@oma: ben het eens met je. Het is wachten op de volgende. Wat mij in de praktijk opvalt is dat veelal tekortkomingen in de bouwkundige situatie ( bijv. brandscheidingen ) niet eens echt de oorzaak zijn van uitbreiding, rookverspreiding etc. Het gaat juist veelal mis bij de eerste hulp, de BHV. Er worden niet direct de juiste acties ondernomen, maar ook de bewoners zelf reageren vaak niet in lijn met de verwachting waarop de voorschriften zijn ontworpen.....
Kortom, er wordt snel uitgegaan van bouwkundige of installatietechnische tekortkomingen, maar het is juist meestal het aspect MENS dat de situatie doet ontstaan of verergeren. ( oudere, onwetende, bewoner, gebruikt onoordeelkundig een stekkerblok, stekkerblok vertoont een defect ?, brand ontstaat, bewoner reageerd niet adequaat, want is beperkt, BHV is niet ervaren/goed getraind, andere bewoners doen zelf de deur open en reageren eveneens niet adequaat. ( gaan lopen in de rook, laten deuren open staan ). Daarbij speelt ook de fysieke gesteldheid van de 90 tot 110 jarige bewoners een rol. Die vluchtten echt niet zelfstandig 30 meter door de rook zoals de voorschriften beoogen. Je zal maar de verpleegkundige zijn met 1 middagje bhv cursus, dat je: en op je eigen veiligheid moet letten, bewoners ontruimen, brandje proberen te blussen, brandweer alarmeren ( mits OMS ), brandweer opvangen en gidsen. De zorginstellingen moeten en kunnen veel meer investeren in op maat georganiseerde BHV voor een zorginstelling. Bij een gemiddeld kantoor van een groot bedrijf wordt je keurig opgevangen door 20 man bhv, die alles hebben ontruimd, geteld, verzameld, bluspoging gedaan, brandweer gealarmeerd etc. terwijl daar zelfredzame personen verblijven tijdens kantooruren, terwijl de kwetsbaarste groep mensen in de samenleving het moet doen met 1 of 2 ziekenverzorgenden in de nacht, met een paar uurtjes bhv op hun naam.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik wil hier in de zandbak kunnen vertrouwen op ieder inzetplan. Als ik een kaart voor mijn neus krijg van een gebouw met bouwkundige maatregelen zoals rookafzuiging, brandwerende muren, rookwerende schermen die zakken bij automatische brandmeldingen, refuge floors etc wil ik er op kunnen vertrouwen. Ik kan er op vertrouwen omdat ik zeker weet dat de brandweer het heeft gecontroleerd en real-life heeft getest als het gaat om complexe bebouwen (wolkenkrabbers, kinderdagverblijven, bejaardentehuizen, ziekenhuizen). Real-life testen zegt hier dat we me de hele rataplan (brandweer, politie, ambulancedienst komen), een gebouw vol rook pompen om diverse systemen te testen en vervolgens een grote evacuatie oefening draaien inclusief een aantal zwaargewonden op lastige plekken die in veiligheid gebracht moeten kunnen worden.
Wij verwachten ook dat we 100% kunnen vertrouwen op de bedrijfshulpverleners omdat het niet zo kan zijn dat je als eigenaar/gebruiker van complexe objecten er een potje van kan maken, duizenden mensen in een gebouw kan laten verblijven of grote aantallen niet-zelfredzame mensen en verwachten dat het als de klauwen loopt de brandweer, politie en ambulancedienst het eventjes voor je gaan oplossen.
Brandweer en ambulancedienst streven naar 2 ontruimingsoefening van lastige objecten (industrie, ziekenhuizen, wolkenkrabbers, verkeersvliegtuigen, etc) per dag. De brandweer en ambulancedienst in Dubai streven ongeveer hetzelfde na.
In beide landen zien we dat bedrijven en instellingen zelf vragen of we ook een keer bij hen een oefeningen willen draaien omdat ze daardoor ook de eigen security/BHV kunnen testen en het ontzettend belangrijk is dat iedereen (bewoners, werknemers, etc) weten wat ze moeten doen bij brand, spree-shooters, etc.
http://blog.intersecexpo.com/dubai-and-qatar-lead-the-gulf-in-civil-defence-drills
Wij hebben regelmatig zeer grote branden, als we brand hebben in een winkelcentrum of wolkenkrabber in aanbouw weten we dat we soms best veel mensen moeten evacueren.
There were no immediate reports of injuries, though the mall said some 14,000 labourers and staff had been evacuated.
http://gulfnews.com/news/gulf/qatar/fire-breaks-out-at-large-qatar-mall-under-construction-1.1702638Het is niet aan de hulpdiensten te danken dat het allemaal goed gaat, het is vooral te danken aan ontzettend vaak oefenen samen met BHV/bedrijfsbrandweer/security.
Momenteel hebben we ontzettend veel tunnelboormachines onder Doha aan het werk. Een werkgroep van de brandweer is constant bezig om de boel te monitoren en te bedenken hoe we een brand, instorting of medisch spoedgeval het beste kunnen aanpakken. Zodra men iets op papier zet (aanvalsplan/inzetplan) gaan we het direct weer testen met de hulpdiensten in praktijk. Het moet zorgen dat brandweer, veiligheidspolitie en HART (hazardous area response team ambulance) routine kunnen krijgen in het werken onder de grond in de metrotunnels en gelijkertijd kunnen de bedenkers van het inzetplan zien of hun veronderstelling ook uitvoerbaar zijn in de praktijk.
http://www.uic.org/com/uic-e-news/451/article/qrc-qatar-rail-and-civil-defence?page=thickbox_enewsIk zou het niet raar vinden als de Nederlandse brandweer en ambulancediensten een klein beetje het Arabische voorbeeld zouden volgen.