vraag 1: Is ongeveer iedere traumapatient die per helikopter overgebracht gaat worden naar een traumacentrum onder anesthesie brengen en tube in keel schuiven de juiste manier van handelen of zou je het ook kunnen duiden als beschamend?
in mijn ogen is het niet volgen van best practise en evidence based medicine hetgeen wat je zou kunnen duiden als beschamend.
Als patienten onnodig worden geintubeerd dan zou dat beschamend zijn, maar dat wil niet zeggen dat get beschamend is wanneer het gebeurt bij ongeveer elke trauma patient die per helikopter naar een trauma centrum wordt getransporteerd
Vraag 2: Als je als land niet in staat bent om je eigen MMT zorg te leveren in je hele land en een aantal gebieden overlaat aan de zorg van Belgie ben je dan niet net zo beschamend?
Ja vind ik wel, alleen beschamend op verschillende gebieden, dus niet hetzelfde
Vraag 3) Als je in je land academische ziekenhuizen hebt die nauw samenwerken met Belgische universitaire ziekenhuis, o.a. Gent en Nederlandse patienten doorverwijst naar deze Belgische centra ben je dan beschamend bezig als je zorgverzekeraars het ook nog eens geheel vergoeden?
ligt eraan, ik kan alleen spreken over mijn ervaring binnen de belgische prehospitale zorg en spoedgevallen (van een aantal ziekenhuisen (zowel algemeen en universitair (Gent en Brussel)
het is moeilijker een oordeel te vellen over de andere delen van de Belgische gezondheidszorg, omdat ik daar weinig tot geen ervaring in en of zicht op heb