Oefening

Auteur Topic: Oefening  (gelezen 3236 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Almeerse Reddings Brigade

• Gast
Gepost op: 7 oktober 2005, 17:27:11
Wij als Almeerse Reddings Brigade willen het volgende aan reddingsbrigades vragen?

1 á 2x per jaar mogen wij meedoen aan een oefening van de KNBRD. Dit zijn speciaal daarvoor opgeleide mensen.

Maar ook onze brigade heeft nog heel wat meer mensen dan drie goed opgeleid en deze kunnen wel met elkaar maar nooit eens met andere brigades oefenen.

In maart 2005 hebben wij in het kader van ons 20 jarig bestaan een eigen oefening gemaakt met diverse brigades, brandweer en Rode Kruis.
Dit was heel leuk en leerzaam.

Want onze mensen zijn neit altijd op een ondergelopen land om te redden maar meer op de randmeren waar heel wat gebeurd.

VRAAG: Zijn er brigades die mee willen doen met oefenen in maart/april 2006.
De kosten zelf te dragen, benzine, vervoer, lunch.
Wij willen wel voor oefening, ruimte en een (betaalde) BBQ zorgdragen.

VRAAG: Zijn er brigades die misschien al zo oefenen met elkaar?

Graag op dit forum jullie reacties.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2005, 19:47:59
Wij als Almeerse Reddings Brigade willen het volgende aan reddingsbrigades vragen?

1 á 2x per jaar mogen wij meedoen aan een oefening van de KNBRD. Dit zijn speciaal daarvoor opgeleide mensen.

Maar ook onze brigade heeft nog heel wat meer mensen dan drie goed opgeleid en deze kunnen wel met elkaar maar nooit eens met andere brigades oefenen.

Ik neem aan dat U met deze 'speciaal daarvoor opgeleide' personen de "bondsschippers" binnen uw reddingsbrigade bedoeld.

In maart 2005 hebben wij in het kader van ons 20 jarig bestaan een eigen oefening gemaakt met diverse brigades, brandweer en Rode Kruis.
Dit was heel leuk en leerzaam.

Want onze mensen zijn neit altijd op een ondergelopen land om te redden maar meer op de randmeren waar heel wat gebeurd.

VRAAG: Zijn er brigades die mee willen doen met oefenen in maart/april 2006.
De kosten zelf te dragen, benzine, vervoer, lunch.
Wij willen wel voor oefening, ruimte en een (betaalde) BBQ zorgdragen.

VRAAG: Zijn er brigades die misschien al zo oefenen met elkaar?

Graag op dit forum jullie reacties.

Een dergelijke oefening binnen uw eigen hulpverleningsregio vergt veel tijd en moet dan ook nog eens binnen het opleidingstraject van de andere hulpverleners passen en dan met name de Brandweer en GHOR zijde.

In Mei 2003 hebben alle reddingsbrigades in de regio Kennemerland meegewerkt aan de oefening "Brandend Zand". Dit was een multi-disciplinaire oefening waarbij alle hulpverlening, van strandpolitie, KNRM en reddingsbrigades tot zelfs de psycho-sociale hulpverlening is geoefend. Voor foto's zie: http://www.zrb.info/index.php?item=fotoalbum&dir=fotoalbum/801/fotos/&thumbdir=fotoalbum/801/thumbs/
Aan een nieuwe grootschalige oefening wordt momenteel al driftig gesleuteld.

Belangrijkste is wel dat er meerdere leerdoelen gesteld moeten worden, waarbij de reddingsbrigade een meerwaarde moet hebben. Anders is het net een optreden zonder verdere inhoudt. En de bereidheid van de reddingsbbrigades om aangegeven verbeterpunten ter harten te nemen en er iets mee doen.

Helaas lijkt me er geen inzet van een kustreddingsbrigade gewenst. Ik ben van mening dat er genoeg kwaliteit op en rond de Randmeren aanwezig is. Daarbij kunnen dan weer nieuwe samenwerkingen tot stand gebracht worden, zodat men op goede voet met elkaar kan werken.

