Allereerst is gewoon Art 441b van het wetboek van strafrecht van toepassing die het filmen van personen met een vaste camera in de openbare ruimte verbiedt, tenzij dit duidelijk van te voren is aangekondigd.
Ik neem aan dat je buurman geen borden heeft opgehangen aan de randen waar men in beeld komt?
Die zijn er niet nee.
Echter, hij bestrijd dat dit heimelijk gebeurd aangezien je de camera gewoon kunt zien hangen. Zoals gezegd moet je er op letten, maar dan is die inderdaad goed te zien.
Je buurman zei toch dat de buren ook camera's op straat gericht hadden? Heb je die al gespot?
Inmiddels van een van de buren wel. Ook weer niet echt verborgen, maar het is opgenomen in zo'n geheel van de voorgevel dat het pas opvalt wanneer je weet dat die aanwezig is. (heeft er zelfs meerdere)
Van de andere buurman kon ik er geen ontdekken.
Daarnaast geldt een beeldopname van een herkenbaar persoon als een persoonsgegeven. Het opslaan van die beelden geldt als een verwerking. Hierdoor valt dit mogelijk onder de wet bescherming persoonsgegevens en mogen die gegevens niet verwerkt worden zonder toestemming van de betrokken personen.
Uitzondering binnen de Wbp is het hebben van een gerechtvaardigd belang en beschermen van eigendommen valt daar onder. Dus mag je buurman op zich zijn auto filmen maar de rest van de openbare ruimte niet. Een hele straat filmen omdat zijn auto daar staat mag dus niet. De auto en een minimaal stukje straat mag weer wel.
Ik zie de beelden mogelijk vanavond maar ik vermoed dat hij voor nu gewoon de stoep en de plek waar zijn auto staat gefilmd heeft met daar omheen wat stukken straat. Dit zou dus wel mogen volgens de WBP. Echter, het betreft hier een speeddome camera die eenvoudig met een smartphone te bedienen is en binnen een fractie van een seconde iets anders kan filmen. Het is natuurlijk niet gezegd dat dat gebeurd maar daar zegt de WBP ook niets over.