Middel hulpverlening (ongeval trein-voertuig) Stationsstraat - Twello 31-08-2016

Auteur Topic: Middel hulpverlening (ongeval trein-voertuig) Stationsstraat - Twello 31-08-2016  (gelezen 6224 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
p2kflex
14:31:41 31-08-16GROUP-1P 1 Ongeval Wegvervoer Letsel : : Stationsstraat : Twello 042830 (HV: middel)
MHV0610143BRW IJsselland (Deventer) (Bevelvoerders)
MHV0610145BRW IJsselland (Deventer) (Kazernecode)
MHV0610146BRW IJsselland (Deventer) (1e uitruk beroeps)
MHV0610170BRW IJsselland (Deventer) (Lichtkrant)
p2kflex
14:22:04 31-08-16GROUP-1P 1 Ongeval Wegvervoer Letsel : : Stationsstraat : Twello 042870 042885
0610143BRW IJsselland (Deventer) (Bevelvoerders)
0610145BRW IJsselland (Deventer) (Kazernecode)
0610155BRW IJsselland (Deventer) (Bemanning bijzondere voertuig)
0610170BRW IJsselland (Deventer) (Lichtkrant)
p2kflex
14:15:15 31-08-16GROUP-2P 1 Ongeval Wegvervoer Letsel : : Stationsstraat : Twello 067591 067936
0805810BRW Noord- en Oost-Gelderland (OvD Epe - Voorst - Apeldoorn)
0804243BRW Noord- en Oost-Gelderland (Twello) (Bevelvoerder)
0804245BRW Noord- en Oost-Gelderland (Twello) (Kazernecode)
0804246BRW Noord- en Oost-Gelderland (Twello) (Blusploeg 1)
0804270BRW Noord- en Oost-Gelderland (Twello) (Lichtkrant)
0806685BRW Noord- en Oost-Gelderland (Twello) (TS 7936)
0804191BRW Noord- en Oost-Gelderland (Voorst) (Infocode klein Incident)


Via de VID:
Aanrijding met een voertuig Deventer-ApeldoornTussen Deventer en Apeldoorn rijden geen treinen door een aanrijding met een voertuig. De extra reistijd is meer dan 60 min.

p2kflex
14:35:09 31-08-16GROUP-1P 2 Inmelden C2000 : : Deventer - Apeldoorn : 13,4 Deventer 042831
0610145BRW IJsselland (Deventer) (Kazernecode)
0610147BRW IJsselland (Deventer) (Beroeps)
0610170BRW IJsselland (Deventer) (Lichtkrant)
0610263BRW IJsselland (Deventer) (2e uitruk)


En waarschijnlijk gaan hier wat passagiers uit de trein geholpen worden...


VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Auto ramt trein in Twello: één persoon zwaargewond, treinpassagiers geëvacueerd

TWELLO - Een 34-jarige inwoner van Twello is zwaargewond geraakt nadat hij met zijn auto een internationale trein heeft geramd. Het slachtoffer is met een traumahelikopter afgevoerd naar het ziekenhuis in Zwolle.

Het treinverkeer tussen Deventer en Apeldoorn ligt stil door het ongeval. De trein wordt naar de volgende locatie gereden, de passagiers van de trein zijn ongedeerd. De auto ramde de voorbijrijdende trein.

De machinist van de trein merkte het incident niet, hij werd gewaarschuwd door de passagiers. De trein is beschadigd en staat op de spoorbrug bij Deventer stil, de driehonderd inzittenden worden geëvacueerd.


Persoon bekneld in voertuig na aanrijding met trein in Twello

Politie zoekt 'held' die bij Twello aan de noodrem trok

Laatste update:
31-08-2016 | 18:25

Twello - Bij een aanrijding met een trein is een man uit Twello woensdagmiddag gewond geraakt. Getuigen zagen hoe de auto van de man op de internationale trein botste. Een treinpassagier trok aan de noodrem en wist daarmee mogelijk ernstige gevolgen te voorkomen.

De auto raakte namelijk het remsysteem van de trein, waardoor het na verloop van tijd onmogelijk zou zijn om te remmen. Doordat een passagier aan de noodrem trok kon de internationale trein op tijd stoppen. De politie komt graag in contact met deze passagier om hem of haar te bedanken, maar ook om te horen of hij of zijn iets van het ongeluk gezien heeft. De politie is hiervoor bereikbaar via 0900-8844.

