Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR

Auteur Topic: Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR  (gelezen 27904 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Bravo

• Forum gebruiker
Reactie #120 Gepost op: 15 augustus 2016, 09:20:08
Citaat van: Sven82 link=msg=1442559 date=1471209620
Precies. Kennelijk is het juiste antwoord niet het gewenste.

Verder zou ik persoonlijk gewoon voldoen aan een stopteken gegegeven door een militair met een automatisch wapen op de borst. Lijkt mij gezond verstand. Ik kan natuurlijk van tevoren uitzoeken of het stopteken rechtmatig is, maar als in de tussentijd het dreigingsniveau naar kritiek is en ik negeer een stopteken dan is mijn Toyota straks gatenkaas. Niet zoveel zin in.

Je gaat voorbij aan het punt dat de militair die vordering tot het doen stilhouden van het voertuig niet mag geven. Dus hij kan het wel doen, maar hij mag het niet.

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #121 Gepost op: 15 augustus 2016, 09:24:45
Je gaat voorbij aan het punt dat de militair die vordering tot het doen stilhouden van het voertuig niet mag geven. Dus hij kan het wel doen, maar hij mag het niet.
Daar ga ik niet aan voorbij. Ik geef alleen aan dat het soms even niet uitmaakt en je gezond verstand soms even prevaleert boven je kennis.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #122 Gepost op: 15 augustus 2016, 09:29:33
Citaat van: Highfield link=msg=1442603 date=1471245513
Gaan we nu echt uit de bureaustoel oorlogsgebieden naar Nederland projecteren? Kom op zeg.

Dat is een goedkoop antwoord als je eerst stellig beweert dat deze soldaten te vertrouwen zijn, goed getraind en bla bla. De mensen die wij naar oorlogsgebieden sturen zetten we nu in eigen land in met dezelfde wapens die ze ook meenemen naar oorlogsgebieden om de openbare orde te handhaven, incl. het uitvoeren van dit soort veiligheidscontroles op checkpoints.

We weten allemaal dat een goedgetrainde Nederlandse marinier vrijgesproken is door de Nederlandse rechter omdat hij een Irakees in de rug heeft geschoten maar het niet meer te bewijzen was omdat een officier van de Kmar het belangrijkste bewijsstuk (het stoffelijk overschot) vrij heeft gegeven terwijl hij daar niet toe bevoegd was.

Ik heb geen enkele reden om de Nederlandse, gewapende militairen op straat te vertrouwen terwijl ik de Nederlandse politie wel vertrouw.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #123 Gepost op: 15 augustus 2016, 09:53:18
Citaat
Maar volgens de partijen ontstaat er zo een ,,lapwerk" waarmee het kabinet de luchthaven wil beschermen.

http://www.bd.nl/algemeen/binnenland/oppositie-wil-betere-beveiliging-schiphol-1.6265460

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Reactie #124 Gepost op: 15 augustus 2016, 10:49:59

Dat is een goedkoop antwoord als je eerst stellig beweert dat deze soldaten te vertrouwen zijn, goed getraind en bla bla. De mensen die wij naar oorlogsgebieden sturen zetten we nu in eigen land in met dezelfde wapens die ze ook meenemen naar oorlogsgebieden om de openbare orde te handhaven, incl. het uitvoeren van dit soort veiligheidscontroles op checkpoints.

We weten allemaal dat een goedgetrainde Nederlandse marinier vrijgesproken is door de Nederlandse rechter omdat hij een Irakees in de rug heeft geschoten maar het niet meer te bewijzen was omdat een officier van de Kmar het belangrijkste bewijsstuk (het stoffelijk overschot) vrij heeft gegeven terwijl hij daar niet toe bevoegd was.

Ik heb geen enkele reden om de Nederlandse, gewapende militairen op straat te vertrouwen terwijl ik de Nederlandse politie wel vertrouw.

Dat is geen goedkoop antwoord, het geeft aan dat ik schietincidenten in oorlogssituaties totaal onvergelijkbaar vind met verkeerscontroles bij Schiphol. De zaak Erik O. heeft geen enkel raakvlak met deze casus. Als je dan appels met peren wilt vergelijken, neem dan ook de gevallen excessief geweldgebruik door de politie mee in je oordeel en zeker ook al die ontelbare gevallen waarin politie/KMar/defensie zich waar ook ter wereld onthouden van rechtmatig geweldgebruik omdat het niet hoeft (proportionaliteit/subsidiariteit).

