Als dit de nachtmerrie is van elke besturder van een zorginstelling verbaasd het mij dat ik al jaren merk dat de bhv opleidingen onder de maat zijn(laagste aanbieder krijgt de opdracht) er nauwelijks geoefend wordt op het nachtmerrie scenario, zoals " minimale personele bezetting en een groter incident dan mag worden verwacht" .
Oefenen met een plus aan BHV personeel zonder daadwerkelijk met rook en moeilijk te verplaatsen bewoners te worden geconfronteerd geeft een schijn veiligheid.
Ik heb de laatste jaren niets gemerkt van extra investeringen in veiligheid in deze instellingen. En als dat je nachtmerrie is wordt er weinig aan gedaan om dit te voorkomen.
Je kan het verbeteren door een onafhankelijk orgaan de BHV examens te laten afnemen + de uitgifte van de geldige certificaten. Het zorgt dat brandweer en ambulancedienst precies weten wat ze mogen verwachten van de BHV-ers (elementaire kennis/vaardigheid EHBO, brandpreventie en -bestrijding). De private BHV-opleiders kan je dan vergelijken met de Nederlandse rijschoolhouders. Rijschoolhouders leren mensen autorijden in theorie en praktijk, het CBR neemt de examens af en geeft het rijbewijs af. Als iemand niet voldoet aan de gestelde eisen trekt het CBR het rijbewijs in.
In Nederland kent men bij de hulpverleningsdiensten geen oefencultuur maar een toetscultuur. Ik geloof niet in de leunstoelrealiteit van e-learning, tabletop exercise en infantiele lijstjes met kruisjes achter de namen van hulpverleners omdat ze een paar prof checks gedaan hebben (assessment).
Ik geloof in oefenen, als je merkt dat het oefenen nog steeds niet de strot uitkomt bij je personeel oefen je nog te weinig.
Ik vind dat je zo vaak als mogelijk moet oefenen met de 3 belangrijkste hulpdiensten (brandweer, politie en ambulancedienst) samen met BHV-ers. Je leert dan een object in je eigen verzorgingsgebied blindelings kennen en je kan als brandweer/ambulancedienst de puntjes op de i zetten bij ontruimingsoefeningen. Het gaat er namelijk niet om hoe het moet volgens het BHV-lesboekje, het gaat er om hoe de brandweer/HART het wel hebben.
Het Nederlandse MMT hoort ook deel te nemen aan deze oefeningen. Bij deze brand zagen we dat er 2 MMT's zijn opgeroepen. Je wilt bij dit soort oefening dus ook 2 dokters aanwezig hebben omdat de oefening anders faalt. De politie hoort ook deel te nemen aan dit soort oefeningen.
Het is in Nederland standaard om te janken dat oefenen geld kost, oefenen hoeft niet veel geld te kosten als men eens creatief is door bijvoorbeeld gebruik te maken van scholen. Iedere school is in staat om 100 of meer slachoffers te leveren, denk bijv. aan de opleidingen veiligheidskunde, politiescholen, stadswachtopleidingen of de opleiding medisch hulpverlener BMH. Er zijn ook meer dan genoeg scholen met een opleiding visagie, toneel, enz. Deze leerlingen kunnen zorgen voor nabootsen van verwondingen waardoor je afscheid kan nemen van de antieke, oubollige, dure LOTUS slachtoffers.
Je kan studenten van opleidingen communicatie "echte" media laten spelen waardoor politie en leidinggevenden ook te maken krijgen met druk van media.
Het argument dat je in of bij bejaardentehuizen niet kan oefenen omdat de oudjes van slag raken is onzin. Ik heb het in Qatar nog nooit gemerkt. Ik denk dat er nooit klachten zijn gekomen over onze oefeningen in verzorgings-/verpleegtehuizen. In Nederland weet de brandweer dankzij de acties van beroepspersoneel inmiddels ook dat het allemaal wel meevalt, diverse beroepskorpsen zijn in bejaardentehuizen geweest en weten dat de oudjes niet van slag raken maar de dag van hun leven hebben omdat ze weer eens wat meemaken.