Ik heb 2 jaar een Honda Civic Hybride gehad. Hij rijdt heerlijk, dat zeker. Voorwaarde is wel dat je geen haast moet hebben... Het was de traagste wagen die ik ooit gehad heb. Boven de 150 km/u moet je gewoon niet doen, dat voelt alsof je je dood tegemoet rijdt. Het hybride systeem werkt zo dat hij energie terugwint uit afremming. De truc is dus om de wagen al ver van te voren uit te laten rollen en zo langzaam mogelijk te remmen. Als je dat niet doet is de accu binnen no-time leeg en kom je er achter dat je in een zware bak rijdt waar een 1.3 motortje in zit: niet vooruit te fikken. Plankgas kon ik dan met 120 km/u de Brienenoordbrug beklimmen.
De rijstijl van de politie in m'n achterhoofd hebbende, is deze auto dus volkomen kansloos als dienstwagen. Daarnaast heeft hij een erg lage instap en is de achterbank helemaal een crime om een tegensputterend persoon op te parkeren. Ook vermoed ik dat de auto uit elkaar valt als je er 20.000 sportieve kilometers op hebt zitten: hij is gewoon niet ontworpen voor hoge snelheden. En mijn gemiddelde verbruik lag ongeveer rond de 1 op 16.
Kortom: leuke wagen voor de gepensioneerde medemensch die alle tijd heeft om zich van a naar b te verplaatsen, maar vergeet deze auto alsjeblieft heel snel voor politiezaken. Ik was er na 2 jaar helemaal klaar mee, terwijl ik echt geen figuur ben die behoefte heeft aan een snelle auto.