Wat ook interessant is dat het altijd ligt aan Europese regelgeving, waarin bijvoorbeeld aanbesteed zou moeten worden. Binnen het openbaar vervoer is dat ook altijd een argument. Het is echter pertinente onzin aangezien er voor publieksdiensten zoals stads openbaar vervoer ( HTM, RET etc.) en ook ambulancevervoer gewoon van afgeweken kan en mag worden en zelfs een volledige overheidsdienst kan zijn. De brandweer wordt toch ook niet aanbesteed.
De marktwerking in Nederland is op vele vlakken compleet doorgeslagen zonder dat dit een daadwerkelijke verbetering en besparing oplevert.
Het belangrijkste argument om de ambulancedienst geen publieke dienst te maken is dat de ziekenhuizen marktpartijen zijn.
Ik ben nu ruim 4 jaar hoofdofficier bij een publieke ambulancedienst. Ik heb dagelijks te maken met de brandweer en politie. Ik heb af en toe professioneel contact met de ziekenhuizen (publieke en private klinieken). Als ik gewicht moet toekennen aan welke partners relevanter zijn voor de ambulancedienst hecht ik veel zwaarder aan politie en brandweer.
In praktijk merken we ook geen verschil in contact met de publieke ziekenhuizen (de ambulancedienst is een onderdeel van het publieke ziekenhuissysteem) en de contacten met alle private ziekenhuizen. Wij brengen als publieke ambulancedienst ook spoedpatienten naar private ziekenhuizen. Het komt niet voor dat er problemen ontstaan omdat wij geen marktpartij zijn. In Qatar zijn ook private ambulancepartijen actief, zij vervoeren ook naar de publieke ziekenhuizen. Ik heb nog nooit gehoord dat daardoor problemen ontstaan.
De private ambulancepartijen zijn op zich wel interessant omdat ze de bulk van de B-ritjes doen (incl. MICU/PICU ritten met spoed). Het gaat meestal om overplaatsing vanuit een private kliniek naar derde lijns klinische zorg (publiek). De private klinieken zijn hier echt privaat, dus niet de pseudo-markt zoals de Nederlandse ziekenhuizen. De private klinieken willen hier van ons weten wat het ze gaat kosten als de publieke ambulancedienst een overplaatsing of MICU-rit doet, als zij menen dat ze het zelf goedkoper kunnen doen of als er een private ambulancevervoerder is die het goedkoper kan gaan ze in zee met deze private aanbieder.
In Nederland krijgt geen enkele marktpartij de kans om het ziekenvervoer te verzorgen. Als een ziekenhuis (marktpartij) in zee gaat met goedkopere aanbieder gaat de RAV janken aangezien zij in deze 'markt' het monopolie hebben waardoor je als land besluit dat het niet goedkoper mag worden.