Zuigende borstwond

Auteur Topic: Zuigende borstwond  (gelezen 10086 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 7 oktober 2005, 09:05:47
Ik kan het mis hebben, maar het driezijdig afplakken en de onderkant open laten heeft als enig doel voorkomen dat er vuil in de wond kan komen, zonder dat de uitgaande luchtstroom daardoor gehinderd wordt.

Het ouderwets afplakken gebeurde met een gaasje, daarover een stukje plastic, of ander niet doorlatend materiaal, en het geheel werd dakpansgewijze afgeplakt met kleefpleister.

Deze methode bleek het risico in zich te hebben, dat de wond desondanks toch lucht aan kon zuigen en dat de aangezogen lucht vervolgens niet meer kon ontsnappen.

Het gaasje, en in mindere mate het snelverband, is luchtdoorlatend en heeft in mijn ogen ook niet een noemenswaardige ventielfunctie. Van de andere kant alle kleine beetjes helpen.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 7 oktober 2005, 09:50:10
Die lagen zitten praktisch tegen elkaar aan... Dus als het een trauma is, is het vrijwel zeker dat beide lager kapot zijn...
Arts  www.alphalog.nl

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 7 oktober 2005, 10:17:52
Ik kan het mis hebben, maar het driezijdig afplakken en de onderkant open laten heeft als enig doel voorkomen dat er vuil in de wond kan komen, zonder dat de uitgaande luchtstroom daardoor gehinderd wordt.

Dat is inderdaad zo, maar tevens wordt aanzuigen van "verse" lucht voorkomen.

Citaat
Het ouderwets afplakken gebeurde met een gaasje, daarover een stukje plastic, of ander niet doorlatend materiaal, en het geheel werd dakpansgewijze afgeplakt met kleefpleister.

Deze methode bleek het risico in zich te hebben, dat de wond desondanks toch lucht aan kon zuigen en dat de aangezogen lucht vervolgens niet meer kon ontsnappen.

Het gaasje, en in mindere mate het snelverband, is luchtdoorlatend en heeft in mijn ogen ook niet een noemenswaardige ventielfunctie. Van de andere kant alle kleine beetjes helpen.

Ik heb daar onlangs met het OK over gesproken en zij stellen dat bij vierzijdig afplakken het gaasje niet volledig luchtdicht mag zijn om drukopbouw te voorkomen, bij driezijdig afplakken, moet het bij voorkeur wel luchtdicht zijn. (klinkt logisch).

Men is het er mee eens dat 3 zijdig afplakken voordelen heeft, maar vindt het te lastig aan te leren/uit te voeren en verder komt het in de ehbo setting nauwelijks voor.
De man die ik sprak was een ervaren ambu verpleegkundige en hij had het in zijn carriere slechts 1x mee gemaakt.

Die lagen zitten praktisch tegen elkaar aan... Dus als het een trauma is, is het vrijwel zeker dat beide lager kapot zijn...

Ja die kans lijkt mij ook redelijk aanwezig, een eventuele ventielwerking is lastiger te voorspellen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 7 oktober 2005, 23:23:14
Men is het er mee eens dat 3 zijdig afplakken voordelen heeft, maar vindt het te lastig aan te leren/uit te voeren en verder komt het in de ehbo setting nauwelijks voor.
De man die ik sprak was een ervaren ambu verpleegkundige en hij had het in zijn carriere slechts 1x mee gemaakt.

Wanneer stoppen ze met te veronderstellen dat EHBO'ers slecht dingen kunnen aanleren ?

Ik heb nooit kunstjes willen leren, en ik leer ze ook niet weg. Ik zorg dat ze snappen waarom iets gedaan wordt en dan is de techniek logisch en dus goed aan te leren

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 8 oktober 2005, 08:13:57
Een eerste hulpverlener is heel veel aan te leren, en de meesten zijn beslist niet dom...

Maar ik ben er voor om de basis leerstof voor passanten hulpverlening zo eenvoudig mogelijk te houden.. en dat voor de "georganiseerde"vormen van eerste hulp.  zoals BHV, Evenementenhulpverlening etc.. er middelen in de koffer zitten die passen bij de hulpverlening die je moet leveren en het daarbij erg eenvoudig kunnen maken..

Een Chest Seal hoort wat mij betreft in de koffer voor een georganiseerde vormen van eerste hulpverlening.. want je maakt de vaardigheid super eenvoudig terwijl je een betere vorm van hulpverlening biedt

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #15 Gepost op: 8 oktober 2005, 23:42:04
Mmm ik wil graag thoraxwonden met kans op spanningspneu leren plakken met vaseline/vette gazen, dat is wel mooi in het kader van de voorstellen van Hoogervorst, lekker en figuurlijk ook goedkoop!  ;D ;)
Leuk voor de SOSA bijscholingen, creatief met vet gaas....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #16 Gepost op: 9 oktober 2005, 00:21:33
Een eerste hulpverlener is heel veel aan te leren, en de meesten zijn beslist niet dom...

Maar ik ben er voor om de basis leerstof voor passanten hulpverlening zo eenvoudig mogelijk te houden..

Ik versta onder eenvoudig houden, dat er een optimum gezocht wordt tussen een minimum aan handelingen en een maximum aan doelmatigheid.

Als je in deze zin praat over het afplakken, dan zou je moeten kiezen tussen wel en niet afplakken.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #17 Gepost op: 9 oktober 2005, 01:33:00
Mmm ik wil graag thoraxwonden met kans op spanningspneu leren plakken met vaseline/vette gazen, dat is wel mooi in het kader van de voorstellen van Hoogervorst, lekker en figuurlijk ook goedkoop!  ;D ;)
Leuk voor de SOSA bijscholingen, creatief met vet gaas....

Triest genoeg sta ik niet vreemd te kijken als Hoogervorst dit ook daadwerkelijk als voorstel indient...  :-\
Arts  www.alphalog.nl

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 13 december 2005, 10:48:33
http://aarts1.web-log.nl/log/3772233

Hier nog een leuk linkje er over!