveiliger zonder opsporingsbevoegdheden,

Het is een beetje lastig, zoniet onmogelijk, om vanuit een auto aan de epauletten van een marechaussee, zeker wanneer deze zijn/haar kogelwerend vest aanheeft, te zien, welke rang de Marechaussee is en of deze dus wachtmeester of hoger is of KMAR beveiliger, al dan niet met BOA status. Wat betreft de BOA status, ik zag vandaag bij de KMAR beveiligers geen BOA inisgne. Komt dat door de bepakking die zij dragen, of hebben dat insigne niet op het uniform?

Citaat van: R.3144 link=msg=1442471 date=1471185484
 de militair van de Koninklijke Marechaussee staat specifiek benoemd als zijnde als zodanig herkenbare ambtenaar.

Dan kan jij vast ook wel vertellen WAAR zij dan specifiek benoemd staan als zodanig herkenbare ambtenaar?


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #92 Gepost op: 14 augustus 2016, 16:56:05
Het is een beetje lastig, zoniet onmogelijk, om vanuit een auto aan de epauletten van een marechaussee, zeker wanneer deze zijn/haar kogelwerend vest aanheeft, te zien, welke rang de Marechaussee is en of deze dus wachtmeester of hoger is of KMAR beveiliger, al dan niet met BOA status. Wat betreft de BOA status, ik zag vandaag bij de KMAR beveiligers geen BOA inisgne. Komt dat door de bepakking die zij dragen, of hebben dat insigne niet op het uniform?

Dan kan jij vast ook wel vertellen WAAR zij dan specifiek benoemd staan als zodanig herkenbare ambtenaar?
Artikel 82 lid 1 onder B RVV'1990


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #93 Gepost op: 14 augustus 2016, 17:05:04
Citaat van: R.3144 link=msg=1442478 date=1471186565
Artikel 82 lid 1 onder B RVV'1990

Duidelijk!  O0


guest15549

  • Gast
Reactie #94 Gepost op: 14 augustus 2016, 20:45:18
Citaat van: Sven82 link=msg=1442454 date=1471180075
Klopt helemaal.

Vrijwillig is overigens wel wat relatief. Op het moment dat een passagier weigert levert dit over het algemeen een verdachte situatie op en wordt de passagier onvrijwillig geheel doorgelicht.

Het geen toestemming willen geven tot het doorzoeken van een auto kan op zichzelf staand geen reden zijn om iemand (in juridische zin) te verdenken.

Wat niet weg neemt dat de KMar alsnog je hele auto ondersteboven kan trekken naar eigen inzicht als zij dat wilt en als je op luchthaventerrein bent.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #95 Gepost op: 14 augustus 2016, 20:55:21
Citaat van: Gijs link=msg=1442269 date=1471113208
De bevoegdheden zijn in tijd van verhoogde paraatheid vrij verwarrend, maar de samenwerking met defensie is er al lang. En als het om beveiligingstaken gaat is defensie het aangewezen apparaat. (Landsverdediging in dit geval tegen terrorisme)'
Daarnaast is defensie ook werkzaam op andere vlakke voor de politie, te denken is o.a explosievenopruiming en advisering, doorzoeken van bepaalde gebouwen of delen er van En zeker niet te vergeten de speciale forces welke deel uitmaken van de DSI.
Maar de speciale eenheden zijn wel opsporingsambtenaren, die zijn er ook speciaal voor opgeleid.  998765


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #96 Gepost op: 14 augustus 2016, 21:02:09
Citaat van: Sven82 link=msg=1442440 date=1471178890
Nou, Rijkswaterstaat vindt dat geen snelweg meer. De snelweg houdt voor hen op na de haakse bocht (komend vanuit Amsterdam).
Maar dan nog. Al zou de controle wel op de snelweg beginnen, dan maakt dat nog weinig uit.
De snelweg houdt op bij de Schipholtunnel. A4 R 6,6 .... Daar staan borden autoweg.
(verdorie ik krijg streetvieuw niet geplaatst). Vreemd dan ook dat mensen een bon hebben gehad voor het lopen op de vluchtstrook bij Schiphol/ Alleen een autosnelweg heeft een vluchtstrook.


