als hulpdiensten lopen we hopeloos achter op het gebied van kennis en kunde bij dit soort wagens vrees ik
Ik heb een onderbuikgevoel dat de voorlichter van de brandweer niet de waarheid spreekt in het NOS journaal. Als men vraagt of de brandweer klaar is voor incidenten met elektrische auto's moet je gewoon antwoorden dat je het niet bent of onvoldoende bent in plaats van overtuigend 'jawel' te antwoorden plus de toevoeging dat de brandweer regelmatig oefent met elektrische wagens.
Ik denk als ik hier vraag wie er ooit geoefend heeft met een Tesla of een andere elektrische personenwagen er weinig politie-, brandweer- en/of ambulancepersoneel de woorden van de woordvoerder van veiligheidsregio kan bevestigen.
Ik vind de NOS-beelden namelijk niet overtuigend, de brandweermensen zijn angstig als het ding in brand vliegt, het duurt 7 uur voor ze een stoffelijk overschot gaan bergen, er moet een monteur van Tesla ter plaatse komen en bij de berging van een lijk wil men een ambulance stand-by hebben staan.
Ik vind dat als een land besluit om deze voertuigen op de openbare weg toe te laten je ook de plicht hebt om te zorgen dat de hulpdiensten alle mogelijke incidenten adequaat kunnen bestrijden.
Het is uiteraard onzin om het volk te vertellen dat je precies weet wat je doet maar het nu een probleem was omdat het een hoog energetisch ongeval was met veel vervorming. De brandweer in Nederland is namelijk wel in staat op bij alle denkbare incidenten met normale personenauto's op te treden (van simpele olielekkage tot hoog energetisch ongevallen met zware vervorming).
Het gaat niet alleen om de inzittenden van een Tesla. Wat doet de brandweer als een Tesla frontaal botst tegen een 'normale' personenauto met beknelling en brand?