Omdat het voor de nachtelijke uren ideaal is. Tot 50 km/uur fluisterstil.
En dat is een veel gemaakte fout. Heb verschillende hybrideconcepten gereden.
Tot 50kmu fluisterstil is waar. Maar de reikwijdte is maar een paar kilometer.
Daarnaast moet je het gaspedaal met een fluwelen schoentje bedienen.
O... laat de kachel of airco, stoelverwarming, radio, verlichting uit, want dat kost feitelijk allemaal veel stroom en dus kilometers.
Eenmaal boven de 50kmu gaat het ding enorm brullen. Dat komt omdat de meeste van zulke hybrides zijn voorzien van een cvt automaat.
Daarnaast is het gecombineerd vermogen van een betaalbare (lees: Touran-geld consuprijs +- 37k) bedroevend.
Ook zijn de rijeigenschappen van de gemiddelde Toyota misschien afdoende voor de brave particulier maar niet voor politiewerk. Ik doel op wegligging, stuurgedrag, koersvastheid, automaatgedrag, acceleratie, topsnelheid. En wat te denken van de vraag of ze het zware politiewerk wel aankunnen? Of mogelijkheden en ruimte voor inbouw en opbouw. De accupakketten vreten ruimte mits niet in onderstel weggebouwd. Het gewicht met politiespullen neemt zo 300kg in beslag. Zonder dienders.
Een prius weegt 1460kg en een tmm van 1800. Waar laat je het?
Uiteindelijke gaat een politieprius ook nog eens gewoon 1 op 10 rijden.
Een diesel Touran welke makkelijk 1 op 20 kan rijden doet bij de politie ook 1 op 9 a 10. Helemaal in de stad.
Hybride wordt pas interessanter in de hogere prijsklasse.