Ik heb mijn vervolgopleiding destijds gedaan bij de toenmalige bedrijfsschool van Hoogovens IJmuiden. In mijn opleiding was in het tweede jaar een cursus EHBO verplichte stof (niks mis mee overigens) we hadden daarbij zelfs een examen verplichting maar behoefden niet te slagen.
Resultaat aan het einde van het tweede jaar (van drie klassen bankwerkers) was 100% geslaagd maar..... Twee jaar later waren er van de 60 behaalde EHBO diploma's nog slechts 2 geldig....(en daar was ik een van de 58) Dus of het verplichten iets oplost.... mijn ervaring zegt me van helaas jammer maar dit gaat niks oplossen
Inmiddels zijn we een jaar of 28 verder en bezit ik inmiddels weer een jaar of 4 een EHBO diploma incl. reanimeren en EHak
Ik ben met je eens dat dat een bekend probleem is. Daarom zou ik ook niet pleiten voor het aanleren van een volledige EHBO cursus met verbandjes, kwallenbeten en weet ik veel wat allemaal.
Leer bijvoorbeeld alleen het stabiliseren van de Circulatie (Als ik dat zo mag noemen).
Dus Reanimatie, Ernstige bloedingen, Heimlich greep, brandwolden en shock ofzo.
Als men dit op een slimme manier aanleert kan het zeer lang bijblijven. 1 lesuurtje alles achter elkaar aan gooien en er dan niets meer mee doen werkt niet. Maar een leerling gaat in elk geval 12 jaar naar school. Dus er is mogelijkheid om het bijvoorbeeld de laatste 5 jaren elk jaar weer te herhalen. Op die manier zal het veel langer blijven hangen. Zelfs als dat maar 10 jaar zou zijn, zou dat betekenen dat zo'n 12% van de mensen (extra) is voorbereid op het herstellen van deze handelingen. Lijkt mij evengoed al een enorme winst.