Het ongeluk gebeurde op een spoorwegovergang aan de Stationsstraat in Twello. De bestuurder van de auto is een 34-jarige man uit Twello. Hij is zwaargewond met de traumahelikopter naar het ziekenhuis gebracht. De inzittenden van de trein bleven ongedeerd. De passagiers worden naar een station in de buurt gebracht. De politie doet verder onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Waarom staat de trein stil op de spoorbrug in Deventer?

Als je op Google Maps kijkt zie je dat de trein al heel ver doorgereden is vanaf de ongevalslokatie (stationsstraat Twello). Het treinstation van Deventer zit iets voorbij deze spoorbrug. Het lijkt mij iets makkelijker om de passagiers op het station te laten uitstappen ipv een evacuatie op een spoorbrug. Het is dan ook een probleem van de NS/prorail ipv hulpdiensten.

Waarom is de politie op zoek naar de held die erger heeft kunnen voorkomen door aan de noodrem te trekken. Als ik het goed begreep is de auto in de zijkant van de voorbij razende trein gereden. Als je op dat moment aan de noodrem trekt duurt het even voor de grote snelheid van de trein er af is. Ik begrijp niet zo goed wat deze held precies heeft kunnen voorkomen.

Foto's: https://www.facebook.com/roy1969/media_set?set=a.813696322067431.1073742121.100002812131014&type=1&l=6aa593ec8b


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Misschien dat Prorail het na de noodstop niet aan durfde om met een kapotte trein (het remsysteem zou geraakt zijn waardoor deze het na een tijdje niet meer zou kunnen werken) het laatste stuk af te leggen. Ik heb ergens gelezen dat daarnaast de airco in de trein niet meer werkte, waardoor men misschien liever iedereen sneller de trein uit wilde hebben dan lang te wachten op een sleeplocomotief.

Bij treinevacuaties zie je vaak dat de brandweer op komt dagen met allemaal materieel en handjes om oudere mensen vast te kunnen houden, maar waarom doet Prorail dit niet gewoon? Ze hebben niet voor niets een hele calamiteitenorganisatie met voertuigen voorzien van blauwe lampjes en geluid.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Trein betrokken bij ongeluk in Twello staat stil op spoorbrug Deventer

Citaat
DEVENTER - De trein die omstreeks 14:45 een auto greep op het spoor in Twello staat stil op de spoorbrug in Deventer. De airco in de trein doet het niet en alle passagiers worden geëvacueerd.

http://www.destentor.nl/regio/deventer/trein-betrokken-bij-ongeluk-in-twello-staat-stil-op-spoorbrug-deventer-1.6323274

Ik ben nog bezig met mijn cursus spoorwegongevallenbestrijding. Ze hebben mij al wel wijs gemaakt dat een trein lucht nodig heeft om van de rem af te komen. Het komt er op neer dat de locomotief via haar compressor het systeem vol moet pompen met lucht voor het van de rem komt. Als iemand aan de noodrem trekt verliest de trein al haar lucht met gevolg dat de remmen er op klappen. Als een leiding lek raakt waardoor het remsysteem lek raakt verliest de trein ook de lucht en zou dan op de rem moeten gaan.

Is het in Nederland anders of klopt het onderstaande niet?

Citaat
De auto raakte namelijk het remsysteem van de trein, waardoor het na verloop van tijd onmogelijk zou zijn om te remmen

http://www.destentor.nl/regio/deventer/wie-is-de-redder-die-aan-de-noodrem-trok-1.6324426


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1445113 date=1472664913
Trein betrokken bij ongeluk in Twello staat stil op spoorbrug Deventer

http://www.destentor.nl/regio/deventer/trein-betrokken-bij-ongeluk-in-twello-staat-stil-op-spoorbrug-deventer-1.6323274
 Als een leiding lek raakt waardoor het remsysteem lek raakt verliest de trein ook de lucht en zou dan op de rem moeten gaan.