guest15549

  • Gast
Reactie #97 Gepost op: 14 augustus 2016, 21:02:53
Citaat van: R.3144 link=msg=1442471 date=1471185484
Ik zie een heleboel proza voorbij komen.  Om even duidelijk voorop te stellen,  dat het eens voor eens en altijd duidelijkheid mag zijn.  De onderofficier/officier van de KMar is ten alle tijden 24/7 BEVOEGD tot opsporing van ALLE strafbare feiten als algemeen opsporingsambtenaar.  Uiteraard heb je art.4 PW en OI-III-50-A, maar dit doet niets af aan de bevoegdheid.
De door jou uit te voeren opsporingshandelingen moeten wel te maken hebben met de taak van de KMar/jouw specifieke taak van de KMar.

Als jij als aan de slag bent om een MTV te bemannen maar jij besluit even naar een parkeerplek te rijden om daar de blauwe zone te handhaven zit je al fout. En ja, je kunt gewoon PV opmaken en ja je 9 van de 10 mensen betalen het toch wel maar uiteindelijk zou dat reden kunnen zijn om de beschikking te vernietigen.


Citaat
De KMar valt onder het ministerie van Defensie,  klopt,  dat staat inderdaad op onze loonstrook.  Maar het is situationeel afhankelijk,  we vallen ook onder het ministerie van veiligheid en justitie,  binnenlandse zaken en buitenlandse zaken,  afhankelijk van de werkzaamheden.
Wie jou feitelijk aanstuurt zal wel kunnen verschillen maar volgens artikel 4 lid 1 Politiewet sta je onder beheer van Defensie.


Citaat
In dit geval,  POLITIE taak luchthaven en beveiliging Burgerluchtvaart doen we onder het ministerie van veiligheid en justitie.  De POLITIE taak,  definitie zoals art. 3 PW,  alleen dus door KMar uitgevoerd,  is in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag. De driehoek in dezen burgemeester,  OM en KMar in dit geval.
KMar heeft niets met artikel 3 Politiewet te maken.

Jullie politietaken komen uit artikel 4 lid 1.


Citaat
POLITIE taak dus door de KMar,  bijstand defensie aan de politie is dus in dit geval niet de politie maar de KMar.  In vele wetgeving leest men voor de politie ook KMar,  duik eens in memories van toelichting etc.
Volgens het besluit waarmee de Landmacht-militairen worden opgetrommeld (http://wetten.overheid.nl/BWBR0011530/2010-10-10) zijn zij niet 'voor bijstand' aan de KMar of politie maar om iets te bewaken. Dat dat in dit geval (aanrijroute tot) een controleplaats is, is leuk maar zeker niet verplicht.

Citaat
Oja,  en voor hen die denkt niet te hoeven stoppen voor het stopteken van marechaussee beveiliger zonder opsporingsbevoegdheden,  de militair van de Koninklijke Marechaussee staat specifiek benoemd als zijnde als zodanig herkenbare ambtenaar.  Dus ook een niet opsporingsambtenaar van de KMar kan gewoon verkeer regelen en stoptekens geven.
Welk artikel bedoel je?


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #98 Gepost op: 14 augustus 2016, 21:04:41
Luchthaven Schiphol is een veiligheids risico gebied.  Oftewel artikel 52 lid 5 WWM van toepassing.

De opsporingsambtenaren alsmede andere daartoe door Onze Minister aangewezen personen zijn bevoegd een persoon die zich bevindt op een bij regeling van Onze Minister aangewezen luchthaven, te allen tijde aan zijn kleding en de verpakking van goederen, met inbegrip van reisbagage, alsmede diens vervoermiddel, te onderzoeken


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #99 Gepost op: 14 augustus 2016, 21:09:57
Het beste is gewoon Schiphol van de A4 afsluiten, zijn we gelijk van de het gezeur af, alles per trein en de controle aan spoorwegpolitie overlaten.  098uo 98uiye

En anders aan NS Service en Veiligheid  098uo 098uo 098uo :D :D