Ik zie een heleboel proza voorbij komen. Om even duidelijk voorop te stellen, dat het eens voor eens en altijd duidelijkheid mag zijn. De onderofficier/officier van de KMar is ten alle tijden 24/7 BEVOEGD tot opsporing van ALLE strafbare feiten als algemeen opsporingsambtenaar. Uiteraard heb je art.4 PW en OI-III-50-A, maar dit doet niets af aan de bevoegdheid.
De KMar valt onder het ministerie van Defensie, klopt, dat staat inderdaad op onze loonstrook. Maar het is situationeel afhankelijk, we vallen ook onder het ministerie van veiligheid en justitie, binnenlandse zaken en buitenlandse zaken, afhankelijk van de werkzaamheden.
In dit geval, POLITIE taak luchthaven en beveiliging Burgerluchtvaart doen we onder het ministerie van veiligheid en justitie. De POLITIE taak, definitie zoals art. 3 PW, alleen dus door KMar uitgevoerd, is in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag. De driehoek in dezen burgemeester, OM en KMar in dit geval.
POLITIE taak dus door de KMar, bijstand defensie aan de politie is dus in dit geval niet de politie maar de KMar. In vele wetgeving leest men voor de politie ook KMar, duik eens in memories van toelichting etc.
Oja, en voor hen die denkt niet te hoeven stoppen voor het stopteken van marechaussee beveiliger zonder opsporingsbevoegdheden, de militair van de Koninklijke Marechaussee staat specifiek benoemd als zijnde als zodanig herkenbare ambtenaar. Dus ook een niet opsporingsambtenaar van de KMar kan gewoon verkeer regelen en stoptekens geven.