Nu maar hopen dat men de Haagse blauwdruk 1 op 1 overneemt en in de rest van het land gaat uitrollen en niet weer opnieuw het wiel gaat uitvinden. Het is er en naar wat ik her en der gelezen heb functioneert het goed dus zeg ik invoeren.
En dat is dus een grote denkfout die menig ambtenaar ook maakt, het werkt in de grote stad dus zal het overal wel werken.
De gemiddelde collega hoeft in 't Haagse maximaal 10 minuten te rijden naar het 'HB' waar een heel team van arrestantenverzorgers, psychiaters en weetikwat klaar zit. Afleveren en wegwezen, Top!
In onze regio (en de andere regio's buiten de randstad) is het voor sommige eenheden een uur (!) rijden naar een cellencomplex, dat ook nog eens niet in de buurt zit van de GGZ instelling.
Moeten we een uur gaan rijden met een geboeide patient achterin om hem vervolgens in een politiecel neer te zetten?
Als alternatief rijden de collega's nu direct door naar de SPOR, kan ook zomaar een uur rijden zijn. Daar kan de patient in een isoleercel worden gedaan maar....... wij moeten er bij blijven totdat hij beoordeeld is. Zie mijn vorige post.
Op het bureau insluiten heeft ook geen zin, we hebben alleen ophoudkamers (al dan niet met camera) en dat betekent dat de eenheid alsnog binnen moet blijven. Regels bepalen dat een ingeslotene nooit alleen bezocht mag worden, dat geldt zeker voor verwarde en gestoorde personen. Dat laten we dus niet alleen door de OPCO doen.
Wij hebben 'geluk' met een GGZ instelling in onze stad, dus we hoeven niet ver te rijden naar de SPOR. De pech die we daarbij hebben is dat ze regelmatig gemeld worden als vermist vanuit die GGZ instelling waardoor we ook nog eens ontzettend veel capaciteit kwijt zijn aan deze vermissingen van patiënten.