RR (die het hele leven als één oefening ziet)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Almeerse Reddings Brigade

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2005, 13:06:54
Voor elke oefening geldt wel een bepaalde doelstelling. Maar juist bij de grootschalige oefeningen waar wij ook bij zijn in onze provincie is er maar weinig ruimte voor veel van de bewakers. Er kan altijd maar een bepaald aantal mensen per jaar heen.

Wat wij beoogen is oefeningen met rb die met de vlets varen op een plas of water en ook hun bewakers iets extra's willen aanbieden. De oefeningen die wij voor ogen hebben zullen dan ook praktijk gericht zijn.

Als jullie al vaak oefenen dan is dat meegenomen maar wij weten dat veel brigades weinig of nooit mee kunnen doen. Of dat zij net als wij veel bewakers hebben en iets extra's voor hun bewakers willen doen.

Wij hebben dit gezien met onze voorjaarsoefening.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2005, 14:34:59
Dit is heel reëel, met de smeltende ijskap is het een kwestie van tijd of we worden getroffen door een overstroming hier of daar. Het is wel zaak dat de hulpverlening goed geolied loopt en dan moet er dus wel met meerdere en niet met twee of drie man geoefend worden want dat schiet niet op.

Als ik wat kan faciliteren/sponsoren: stroom, geluid, licht, projectie, videoopnames, verbinding dan hoor ik het graag, ik steun zo'n initiatief van harte in mijn buurt  ;D.  Mijn redders kunnen niet geoefend genoeg zijn...

Henk

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2005, 20:56:51
Almeerse reddingsbrigade,

als jullie een grotere groep van jullie redders en uit omliggende reddingsbrigades, zouden willen inzetten voor een oefening, moet je met een goed plan komen en dat verder uitwerken naar de Brandweer en GHOR. Dat doe ik hier ook. Voor de Brandweer en GHOR is het strand een moeizaam gebied. Het leveren van logistiek is een groot probleem. Als reddingsbrigade moet je je daar profileren. Omdat we zelf deze oefeningen opzetten kan de reddingsbrigade zich profileren. Hierdoor komen de inzetcriteria vanzelf bovendrijven.

Als je uitsluitend een oefening voor meerdere reddingsbrigades opzet, moet je eerst een nulmeting doen, waaruit het huidige nivo bepaald kan worden door de meewerkende reddingsbrigades. Er zijn altijd betere en mindere medewerkers. Maar met welke doelstelling wil je dan deze oefening opzetten? Alleen voor de inzetten tijdens de zogenaamde rampen/ ondergelopen dorpen of ook inzetten in je eigen werkgebied of als een workshop vaartechniek?

Ik denk dat het inzetten van een vlet niet rieeël is op de Randmeren, want als ik naar de andere en jullie eigen boot kijk, weet ik dat die nooit ingezet wordt voor een daadwerkelijke redding op de randmeren.

RR (die morgen ook weer moet oefenen!)
Elke hulpverlening start met communicatie.

AntiHeld

• Junior gebruiker
  • **
    • De enige echte Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 1 april 2006, 11:26:23
HEy pilootje Rolf,

wordt het niet weer eens tijd voor een leuke oefening?
Verzet houdt je scherp!

Kees ZHZ

• Senior gebruiker
  • Ambulancezorgbegeleider
    • Enkele foto's op mijn site
Reactie #6 Gepost op: 19 april 2006, 23:19:02
toevallig ben ik(Kees Andriesse) beter bekend als Ambulance996zhz bij een oefening geweest!
foto's kun je vinden op deze website http://www.ambulance18-194.nl/Actueel.htm

groeten
Gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.

Stamper

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 20 april 2006, 07:05:50
Op de web site http://www.hulpdienstenzhz.nl/ staan nog meer foto,s van de oefening,