Hoe de opleiding HTV of HTV-P wordt ingedeeld verschilt per MBO school. Het is wel zo dat er inmiddels minder MBO scholen zijn die de HTV-P variant aanbieden dan bij de start 4 jaar geleden. Bij de HTV opleiding zul je stage lopen in een BOA domein, waar dit is verschilt per school. De ene school laat hun studenten stage lopen bij de afdeling Toezicht en Handhaving van een gemeente en andere scholen laten hun studenten stage lopen bij bijvoorbeeld een vervoersbedrijf. De stages kunnen er dus heel verschillend uitzien, het beste kun je hiervoor informeren bij een school waar je interesse naar uitgaat. Des te meer omdat ze wellicht ook de keuze bieden om een extra domein als bijvoorbeeld Openbaar Vervoer te behalen.
Bij de HTV-P opleiding loop je ook stage bij de politie en doe je aanvullende examens/toetsen die jou vrijstelling geven van het eerste jaar op de politieacademie. Voorheen was het zo dat er, ongeacht vacatures, kon worden ingestroomd, uiteraard wel na het behalen van je HTV-P opleiding en het succesvol doorlopen van de gehele selectie bij de politie. Of er momenteel dingen verandert zijn in het kunnen instromen bij geen vacatures durf ik niet te zeggen.
De instroom bij de politie kan aanpoten zijn, doordat je toch een en ander gemist hebt. Ik denk wel dat de aansluiting steeds beter zal worden, naar mate de HTV-P opleiding langer bestaat. Ik weet niet of het bij elke eenheid op dezelfde manier werkt, maar ik weet dat er een reparatieperiode bestaat waarbij je een x-tijd de kennis die je hebt gemist op de HTV-P zou goed als mogelijk gaat inhalen, hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het krijgen van les in de ambtsinstructie en het behalen van de toetsen voor je geweldsmiddelen. Nogmaals, ik weet niet of dit bij elke eenheid zo werkt.
De opleiding HTV-P (en HTV?) bestaat nog niet zolang en daarom verandert die nog continu, vandaar dat ik ook niet alles met zekerheid kan zeggen.. wat ik hierboven heb neergezet is de situatie zoals ik deze kende 2-3 jaar geleden, maar die wellicht alweer totaal anders is. Vandaar dat ik zou zeggen, neem contact op met een interessante MBO school in je buurt of met de afdeling Werving en Selectie van de politie en informeer daar naar de huidige stand van zaken.
Verder sluit ik me aan bij wat Louise32 hierboven zei, de HTV-P opleiding biedt geen garantie op een baan bij de politie.
Succes met je keuze!