Voor de gein en voor politievoorlichters, die iets over treinremmen willen weten:
Lees
https://nl.wikipedia.org/wiki/RemopschriftenIk heb een detail uit de foto van Stefan Verkerk gehaald.
De R staat voor een hoogvermogensrem. Simpel gezegd: bij hogere snelheden wordt de druk in de remleiding verhoogd tot 8 bar. Bij lagere snelheden wordt de remdruk weer normaal (om comfortabel tot stilstand te kunnen remmen).
De aanduiding KE-GPR-MG staat voor
K - KNORR - fabrikant
E - Eenheidswerking (hele trein remt)
KE te samen: mag alleen gebruikt worden als er naast de gewone (computerbesturing) nog een tweede besturing aanwezig is via de hoofddrukleiding. Met de R ervoor, betekent dat aan de UIC-standaard is voldaan.
De GPR staat voor het soort trein: Een goederen, personen of sneltrein.
Mg aanduiding voor een magneetrem.
Dan de D voor schijfremmen volgens UIC 545, bijlage. G
En dan een geel teken voor een handrem. Het boogje eronder geeft aan dat die rem elektronisch overbrugbaar is.
en dan een teken EP voor de elektropneumatische rem met remsturing over een 13- dan wel 18- aderige UIC-Kabel. Om precies te zijn UIC 558. Dit is de DB-standaardbekabeling. Hieronder een weer boogje.De noodrem hiervan is dus ook elektronisch overbrugbaar. Met of zonder magneetrem dus. En bovendien kan de noodrem elektronisch op afstand worden gereset door de machinist (als ik het goed heb begrepen).
Met magneetrem is het remgewicht 105 ton (alle ankers uit). Het beladen gewicht heb ik buiten dit detail gelaten, dat was 49 ton.
De remgewichten zijn in de volgende twee regels aangegeven voor normaal bedrijf in een personentrein (P) of goederentrein (G).
Het eerste getal geeft het remgewicht bij gebruik van de rem bij verhoogde remdruk (R) en het tweede cijfer bij normale remdruk.
Door de aanrijding is het opschrift beschadigd. Ik lees bij verhoogde remdruk 73 ton en met gewone druk 51 ton (als Personenrijtuig)
Mijn conclusie:
Omdat de remmen electronisch worden aangestuurd (Anti Blokkeer Systeem en dergelijke) en delen van de noodrem (de magnetisch rem met name) kunnen worden uitgeschakeld, valt er weinig over te zeggen over de remming voor verder onderzoek is gedaan.
Voor gevorderden en modeltreinbouwers:
http://www.eba.bund.de/SharedDocs/Publikationen/DE/Fahrzeuge/Fahrzeugtechnik/Bremsen/31_03_01_Reg_B001_Anschriften.pdf?__blob=publicationFile&v=3