Tip: Denk heel goed na wat je wilt.
Voor dat hbo diploma heb je toch vier jaar (meestal) moeten studeren. Hoofd Agent blijft mbo werk, met alle respect op de wereld. Veel hbo'ers stoppen met Hoofd Agent, omdat ze het toch onder hun niveau vinden. Ik heb twee ex-collega's die zo een beslissing hadden gemaakt. Je begint in principe bij 0, op mbo 4 niveau. Dit is andere koek dan hoe je op het hbo geleerd hebt om vakbekwaam te zijn in dat waarvoor je hebt gestudeerd (denk bijvoorbeeld aan competenties als kritisch denken, onderzoeken, adviseren, professionalisering etc.) Als je kiest voor niveau 5, is het werken en leren dus je hoeft het niet weer te zien als iets wat je al gedaan hebt (hbo opleiding). Daarnaast kan je de verkorte route kiezen, aangezien je al een hbo opleiding hebt afgerond. Indien je echt alleen maar op straat wilt werken en veel noodhulp wilt draaien, dan moet je voor Hoofd Agent kiezen. Vaak wordt geroepen dat je altijd kan doorgroeien, natuurlijk kan je later doorgroeien. Maar dat gaat niet zo makkelijk, er zijn veel collega's die dat ook willen en langer bij de politie werken. Soms gebeurd het pas na heeeel wat jaren. Politiekundige is bij sommige bureaus meer op straat en bij andere weer meer op kantoor, daar kies je dan beetje zelf voor is mij verteld. Uiteindelijk ben je Operationeel Expert. Bij ons op bureau zitten die vaak binnen, die bedenken allerlei aanpakken en projecten voor bepaalde problematieken, bijvoorbeeld in de wijk X. Natuurlijk zijn die ook buiten, dat verbieden ze hun niet. Maar uiteindelijk, zijn ze meer binnen en wil de eenheid andere dingen met je doen, dan jou 'verspillen' op straat aangezien je op een bepaalde niveau kan nadenken (je hebt een bepaalde expertise) en ook duurder bent. Dit zijn mijn ervaringen en bevindingen. Succes!