Is het in Nederland anders of klopt het onderstaande niet?

http://www.destentor.nl/regio/deventer/wie-is-de-redder-die-aan-de-noodrem-trok-1.6324426

Het ligt er maant aan hoe snel het remsysteem druk verliest en hoeveel lucht er in het systeem zit en bij welke min. druk de remmen vast slaan


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: koenb link=msg=1445112 date=1472664649
Misschien dat Prorail het na de noodstop niet aan durfde om met een kapotte trein (het remsysteem zou geraakt zijn waardoor deze het na een tijdje niet meer zou kunnen werken) het laatste stuk af te leggen. Ik heb ergens gelezen dat daarnaast de airco in de trein niet meer werkte, waardoor men misschien liever iedereen sneller de trein uit wilde hebben dan lang te wachten op een sleeplocomotief.

Bij treinevacuaties zie je vaak dat de brandweer op komt dagen met allemaal materieel en handjes om oudere mensen vast te kunnen houden, maar waarom doet Prorail dit niet gewoon? Ze hebben niet voor niets een hele calamiteitenorganisatie met voertuigen voorzien van blauwe lampjes en geluid.

Ik begrijp het bovenstaande prima ondanks dat ik net al een technische vraag gepost heb over het remsysteem van Nederlandse treinen. Wij hebben nog geen treinen maar moeten ons wel gaan voorbereiden in het bestrijden van spoorwegongevallen. Ze hebben mij geleerd dat het luchtdrukremsysteem van een trein werkt op basis van ontluchting bij remmen en beluchting om te kunnen rijden. Een beschadiging zou dan zorgen dat de locomotief kan beluchten tot het een ons weegt maar de remmen nooit meer vrijkomen ipv dat er door de beschadiging/lekkage de situatie kan ontstaan zoals bij een auto met hydraulisch remsysteem (niet meer kunnen remmen).

Ik vraag mij ook af of politie, brandweer en ambulancedienst iets in te brengen als NS of ProRail treinen tot stilstand te laten komen op een spoorbrug.

Ik geloof er namelijk niets van dat het te maken heeft gehad met het remsysteem van de betrokken trein. Er stond ook een tweede trein stil op het andere spoor. De airco heeft stroom nodig maar was ook uitgevallen. Het lijkt mij ongeloofwaardig dat de airco uitvalt omdat de trein een defect remsysteem heeft.

Ik denk dat prorail de stroom heeft afgeschakeld en er niemand is geweest die heeft gezegd dat ze niet willen dat er treinen op een zonnige dag tot stilstand gaan komen op een spoorbrug (lastige plek voor evacutatie).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Thor link=msg=1445114 date=1472665357
Het ligt er maant aan hoe snel het remsysteem druk verliest en hoeveel lucht er in het systeem zit en bij welke min. druk de remmen vast slaan

Jij schrijft ook over minimale druk waarbij de remmen vast slaan. Het zegt dus dat er geen situatie kan ontstaan waardoor de trein niet meer kan remmen door de beschadiging.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1445116 date=1472665512
Jij schrijft ook over minimale druk waarbij de remmen vast slaan. Het zegt dus dat er geen situatie kan ontstaan waardoor de trein niet meer kan remmen door de beschadiging.

Bij lekkages kan de druk minder worden tot dat de remmen vast slaan bij een vooraf bepaalde druk.Dus als de druk lager wordt dan dat punt slaan de remmen vast.

Overigens kun je op die brug  vanwege de rijbaan(fietspad) er naast makelijker  evacueren dan op de dijk of in het weiland oid.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Thor link=msg=1445121 date=1472666399
Bij lekkages kan de druk minder worden tot dat de remmen vast slaan bij een vooraf bepaalde druk.Dus als de druk lager wordt dan dat punt slaan de remmen vast.

Overigens kun je op die brug  vanwege de rijbaan(fietspad) er naast makelijker  evacueren dan op de dijk of in het weiland oid.

Ik heb me net door een voormalig brandweerofficier uit Zwolle laten vertellen dat ze al eens eerder een trein tot stilstand hebben laten komen op een spoorbrug. Het was het een beroerde lokatie om een evacuatie te kunnen uitvoeren. De brandweer en inspectie vonden beide dat het beter was geweest als de trein in een weiland tot stilstand was gekomen.

http://www.destentor.nl/regio/zwolle/werking-noodrem-verbeteren-1.2682576