Misschien dat Prorail het na de noodstop niet aan durfde om met een kapotte trein (het remsysteem zou geraakt zijn waardoor deze het na een tijdje niet meer zou kunnen werken) het laatste stuk af te leggen. Ik heb ergens gelezen dat daarnaast de airco in de trein niet meer werkte, waardoor men misschien liever iedereen sneller de trein uit wilde hebben dan lang te wachten op een sleeplocomotief.
Bij treinevacuaties zie je vaak dat de brandweer op komt dagen met allemaal materieel en handjes om oudere mensen vast te kunnen houden, maar waarom doet Prorail dit niet gewoon? Ze hebben niet voor niets een hele calamiteitenorganisatie met voertuigen voorzien van blauwe lampjes en geluid.
Ik begrijp het bovenstaande prima ondanks dat ik net al een technische vraag gepost heb over het remsysteem van Nederlandse treinen. Wij hebben nog geen treinen maar moeten ons wel gaan voorbereiden in het bestrijden van spoorwegongevallen. Ze hebben mij geleerd dat het luchtdrukremsysteem van een trein werkt op basis van ontluchting bij remmen en beluchting om te kunnen rijden. Een beschadiging zou dan zorgen dat de locomotief kan beluchten tot het een ons weegt maar de remmen nooit meer vrijkomen ipv dat er door de beschadiging/lekkage de situatie kan ontstaan zoals bij een auto met hydraulisch remsysteem (niet meer kunnen remmen).
Ik vraag mij ook af of politie, brandweer en ambulancedienst iets in te brengen als NS of ProRail treinen tot stilstand te laten komen op een spoorbrug.
Ik geloof er namelijk niets van dat het te maken heeft gehad met het remsysteem van de betrokken trein. Er stond ook een tweede trein stil op het andere spoor. De airco heeft stroom nodig maar was ook uitgevallen. Het lijkt mij ongeloofwaardig dat de airco uitvalt omdat de trein een defect remsysteem heeft.
Ik denk dat prorail de stroom heeft afgeschakeld en er niemand is geweest die heeft gezegd dat ze niet willen dat er treinen op een zonnige dag tot stilstand gaan komen op een spoorbrug (lastige plek voor evacutatie).