Moderne treinen hebben een aansturing voor normaal gebruik van de rem en een 'emergency' aansturing.
De eerste wordt door de machinist gebruikt om de trein te remmen gedurende een rit. Deze is vaak elektrisch en maakt het mogelijk om nauwkeurig en gelijkmatig te remmen.
Indien deze aansturing niet meer functioneert treed de rem in principe niet automatisch in werking.
De emergency aansturing is nog het oude principe van het plotseling verlagen van luchtdruk en is verbonden met bijv de noodrem. Deze aansturing is wettelijk verplicht.
Bij het doorbreken van de leiding treed dan inderdaad automatisch de rem in werking.
Beide aansturingen gebruiken de feitelijke rem op ieder wiel. Deze werkt pneumatisch, meestal volgens het 'tripleklep' principe.
Bij elke individuele rem blijft bij een remming lucht in een klein reservoir wat de druk op de rem houdt. Bij het lossen van de rem wordt dan lucht in een ander reservoir gepompt tot een hogere druk in dit andere reservoir ontstaat en de rem los gaat.
Echter indien er geen enkele lucht meer in beide reservoirs aanwezig is zal de rem óók lossen. Dit kan bijvoorbeeld indien een trein lang stil staat zonder dat er lucht in de hoofdleiding aanwezig is. In theorie kan dit ook indien de machinist de rem verkeerd gebruikt en niet voldoende druk op de hoofdleiding houdt. Op moderne treinen is dit volgens mij niet mogelijk maar in Noord Amerika komt dit soms nog voor op goederen treinen.
Deze wijze van lossen lijkt mij in dit geval onwaarschijnlijk...
Vooropgesteld dat ik geen expert ben en mijn kennis voortkomt uit een vroegere hobby.
Via Google op 'tripleklep' en 'westinghouse brake' is er een veelvoud aan meer gedetailleerde uitleg te vinden.