Middel hulpverlening (ongeval trein-voertuig) Stationsstraat - Twello 31-08-2016

Auteur Topic: Middel hulpverlening (ongeval trein-voertuig) Stationsstraat - Twello 31-08-2016  (gelezen 6206 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: oma link=msg=1445124 date=1472667410
Ik heb me net door een voormalig brandweerofficier uit Zwolle laten vertellen dat ze al eens eerder een trein tot stilstand hebben laten komen op een spoorbrug. Het was het een beroerde lokatie om een evacuatie te kunnen uitvoeren. De brandweer en inspectie vonden beide dat het beter was geweest als de trein in een weiland tot stilstand was gekomen.

http://www.destentor.nl/regio/zwolle/werking-noodrem-verbeteren-1.2682576

Dat was op de oude spoorbrug over de IJssel.En pure spoorbrug zonder fietspad oid.(De nieuwe spoorbrug te Zwolle heeft zowel een fietspad als bluswatervoorieningen.)Ze hadden bij die brand problemen met de bluswatervoorziening.(Zwolle e.o. hebben (nog) geen dompelpompen op de autospuiten etc.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Moderne treinen hebben een aansturing voor normaal gebruik van de rem en een 'emergency' aansturing.
De eerste wordt door de machinist gebruikt om de trein te remmen gedurende een rit. Deze is vaak elektrisch en maakt het mogelijk om nauwkeurig en gelijkmatig te remmen.
Indien deze aansturing niet meer functioneert treed de rem in principe niet automatisch in werking.

De emergency aansturing is nog het oude principe van het plotseling verlagen van luchtdruk en is verbonden met bijv de noodrem. Deze aansturing is wettelijk verplicht.
Bij het doorbreken van de leiding treed dan inderdaad automatisch de rem in werking.

Beide aansturingen gebruiken de feitelijke rem op ieder wiel. Deze werkt pneumatisch, meestal volgens het 'tripleklep' principe.
Bij elke individuele rem blijft bij een remming lucht in een klein reservoir wat de druk op de rem houdt. Bij het lossen van de rem wordt dan lucht in een ander reservoir gepompt tot een hogere druk in dit andere reservoir ontstaat en de rem los gaat.

Echter indien er geen enkele lucht meer in beide reservoirs aanwezig is zal de rem óók lossen. Dit kan bijvoorbeeld indien een trein lang stil staat zonder dat er lucht in de hoofdleiding aanwezig is. In theorie kan dit ook indien de machinist de rem verkeerd gebruikt en niet voldoende druk op de hoofdleiding houdt. Op moderne treinen is dit volgens mij niet mogelijk maar in Noord Amerika komt dit soms nog voor op goederen treinen.
Deze wijze van lossen lijkt mij in dit geval onwaarschijnlijk...

Vooropgesteld dat ik geen expert ben en mijn kennis voortkomt uit een vroegere hobby.
Via Google op 'tripleklep' en 'westinghouse brake' is er een veelvoud aan meer gedetailleerde uitleg te vinden.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Wat oma schrijft, klopt volgens mij ook. Het behoort ook tot een stukje basiskennis in de spoorwereld. Als een remleiding kapot is, ontsnapt de lucht en slaan de remmen dicht. En de remleiding en noodrem zitten op het zelfde systeem.

En het is ook prima verklaarbaar waarom de machinist de trein niet stilgezet heeft: de auto is ergens halverwege tegen de trein gebotst. Als machinist hoef je dat niet te zien of te voelen.

Ik heb vanmiddag nog een reizigster gesproken die in de trein zat op het moment van de aanrijding. Ze zat een rijtuig verder dan de aanrijding en heeft enkel een klap gehoord, maar verder niks opgemerkt. Ze heeft bij de evacuatie nog een andere reiziger gesproken en die vertelde dat de auto met hoge snelheid de overweg naderde op het moment dat zij al op de overweg reden met de trein (middelste coupé).

https://www.google.nl/maps/@52.2387901,6.1013367,3a,75y,187.87h,80.78t/data=!3m7!1e1!3m5!1s_uVRqx00zmz9NnrBoXVtmw!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3D_uVRqx00zmz9NnrBoXVtmw%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D75.485695%26pitch%3D0!7i13312!8i6656

Als je op Google Streetview kijkt, die hoge snelheid in je achterhoofd houdt en bedenkt dat de trein halverwege pas geraakt is, dan is het niet moeilijk om voor te stellen dat de machinist de auto misschien nooit heeft gezien.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1445139 date=1472671940
Wat oma schrijft, klopt volgens mij ook. Het behoort ook tot een stukje basiskennis in de spoorwereld. Als een remleiding kapot is, ontsnapt de lucht en slaan de remmen dicht. En de remleiding en noodrem zitten op het zelfde systeem.

