Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR

Auteur Topic: Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR  (gelezen 27893 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #110 Gepost op: 14 augustus 2016, 23:06:50
Citaat van: Highfield link=msg=1442551 date=1471208436
Nou mensen lijken er op uit om te bewijzen dat niet-KMar militairen daar zonder enige rechtsgrond staan en men niets van hen aan hoeft te trekken. Dat dat al meerdere malen hier is weerlegd maakt blijkbaar niet uit.

Dat zorgt voor ruis, maar iedere weldenkende burger zal bij een dergelijke controle gewoon voldoen aan de aanwijzingen die gegeven worden. Er staat sowieso altijd een KMar OA naast dus dan is de kous helemaal af. Toch?

Ik ben de moeilijkste niet en zal over het algemeen gewoon meewerken. Maar het ligt voor mij wel in het verlengde van de discussie over bevoegdheden van BOA's. Het is voor mij, als burger zeer moeilijk verifieerbaar op het moment supreme of ik wel of niet moet meewerken. Hierdoor zijn verkeerd gebruik van bevoegdheden van militairen/ BOA'S voor mij moeilijk controleerbaar terwijl ik er misschien niet aan mee hoef te werken.

Maar nogmaals,  ik ben de moeilijkste niet maar ik wil het als burger wel begrijpen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Reactie #111 Gepost op: 14 augustus 2016, 23:07:56

De door jou uit te voeren opsporingshandelingen moeten wel te maken hebben met de taak van de KMar/jouw specifieke taak van de KMar.

Als jij als aan de slag bent om een MTV te bemannen maar jij besluit even naar een parkeerplek te rijden om daar de blauwe zone te handhaven zit je al fout. En ja, je kunt gewoon PV opmaken en ja je 9 van de 10 mensen betalen het toch wel maar uiteindelijk zou dat reden kunnen zijn om de beschikking te vernietigen.

Onzin, de KMar is overal bevoegd voor alle politietaken. Dat men zich in de regel onthoud van andere taken dan de specifieke KMar-taak doet daar niets aan af.

Citaat
Wie jou feitelijk aanstuurt zal wel kunnen verschillen maar volgens artikel 4 lid 1 Politiewet sta je onder beheer van Defensie.

Beheer is niets anders dan financien en logistiek. De aansturing/ taak bepaalt welke pet er opgezet wordt.

Citaat

Volgens het besluit waarmee de Landmacht-militairen worden opgetrommeld (http://wetten.overheid.nl/BWBR0011530/2010-10-10) zijn zij niet 'voor bijstand' aan de KMar of politie maar om iets te bewaken. Dat dat in dit geval (aanrijroute tot) een controleplaats is, is leuk maar zeker niet verplicht.

Is dit de grondslag? Het is een van de opties.
Bijdragen op persoonlijke titel.

Highfield

• Senior gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 14 augustus 2016, 23:11:07
Ik ben de moeilijkste niet en zal over het algemeen gewoon meewerken. Maar het ligt voor mij wel in het verlengde van de discussie over bevoegdheden van BOA's. Het is voor mij, als burger zeer moeilijk verifieerbaar op het moment supreme of ik wel of niet moet meewerken. Hierdoor zijn verkeerd gebruik van bevoegdheden van militairen/ BOA'S voor mij moeilijk controleerbaar terwijl ik er misschien niet aan mee hoef te werken.

Maar nogmaals,  ik ben de moeilijkste niet maar ik wil het als burger wel begrijpen.
Ik begrijp je, bij Schiphol is dit ondervangen door er netjes KMar naast te zetten. Die zijn sowieso bevoegd dus dat is duidelijk.

De BOA-onduidelijkheid deel ik volledig. Die treden zelfstandig op waarbij ik niet kan weten of ze "binnen de lijntjes kleuren".

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #113 Gepost op: 14 augustus 2016, 23:20:20
Nou mensen lijken er op uit om te bewijzen dat niet-KMar militairen daar zonder enige rechtsgrond staan en men niets van hen aan hoeft te trekken. Dat dat al meerdere malen hier is weerlegd maakt blijkbaar niet uit.

Dat zorgt voor ruis, maar iedere weldenkende burger zal bij een dergelijke controle gewoon voldoen aan de aanwijzingen die gegeven worden. Er staat sowieso altijd een KMar OA naast dus dan is de kous helemaal af. Toch?
Precies. Kennelijk is het juiste antwoord niet het gewenste.

Verder zou ik persoonlijk gewoon voldoen aan een stopteken gegegeven door een militair met een automatisch wapen op de borst. Lijkt mij gezond verstand. Ik kan natuurlijk van tevoren uitzoeken of het stopteken rechtmatig is, maar als in de tussentijd het dreigingsniveau naar kritiek is en ik negeer een stopteken dan is mijn Toyota straks gatenkaas. Niet zoveel zin in.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #114 Gepost op: 14 augustus 2016, 23:34:42
Citaat van: Sven82 link=msg=1442559 date=1471209620
Precies. Kennelijk is het juiste antwoord niet het gewenste.