Van "wapens die meegenomen worden naar oorlogsgebied" heb je niets meer of minder te vrezen dan van andere vuurwapens. Zoals ik al eerder zei, als men geen vertrouwen wil hebben kunnen we oeverloos in de rondte blijven praten. Feit is dat de inzet van militairen prima is geborgd in wetgeving en dat men van de militair kan (en moet) verwachten dat hij/zij zich bewust is van de kaders die er zijn en daar binnen blijft. Als dat niet gebeurt staan er voldoende militaire politieagenten op dezelfde plaats om daar tegen op te treden.
Bijdragen op persoonlijke titel.

Highfield

• Senior gebruiker
Reactie #125 Gepost op: 15 augustus 2016, 10:52:21
http://www.bd.nl/algemeen/binnenland/oppositie-wil-betere-beveiliging-schiphol-1.6265460
Dan deze ook maar: het lapwerk betreft het totale beveiligingsplan mbt de luchthaven, niet de keuze voor de inzet van militairen om de KMar te ontlasten.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #126 Gepost op: 15 augustus 2016, 11:19:46
Dan deze ook maar: het lapwerk betreft het totale beveiligingsplan mbt de luchthaven, niet de keuze voor de inzet van militairen om de KMar te ontlasten.
Misschien moet men het breder trekken. Niet alleen Schiphol maar de beveiliging van heel Nederland.

Het wordt tijd dat men de bezuinigingen op de politie/justitie/defensie gaat beëindigen.
In een tijd van zoveel onrust en terreur zijn de bezuinigingen gewoon gevaarlijk.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #127 Gepost op: 15 augustus 2016, 11:38:41
Citaat van: CopVR3 link=msg=1442634 date=1471252786
Misschien moet men het breder trekken. Niet alleen Schiphol maar de beveiliging van heel Nederland.

Het wordt tijd dat men de bezuinigingen op de politie/justitie/defensie gaat beëindigen.
In een tijd van zoveel onrust en terreur zijn de bezuinigingen gewoon gevaarlijk.

Chapeau.

Als ze in Den Haag veiligheid eens serieus zouden nemen had je defensie helemaal niet nodig gehad voor deze politietaken in het binnenland. Het is prima als de Kmar deze taken uitvoert op een aantal lokaties zoals Schiphol. Het is triest als deze dienst binnen een paar weken door haar hoeven zakt omdat ze geen slagkracht hebben, het zou logisch geweest zijn als de regering zou kunnen zeggen dat de Nederlandse politie haar collega's van de Kmar tijdelijk even moet ondersteunen bij het uitvoeren van deze veiligheidscontroles.

De Nederlandse regering weet dat ze niet eens hoeven te praten over extra politiebijstand omdat we die simpelweg niet hebben. In het officiele persbericht staat ook dat het mogelijk is dat op termijn andere defensieonderdelen ingezet zouden kunnen worden als het niet lukt de Kmar snel genoeg te versterken met extra personeel. Het zal er wel op neer komen dat ze in Den Haag nu al weten dat de luchtmobiele dit avontuur ook niet al te lang kan volhouden, er moeten ook nog wat Nederlandse soldaten naar de Baltische staten om de Nederlandse burger te beschermen tegen het Russische gevaar.

Als de inzet van luchtmobiele brigade in Nederland zo logisch was geweest hadden ervaren politiemensen en defensiepersoneel hier op dit forum geen 2 dagen en 7 pagina's nodig gehad om het even uit te leggen hoe het precies zit.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #128 Gepost op: 15 augustus 2016, 12:16:46
Hebben de soldaten die op Schiphol ingezet worden wel allemaal een eigen helm?

http://www.ad.nl/binnenland/militair-op-missie-moet-helm-met-andere-soldaat-delen~afcee86e/

Highfield

• Senior gebruiker
Reactie #129 Gepost op: 15 augustus 2016, 12:33:02
Hebben de soldaten die op Schiphol ingezet worden wel allemaal een eigen helm?

http://www.ad.nl/binnenland/militair-op-missie-moet-helm-met-andere-soldaat-delen~afcee86e/
Gelukkig wel, want gevechtseenheid. Ik zou echt niet weten waar ik een helm voor nodig zou hebben in mijn functie dus maar goed dat Defensie die niet aankoopt. De rest van een gevechtsuitrusting heb ik overigens ook niet nodig (en dus niet in bezit). Aan boord dienen voldoende helmen, vesten en klein kaliberwapens te zijn voor een boardingteam (guard&search) en het voltallige Fire Support Team, de overige 140 opvarenden hebben daar geen behoefte aan.