De machinist zou zeker tegen de politie hebben gezegd dat hij niet geremd heeft, waardoor door simpel denken meteen wordt gedacht aan de noodrem. Communicatie tussen hulpdiensten verliep niet optimaal dus.
Ik ben het niet met je eens. Er is geen enkele reden om te veronderstellen dat de communicatie tussen de hulpdiensten niet optimaal verliep.
De simpelheid van de Nederlands politie inclusief de persjuf komt weer eens akelig bovendrijven.
Je mag van de politie betrouwbaarheid, degelijkheid, zorgvuldigheid verwachten. Wat moeten we denken van een politie organisatie die op basis van simpelheid en aannames een held gaat zoeken? Doen ze het ook zo als ze op basis van gelijksoortige aannames en simpelheid een moordenaar zoeken?
Heeft er iemand bij de politie bedacht om eerst even bij de NS of Prorail te informeren of de aanname van politie klopt? Het is uiteraard een fraai theater in de media als je na een vervelend ongeval het een positieve draai kan geven door de nadruk op deze held te leggen. De grootste sensatiekrant van Nederland maakte er vanochtend al van dat de held 400 mensenlevens heeft gered.
Ik vind het op zich geen enkel probleem als de Nederlandse politie haar eigen imago te grabbel gooit. Ik heb er wel bezwaar tegen als deze simpelheid bijzonder schadelijk kan zijn voor andere partijen, zoals de Nederlandse Spoorwegen. Als ik passagier was geweest van deze trein had ik mij gisteren grote zorgen gemaakt over mijn veiligheid zodra ik met de trein reis. Als burger is het namelijk logisch de politie zeer serieus te nemen. Ze schrijven op de eigen website;
De auto raakte namelijk het remsysteem van de trein, waardoor het na verloop van tijd onmogelijk zou zijn om te remmen. Doordat een passagier aan de noodrem trok kon de internationale trein op tijd stoppen.
https://www.politie.nl/mijn-buurt/nieuws/2016/augustus/31/02-twello-man-gewond-na-aanrijding-met-trein.html?geoquery=twello&distance=5.0Ik zou mij als passagier wel hebben afgevraagd wat mij zou zijn overgekomen als er geen enkele passagier aan de noodrem had getrokken. Als passagier van de NS ga ik er namelijk vanuit dat de NS zorgt dat dit soort rampscenario's nooit kunnen voorkomen. Gelukkig weten we nu dankzij NS en ProRail dat ze ook voldoende maatregelen hebben genomen waardoor het veronderstelde rampscenario geschetst door de politie niet kan voorkomen.
Ik vind het daarom ook te goedkoop om het af te sussen door de communcitie van de hulpdiensten de schuld te geven. Het is de politie die het gedaan heeft, niemand anders.