Nu weet ik niet van wanneer het voorbeeld is wat je hier schetst, dus hoe lang dit geleden is. Maar als ik vooral naar m,n eigen regio Utrecht kijk worden bijna ongevallen en ongevallen met personeel geregistreerd. In de oefenmap van de ploeg zit daarvoor een registratieformulier, en bij uitruk wordt het formulier bij terugkomst of zo snel mogelijk ingevuld.
Korpsen/regio's zullen wel moeten registreren. Ten eerste voor de ongevallen statestieken, maar ook voor de verzekeringsmaatschapij die de eventuele schade/ziekenhuiskosten van de vrijwilliger moet gaan betalen.
Dus dat registreren wordt steeds meer en steeds beter gedaan.
Het is 4-5 jaar geleden.
Op zich heb ik weinig met het soort scorelijstjes over wat nu precies het gevaarlijkste beroep is. Ik vind het veel belangrijker dat we beseffen dat het brandweervak een gevaarlijk vak is.
Ik ben ook geen liefhebber van CBS-statistiek en niet van registratie voor of door verzekeraars (te veel perverse prikkels). Tot 2014 hadden we hier ook weinig inzicht in het letsel bij brandweermensen, de enige data was afkomstig van het nationale CBS equivalent.
Als brandweerorganisatie en ambulancedienst kan je er helemaal niets mee omdat je eigenlijk het soort letsel wil weten, de behandeling, de gevolgen (arbeidsverzuim, invaliditeit, etc). In de cijfers zien we een tsunami van letsel bij brandweermensen in Qatar. De oorzaak schuilt in de wijze van data registreren. De ambulancedienst is tegenwoordig bijna bij alle branden ter plaatse (HART team dat ter plaatse blijft tot einde brandweerinzet). Zij registreren net als Nederlandse ambulancebroeders de eerste hulp ter plaatse op een andere wijze. Al deze werkbonnen komen uiteindelijk in het traumacentrum waar ze verwerkt worden in de nationale traumadatabase.
Een aantal NHS trusts, o.a. West Midlands in UK zijn sinds kort op soortgelijke wijze gaan werken. Bij serieuze branden ambulances sturen en HART. Als er geen slachtoffers zijn of te verwachten zijn afschalen (ambulances laten inrukken en HART ter plaatse laten). Zij zien ook een toename van klein letsel wat ze vaak ter plaatse behandelen. Het zijn zowel in Qatar als in UK letsels die nu wel geregistreerd worden maar in verleden nooit ergens geregistreerd werden.
Wij hebben al een tijdje een soortgelijke pilot lopen bij de politie. Deze jongens en meiden raken ook regelmatig lichtgewond. Het gaat mij persoonlijk nooit om lijstjes maar ik wil gewoon graag dat wij als ambulancedienst (met chirurgen, huisartsen en paramedics) een beetje extra goed zorgen voor onze brandweer- en politiemensen om ze zo fit en gezond mogelijk te houden.
Bij brandweermensen (beroeps) zien wij ook relatief veel sportletsel.