Inmiddels is het de 2e dag, en wordt het steeds meer bergen in plaats van redden... Zou de inzet van het USAR-team hier verschil gemaakt hebben? Het gevoel bekruipt me dat het wel of niet inzetten van USAR meer bepaald wordt door politieke (on)wil en nationale trots, dan door de daadwerkelijke noodzaak.
De Italiaanse overheid hebben zelf een zeer groot korps met brandweerlieden en een 'Difesa Civile' ofwel Bescherming Bevolking/Protection Civile. De Italianen hebben vaker te maken gehad met aardbevingen en zijn daar ook op voorbereid. De Italiaanse rampenbestrijding kenmerkt zich als 'better safe than sorry' Er is materiaal beschikbaar waarvan wij niet kunnen bedenken het ooit nodig te hebben. Shovels, zandwagens, rupsvoertuigen, graafmachines, Grote kranen, Amfibievoertuigen, speciale TS'sen.
Omdat het land zich kenmerkt met oude gebouwen, smalle straatjes en berggebieden hebben ze de USAR en Hoogtereddingsteams vaker nodig dan in andere landen. Deze speciale eenheden zijn daarom ook goed verdeeld onder brandweerkorpsen in grote steden door het hele land. Een stad met 80.000 inwoners heeft meestal al wel een USAR team van 4 personen. Hoe groter de stad wordt, hoe groter de teams.
Toevallig zag ik nog een filmpje voorbij komen wat ik niet meer vinden kan. Het brandweerkorps uit Brescia (Noord-Italië) ging even helpen. In het rijtje uit de kazerne kwam een TS, Lege zandwagen met aanhanger met graafmachine, 2 4x4 voertuigen van hun USAR team, een commandowagen, truck + oplegger met instortingsmaterialen en een HV met shovel op de aanhanger. Ik denk dat het ongeveer te vergelijken is met de uitruksterkte van de USAR in Nederland. Met als verschil dat hier een brandweerkorps van een grote stad het kan leveren.
Italië is daarom in behoorlijke mate zelfredzaam en zal pas bij een zeer groot incident hulp nodig hebben van buitenaf. Zolang zij een incident binnen de landsgrenzen kunnen houden zullen ze dat doen. De hulp van bijvoorbeeld Nederland brengt altijd complicaties met zich mee zoals taalbarrières.