Grote brand (zalencentrum) Brugstraat - Klazienaveen 13-09-2016

Auteur Topic: Grote brand (zalencentrum) Brugstraat - Klazienaveen 13-09-2016  (gelezen 5826 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

VDL27

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #20 Gepost op: 13 september 2016, 19:12:50
Ik ben erg benieuwd naar de inzet en situatieverslechtering..... foto 1 lijkt nog houdbaar...... daarna is het gewoon uit de klauwen geëscaleerd.

Abarth

• Manschap B
  • Forum gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 13 september 2016, 19:18:49
Citaat van: VDL27 link=msg=1447031 date=1473786770
Ik ben erg benieuwd naar de inzet en situatieverslechtering..... foto 1 lijkt nog houdbaar...... daarna is het gewoon uit de klauwen geëscaleerd.

Ik dat daar ook net aan te Denken toen ik de foto's zag, even wachten op beelden misschien is daar meer op te zien?

Voederbietel

• Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 13 september 2016, 19:22:49
Citaat van: Johan 818 link=msg=1447018 date=1473781203
Welke TS is als derde TS gealarmeerd? Ik zie alleen de DPH bij de grote brand melding.

Sowieso waren er meer voertuigen aanwezig dan er gealarmeerd waren, zo is o.a. de HW van Coevorden ter plaatse geweest.
Voor de wateraanvoer is gebruik gemaakt van het WTS (uitgerukt vanaf post Coevorden)

Veel is er in eerste instantie niet geblust, inderdaad met bovenstaande reden van de persvoorlichter. (Voorkomen overlast op de naastgelegen A37.)
Wel is er van begin af aan ingezet op het behoudt van de vrijstaande woning (aan de achterzijde van het  pand) en de grote zaal.

RoyJacobs

• