Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR

Auteur Topic: Bevoegdheden militairen in het kader van bijstand KMAR  (gelezen 28298 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #140 Gepost op: 15 augustus 2016, 13:52:35
Citaat van: scorpio link=msg=1442688 date=1471261548
Waar heb jij het nu precies over? Het mag toch inmiddels wel duidelijk zijn dat de militairen zelf GEEN stoptekens gaan geven, maar dat dit gewoon nog steeds  iemand van de KMAR is en blijft.

Dat staat voor mij dus nog steeds niet 100% vast omdat er nog steeds gebakkeleid wordt over de bevoegdheden.

Citaat van: scorpio link=msg=1442688 date=1471261548
En wie zegt dat de militair dat niet moet doen? Zij hebben hun wapen(s) niet voor niets bij zich, en zij hebben ongetwijfeld dezelfde instructies als de KMAR beveiligers, en daar zal ook bij horen dat zij in bepaalde situaties juist wel moeten schieten. Of dat ook is als iemand een stopteken van de KMAR negeert, ik heb geen idee, maar ik zie niet in waarom een militair van de luchtmobiele brigade zijn haar (gewelds)instructies minder goed zal kunnen uitvoeren/toepassen als een KMAR beveiliger?

Deze opmerking impliceert precies waarom ik het gevoel heb dat het wachten is op ...
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #141 Gepost op: 15 augustus 2016, 13:57:08
Citaat van: RS496 link=msg=1442669 date=1471258349
Gelukkig zijn het dreigingsniveau en de taal- en cultuurbarrieres op een afrit van de A4 bij Schiphol iets anders dan in Afghanistan of Irak.

Dreigingsniveau is precies hetzelfde. Het maakt niet uit of je in Afghanistan op een checkpoint staat of bij Schiphol vanwege een serieus signaal. In beide situaties weet je dat de meeste mensen die voorbij komen onschuldige burgers zijn die hun dagelijkse dingen doen. Je weet ook dat er een voertuig tussen zou kunnen zitten met terroristen aan boord. Als de dreiging bij Schiphol niet vergelijkbaar zou zijn hadden ze er niet hoeven te staan.

Bij een internationale luchthaven in Nederland is de kans groot dat je mensen treft uit andere culturen en mensen die een vreemde taal spreken. Het is Nederland namelijk niet verplicht om dezelfde taal te spreken en dezelfde cultuur te hebben als de zwaarbewapende, controlerende soldaat.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #142 Gepost op: 15 augustus 2016, 14:09:55
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1442692 date=1471261955
Dat staat voor mij dus nog steeds niet 100% vast omdat er nog steeds gebakkeleid wordt over de bevoegdheden.

Dat hier op een forum een aantal mensen zelf dingen in gaan vullen wil toch niet zeggen dat er bij de KMAR en de militairen die hen bijstaan onduidelijkheid bestaat? Alle reacties van de KMAR medewerkers die hier reageren laten volgens mij geen enkele ruimte voor misverstanden bestaan.

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1442692 date=1471261955
Deze opmerking impliceert precies waarom ik het gevoel heb dat het wachten is op ...

Helaas is het waarschijnlijk niet de vraag OF, maar WANNEER er ook in Nederland iets gebeurd. En dan heb ik net zo veel (wellicht nog meer) vertrouwen in een militair van de Luchtmobiele Brigade met jaren (gevechts) ervaring als een KMAR beveiliger die net van de KMAR school af is gekomen. Maar daarover kunnen we natuurlijk van mening verschillen


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #143 Gepost op: 15 augustus 2016, 14:17:06
Citaat van: scorpio link=msg=1442697 date=1471262995
Dat hier op een forum een aantal mensen zelf dingen in gaan vullen wil toch niet zeggen dat er bij de KMAR en de militairen die hen bijstaan onduidelijkheid bestaat? Alle reacties van de KMAR medewerkers die hier reageren laten volgens mij geen enkele ruimte voor misverstanden bestaan.

Zelfs de medewerkers van de Kmar zijn het onderling niet 100% eens, zij (althans vanwege hun beroep) zouden juist wel de instructies behoren te weten.

Citaat van: scorpio link=msg=1442697 date=1471262995
Helaas is het waarschijnlijk niet de vraag OF, maar WANNEER er ook in Nederland iets gebeurd. En dan heb ik net zo veel (wellicht nog meer) vertrouwen in een militair van de Luchtmobiele Brigade met jaren (gevechts) ervaring als een KMAR beveiliger die net van de KMAR school af is gekomen. Maar daarover kunnen we natuurlijk van mening verschillen

De eerste regel hoeven we niet van mening te verschillen dat is min of meer een vaststaand feit.
Het tweede daar verschillen we dus wel over van mening maar dat is mijnerzijds vooral gebaseerd op mijn eigen ervaringen binnen defensie als ook de uitspraken van het Haagse dat ons leger niet (meer) instaat is ons eigen land te verdedigen. Dat laatste is wat ik zelf al jaren geloof aangezien ik zelf met papieren munitie heb mogen schieten tijdens mijn defensie tijd.... om over de rest maar te zwijgen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #144 Gepost op: 15 augustus 2016, 14:18:28
KLF, dat wij hier gern overeenstemming bereiken over wat de bevoegdheden zijn wil niet zeggen dat ze niet klip en klaar zijn.

Het onbegrensde wantrouwen van enkelen hier tegen de militair stuit mij echt tegen de borst. Alsof een militair iemand zou doorzeven als hij/zij anders praat of kijkt of een ander voorkomen heeft. Er zijn hier mensen die suggereren dat ze alleen maar zouden stoppen omdat ze bang zijn doodgeschoten te worden door die enge groene meneer met die lange loop. Hoe haal je het in je hoofd?

Dan de dreiging. Hoe bestaat het dat je de afrit Schiphol in de A4 gelijkstelt met een weg in Afghanistan? Dat je militairen wegzet als domme idioten die bijna racistisch omgaan met mensen die ze voor zich hebben. Dat is echt zo'n grote onzin dat ik me afvraag waarom ik uberhaupt nog de moeite neem om te reageren.

Dat ons leger ons land niet kan verdedigen is een kwestie van kwantiteit, (nog) niet van kwaliteit. Gebruik alsjeblieft niet je diensttijd als maatstaf voor defensie want die vergelijking gaat echt niet meer op zo'n 20 jaar na de laaste lichting.
Bijdragen op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #145 Gepost op: 15 augustus 2016, 14:29:25
Citaat van: Highfield link=msg=1442700 date=1471263508
KLF, dat wij hier gern overeenstemming bereiken over wat de bevoegdheden zijn wil niet zeggen dat ze niet klip en klaar zijn.

Het onbegrensde wantrouwen van enkelen hier tegen de militair stuit mij echt tegen de borst. Alsof een militair iemand zou doorzeven als hij/zij anders praat of kijkt of een ander voorkomen heeft. Er zijn hier mensen die suggereren dat ze alleen maar zouden stoppen omdat ze bang zijn doodgeschoten te worden door die enge groene meneer met die lange loop. Hoe haal je het in je hoofd?

Dan de dreiging. Hoe bestaat het dat je de afrit Schiphol in de A4 gelijkstelt met een weg in Afghanistan? Dat je militairen wegzet als domme idioten die bijna racistisch omgaan met mensen die ze voor zich hebben. Dat is echt zo'n grote onzin dat ik me afvraag waarom ik uberhaupt nog de moeite neem om te reageren.

Het zijn geen hoogopgeleide professionals om politietaken uit te voeren in Nederland. Het maakt niet uit als ze in Afghanistan een keer een paar onschuldige burgers voor de donder schieten, zolang het niet in de media komt kraait er geen hond naar. Als er wel gedonder van komt veeg je het gewoon onder tapijt, filmrolletje kwijt, lijk toevallig vrij gegeven door een onderknuppel die er niet toe bevoegd was, etc.

Je zet ze nu in op de openbare weg in Nederland omdat we de echte politie en Kmar op hebben. Voorts is het iemand van de Kmar die hier schrijft dat als je niet stopt de auto doorzeeft kan worden. Op twitter is te lezen dat veel mensen kotsen van het gedoe en proberen de controles te omzeilen. Mensen staan een half uur of langer in de file dankzij deze controles.

In Tel Aviv, Doha, Dubai, New York is het normaal dat er altijd van dit soort checkpoints bij de internationale luchthaven zijn. Bij een aantal van de genoemde luchthavens is de kans zelfs groot dat je meerdere checkpoints moet passeren voor je bij de luchthaven komt. Er staan geen files van half uur of langer, het zegt wederom iets over niveau van de controles in Nederland. Het is wederom geen terreurgroep die de samenleving ontregeld maar de overheid zelf die wel zorgt dat mensen hun vlucht missen of ineens overgeleverd worden aan de publieksvriendelijke, goed getrainde soldaten van de landmacht


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #146 Gepost op: 15 augustus 2016, 14:48:25
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1442699 date=1471263426
Zelfs de medewerkers van de Kmar zijn het onderling niet 100% eens

Ik zie in de reacties van de KMAR medewerkers in dit topic geen verschillen m.b.t. de taken en bevoegdheden van de militairen. Zij geven steeds aan dat deze alleen meehelpen de controle locaties te beveiligen, niets meer, niets minder.

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1442699 date=1471263426
, zij (althans vanwege hun beroep) zouden juist wel de instructies behoren te weten.

De KMAR medewerkers die rechtstreeks te maken hebben met de militairen behoeven dat te weten, het overgrote deel van de KMAR dus niet.


guest15549

  • Gast
Reactie #147 Gepost op: 15 augustus 2016, 14:52:19
Citaat van: scorpio link=msg=1442689 date=1471261631
En horen de controles van de KMAR op Schiphol daar dan niet bij?

Beweer ik dat ergens?


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #148 Gepost op: 15 augustus 2016, 15:02:15
Citaat van: scorpio link=msg=1442689 date=1471261631
En horen de controles van de KMAR op Schiphol daar dan niet bij?

Nee, jij zet alleen nog steeds vraagtekens bij de bevoegdheid van de KMAR beveiligers tot het geven van stoptekens, of is dat inmiddels geen vraagteken meer?


guest15549

  • Gast
Reactie #149 Gepost op: 15 augustus 2016, 15:03:33
Citaat van: scorpio link=msg=1442712 date=1471266135
Nee, jij zet alleen nog steeds vraagtekens bij de bevoegdheid van de KMAR beveiligers tot het geven van stoptekens, of is dat inmiddels geen vraagteken meer?

Ligt aan de situatie en het doel van het stopteken.