Ik begrijp niet wat je bedoeld met lusje en drempel (misschien kan je een foto maken). Ik heb nog een bouwplan gehad waarbij ik er mee gewerkt heb maar tegenwoordig staat in het Bouwbesluit 2012 dat er maatregelen moeten worden genomen tegen (het uitbreiden van) een vloeistofbrand. Misschien dat daar sprake van is?!
Wat anderen ook al zeiden: Ik heb het over de situatie op de weg voordat je het daadwerkelijke gedeelte van het tankstation op komt rijden. Daar tref je tegenwoordig bij nieuwe situaties achtereenvolgens vaak de volgende combinatie aan:
1. Reguliere snelwegafrit;
2. Direct na de afrit een 'bebouwde kom'-bord (bord H01-A) met daarop de naam van de verzorgingsplaats, en;
3. Onder het 'bebouwde kom'-bord een Zone 30 km/h (bord A01-30-ZB);
4. Doorgaande weg vanaf de afrit (wegprofiel) leidt richting parkeerplaatsen rechts en achter tankstation (evt. ook ri. restaurant/hotel);
5. Linksafslaande beweging nodig om bij tankstation te komen;
6. Drempel in die weg (linksafslaand) naar tankstation.
En dan pas kom je op het plein van het tankstation waar je kunt kiezen bij welke pomp je gaat stilstaan. Ik vroeg me af of juist deze 'opeenvolging' een nieuwe norm is. Wellicht dat die is opgenomen in de Richtlijn Verzorgingsplaatsen, maar die heb ik hier niet thuis liggen. Het staat in ieder geval niet in de Richtlijn Ontwerp Autosnelwegen.
Het is leuk bedacht maar zo maar een bord plaatsen maakt het nog geen bebouwde kom. Mede daarom kan het ook geen 30 km-zone zijn. Maar ja, als het werkt... Handhaven wordt moeilijker.
Vaste jurisprudentie van de Hoge Raad: zelfs al is het bord er illegaal (dus zonder verkeersbesluit, besluit tot verleggen komgrens) geplaatst, dan nog heeft het bord te gelden als legaal. De weggebruiker mag en moet er vanuit gaan dat het bord juist is. Dus dat handhaven is niet zo'n punt zolang het bord er maar eentje is volgens Bijlage I, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).