Ik vind het te gemakkelijk en te laks om te doen alsof dit incident de normaalste zaak van de wereld is. 3 doden op klaarlichte dag in een zorginstelling vind ik veel te veel. Ik denk dat het geen incident is maar een structureel probleem dat zich ieder moment overal in Nederland kan herhalen, waarbij het zelfs niet uitgesloten is het beperkt blijft tot 3 hoogbejaarde doden.
@oma: ben het eens met je. Het is wachten op de volgende. Wat mij in de praktijk opvalt is dat veelal tekortkomingen in de bouwkundige situatie ( bijv. brandscheidingen ) niet eens echt de oorzaak zijn van uitbreiding, rookverspreiding etc. Het gaat juist veelal mis bij de eerste hulp, de BHV. Er worden niet direct de juiste acties ondernomen, maar ook de bewoners zelf reageren vaak niet in lijn met de verwachting waarop de voorschriften zijn ontworpen.....
Kortom, er wordt snel uitgegaan van bouwkundige of installatietechnische tekortkomingen, maar het is juist meestal het aspect MENS dat de situatie doet ontstaan of verergeren. ( oudere, onwetende, bewoner, gebruikt onoordeelkundig een stekkerblok, stekkerblok vertoont een defect ?, brand ontstaat, bewoner reageerd niet adequaat, want is beperkt, BHV is niet ervaren/goed getraind, andere bewoners doen zelf de deur open en reageren eveneens niet adequaat. ( gaan lopen in de rook, laten deuren open staan ). Daarbij speelt ook de fysieke gesteldheid van de 90 tot 110 jarige bewoners een rol. Die vluchtten echt niet zelfstandig 30 meter door de rook zoals de voorschriften beoogen. Je zal maar de verpleegkundige zijn met 1 middagje bhv cursus, dat je: en op je eigen veiligheid moet letten, bewoners ontruimen, brandje proberen te blussen, brandweer alarmeren ( mits OMS ), brandweer opvangen en gidsen. De zorginstellingen moeten en kunnen veel meer investeren in op maat georganiseerde BHV voor een zorginstelling. Bij een gemiddeld kantoor van een groot bedrijf wordt je keurig opgevangen door 20 man bhv, die alles hebben ontruimd, geteld, verzameld, bluspoging gedaan, brandweer gealarmeerd etc. terwijl daar zelfredzame personen verblijven tijdens kantooruren, terwijl de kwetsbaarste groep mensen in de samenleving het moet doen met 1 of 2 ziekenverzorgenden in de nacht, met een paar uurtjes bhv op hun naam.