Bedankt voor de vele reacties. Doordat ik in de gehandicaptenzorg gewerkt heb, heb ik al veel medicatie voorbij zien komen en weet ik ook hoe het gebruikt moet worden en wat het doet. Toch kreeg ik bij de verschillende instellingen opnieuw een cursus medicatie omdat de instellingen niet aansprakelijk gehouden willen worden bij fouten. Ik mocht ook niet eerder handelen dan dat ik deze cursus afgesloten had. Vandaar mijn voorzichtigheid.
Als ik het goed begrijp kun je het volgende stellen in het geval van een NOODsituatie.
Wanneer er een voorbijganger omvalt en je komt noodmedicatie tegen: Wel handelen als je zeker weet dat de medicatie bij het slachtoffer hoort, je weet waarvoor de medicatie dient en je weet hoe je de medicatie moet gebruiken. Anders hulp inroepen en 112 bellen (hulp roepen en 112 bellen is namelijk ook handelen).
Wanneer het een bekend slachtoffer is waarbij je alle informatie hebt ontvangen: Dan móet je handelen. Je bent immers bekwaam gemaakt en van de situatie op de hoogte.
Ik snap de reactie ook van de instructeurs. Wanneer je namelijk medicatie toedient en het hoort niet bij het slachtoffer, je dient het verkeerd toe of zijn toestand past niet bij waarvoor de medicatie dient, dan kun je het verergeren. Als een instructeur zou zeggen: Gewoon toedienen, dan kan hij verantwoordelijk worden gehouden.
Mijn leidinggevende had dus gelijk dat ze zei: Je bent verplicht te handelen in een noodsituatie. (Ik schrok alleen van haar reactie toen ze zei; als je te veel toedien, zal deze jongen wat langer blijven slapen, maar dat is niet zo erg. Bij een spierverslapper denk ik dan zelf al gauw aan de eeuwige jachtvelden)
Jammer dat dit inderdaad niet duidelijk omschreven staat in de verschillende EHBO en BHV boeken. Dat zou een hoop duidelijker maken. Wellicht een idee om een hoofdstuk toe te voegen met Veelgebruikte noodmedicatie, toedieningsmethoden en bijpassende ziektebeelden? Zodat de gemiddelde EHBO-er wel weet hoe hij moet handelen. Het toedienen van welke medicatie dan ook, komt nu over als een voorbehouden handeling, alleen uit te voeren door BIG geregistreerde mensen. En die zijn niet altijd in de buurt.