Verder zou ik persoonlijk gewoon voldoen aan een stopteken gegegeven door een militair met een automatisch wapen op de borst. Lijkt mij gezond verstand. Ik kan natuurlijk van tevoren uitzoeken of het stopteken rechtmatig is, maar als in de tussentijd het dreigingsniveau naar kritiek is en ik negeer een stopteken dan is mijn Toyota straks gatenkaas. Niet zoveel zin in.

Ik ben niet suïcidaal dus ik zal ook stoppen. Maar daar zit juist mijn pijnpunt. Ik begrijp dat er in de huidige tijd extra maatregelen nodig zijn maar stoppen voor een militair met een machinegeweer wil niet zeggen dat het ook juridisch terecht is en tot op heden leven wij gelukkig in rechtsstaat en geen politiestaat. Transparante communicatie vanuit de overheid naar haar burgers hoort daar bij.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 14 augustus 2016, 23:45:20
Citaat van: RemRoof link=msg=1442563 date=1471210482
Transparante communicatie vanuit de overheid naar haar burgers hoort daar bij.

Inderdaad. Maar waar moet de overheid nu over communiceren? Er staan gewoon een aantal militairen bij controles die al jaren plaatsvinden, deze worden nog steeds uitgevoerd door de KMAR en de militairen bemoeien zich nergens mee, tenzij jij opeens een wapen trekt.

Highfield

• Senior gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 15 augustus 2016, 07:08:44

Ik ben niet suïcidaal dus ik zal ook stoppen. Maar daar zit juist mijn pijnpunt. Ik begrijp dat er in de huidige tijd extra maatregelen nodig zijn maar stoppen voor een militair met een machinegeweer wil niet zeggen dat het ook juridisch terecht is en tot op heden leven wij gelukkig in rechtsstaat en geen politiestaat. Transparante communicatie vanuit de overheid naar haar burgers hoort daar bij.

Alsof die militair gelijk het vuur opent als jij niet stopt..iets meer vertrouwen in de krijgsmacht is wel op zijn plaats. Gelukkig leven we in een rechtsstaat waar je er vanuit mag gaan (in mijn ogen) dat militairen precies weten wat hun bevoegdheden zijn. Sterker nog, als er 1 groep is die uittentreure onderwezen en getraind is en wordt in de do's en don'ts van hun handelen in uiteenlopende situaties, zijn het militairen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #117 Gepost op: 15 augustus 2016, 08:39:59
Citaat van: Highfield link=msg=1442589 date=1471237724

Alsof die militair gelijk het vuur opent als jij niet stopt..iets meer vertrouwen in de krijgsmacht is wel op zijn plaats. Gelukkig leven we in een rechtsstaat waar je er vanuit mag gaan (in mijn ogen) dat militairen precies weten wat hun bevoegdheden zijn. Sterker nog, als er 1 groep is die uittentreure onderwezen en getraind is en wordt in de do's en don'ts van hun handelen in uiteenlopende situaties, zijn het militairen.

Westerse militairen wisten in Irak en Afghanistan ook precies wat de geweldsinstructies waren en waren op de hoogte van hun bevoegdheden. Ze zijn in het Westen uittentreure onderwezen en getraind en ze waren exact op de hoogte van de do's en don'ts. Ondanks al het vertrouwen in de krijgsmacht weten we in 2016 dat we een hele grote begraafplaats nodig hebben voor alle onschuldige burgerslachtoffers die doodgeschoten zijn door Westerse soldaten terwijl het nooit de opdracht of de bedoeling was, we boeken het weg als collateral damage of we kunnen het ons voorstellen dat de soldaat geschoten heeft.

Op zich is het niet verkeerd als het op Nederlandse grondgebied ook eens zou gebeuren, het kweekt misschien enig begrip voor al die mensen in de achterlijke c.q. barbaarse landen die een bloedhekel hebben aan Westerse soldaten die even de orde komen handhaven, de politie komen vertellen hoe het alleemaal hoort te werken en even de Westerse normen, waarden en democratie komen brengen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 15 augustus 2016, 08:47:41
Citaat van: scorpio link=msg=1442566 date=1471211120
de militairen bemoeien zich nergens mee, tenzij jij opeens een wapen trekt.

In Afghanistan hebben ze o.a. een boerenknecht die in de file stond te wachten bij een controlepost verrot geschoten omdat ze dachten dat hij een wapen trok terwijl hij in werkelijkheid een wortel pakte om zijn ezeltje te voeren. Er zijn legio voorbeelden van dit soort 'misverstandjes'.  ;)

Highfield

• Senior gebruiker
Reactie #119 Gepost op: 15 augustus 2016, 09:18:33
Gaan we nu echt uit de bureaustoel oorlogsgebieden naar Nederland projecteren? Kom op zeg.