En het is ook prima verklaarbaar waarom de machinist de trein niet stilgezet heeft: de auto is ergens halverwege tegen de trein gebotst. Als machinist hoef je dat niet te zien of te voelen.

Ik heb vanmiddag nog een reizigster gesproken die in de trein zat op het moment van de aanrijding. Ze zat een rijtuig verder dan de aanrijding en heeft enkel een klap gehoord, maar verder niks opgemerkt. Ze heeft bij de evacuatie nog een andere reiziger gesproken en die vertelde dat de auto met hoge snelheid de overweg naderde op het moment dat zij al op de overweg reden met de trein (middelste coupé).

https://www.google.nl/maps/@52.2387901,6.1013367,3a,75y,187.87h,80.78t/data=!3m7!1e1!3m5!1s_uVRqx00zmz9NnrBoXVtmw!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3D_uVRqx00zmz9NnrBoXVtmw%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D75.485695%26pitch%3D0!7i13312!8i6656

Als je op Google Streetview kijkt, die hoge snelheid in je achterhoofd houdt en bedenkt dat de trein halverwege pas geraakt is, dan is het niet moeilijk om voor te stellen dat de machinist de auto misschien nooit heeft gezien.

Dan heb ik toch nog redelijk goed opgelet bij de cursus spoorwegongevallenbestrijding. Als er aan de noodrem was getrokken was het ding ongeveer een na een kilometer tot stilstand gekomen.

Op de facebookfoto's staat de stroomafnemer nog tegen de bovenleiding waardoor de airco niet kan uitvallen als het een noodremming was geweest. Als de trein op het nevenspoor tot stilstand komt lijkt het mij veel aannemelijker dat er iemand besloten heeft de stroom van de bovenleiding te halen.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
De trein ernaast is gebruikt om gestrande reizigers te ontzetten en naar station Deventer te brengen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Gelet op de plek aanrijding en waar de trein tot stilstand is gekomen bij de gemiddelde snelheid op dat baanvak heeft het ca 3 minuten geduurd totdat de remmen ingrepen.Het is dus een beperkte lekkage geweest die de trein deed remmen.Afhankelijk van...........mogelijk snel en eenvoudig provisorisch ter herstellen voor de  verdere langzame rit naar het station.




Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: koenb link=msg=1445145 date=1472673490
De trein ernaast is gebruikt om gestrande reizigers te ontzetten en naar station Deventer te brengen.

Een lekkere klimpartij van de ene naar de andere trein.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
TWELLO - Bij een aanrijding met een trein is een man uit Twello woensdagmiddag gewond geraakt. Getuigen zagen hoe de auto van de man op de internationale trein botste. De trein reed door en kwam op de spoorbrug bij Deventer tot stilstand. Volgens de politie omdat er iemand aan de noodrem had getrokken. De hoofdconducteur van de internationale trein nam daarna contact op met de Stentor en sprak dit tegen. De woordvoerster van de NS stelt dat het nog te vroeg is om al conclusies te trekken.

De auto raakte bij de botsing in Twello namelijk het remsysteem van de trein, waardoor het na verloop van tijd onmogelijk zou zijn om te remmen. Dat stelde de politie in een door haar verspreid persbericht. Doordat een passagier aan de noodrem trok kon de internationale trein op tijd stoppen. De politie wilde graag in contact komen met deze passagier.

Veiligheidssysteem
Volgens de hoofdconducteur was het remsysteem inderdaad beschadigd geraakt na de aanrijding. Maar de treinen zijn zo beveiligd, dat deze vervolgens automatisch tot stilstand komen als het remsysteem lek raakt zoals nu het geval was. Vandaar dat de trein 3,5 kilometer na de aanrijding tot stilstand kwam op de spoorbrug en niet meer op eigen gelegenheid verder kon rijden.

De woordvoerster van de NS kon desgevraagd niets bevestigen of ontkennen. Volgens haar is het nog veel te vroeg om harde conclusies te trekken. Eerst moet het onderzoek worden afgerond.
Ook de woordvoerder van de politie kon rond 22.30 uur geen nadere informatie verstrekken.

Aanrijding
Het ongeluk gebeurde op een spoorwegovergang aan de Stationsstraat in Twello. De bestuurder van de auto is een 34-jarige man uit Twello. Hij is zwaargewond met de traumahelikopter naar het ziekenhuis gebracht. De inzittenden van de trein bleven ongedeerd. De passagiers werden naar een station in de buurt gebracht. De politie doet verder onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Citaat van: Thor link=msg=1445186 date=1472711735
Een lekkere klimpartij van de ene naar de andere trein.
Nee hoor, ze hebben gewoon de deuren van de ene trein naast die van de andere trein gezet, loopbrug maken en de reizigers kunnen zonder al te veel moeite overstappen. Overal is aan gedacht ;-)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon