Ik probeer het voor de leek (mijzelf) even samen te vatten. Corrigeer mij vooral als ik nog steeds niet begrijp.
* Politie en Kmar onderofficieren en officieren met (B)OA mogen een stopteken geven i.h.k.v. voertuigcontrole.
* Kmar beveiligers (ik neem aan korporaal en soldaat) mogen een stopteken geven i.v.m. de verkeersdoorstroming en gewapende objectbewaking uitvoeren
* overige militairen mogen onder het bewind van de politie alleen gewapend bewaken conform hun (gewelds)instructie.
Ik vind dat je hier een prijs voor verdient.
Ik ook!
Kleine toevoeging: Art.58 lid 2 Politiewet 2012 limiteert bijstand van de krijgsmacht aan de politie niet tot louter gewapend bewaken maar stelt dat:
"Onze Minister bepaalt, in overeenstemming met Onze Minister van Defensie, op welke wijze de bijstand zal worden verleend.
Daarbij worden tevens nadere regels of beleidsregels gegeven over de uitoefening van bevoegdheden krachtens deze wet."
In principe kunnen militairen dus iedere bevoegdheid krachtens de politiewet krijgen, maar dat moet
vooraf in samenspraak door MinV&J en MinDef bepaald, gelimiteerd en met regels omkleed worden.
Gewapend bewaken en beveiligen kan Defensie zelf t.a.v. haar eigen terreinen, installaties en voertuigen, of door een terrein/gebouw gedurende een bepaalde tijd tot militair object te verklaren. Dat kan door de bevelhebbers van de OPCOs gebeuren als dat voor hen militaire noodzaak heeft. Meest recent was dat bij de Zwitserse F-5 crash in Friesland door CLSK, maar het gebeurde bijvoorbeeld ook met een terrein in de Eemshaven waar voertuigen op schepen naar crisisgebied geladen werden.
Dat laatste, op basis van de Rijkswet geweldgebruik bewakers militaire objecten en aanhangige regelgeving, is bij Schiphol niet aan de orde hoor, maar voor de volledigheid.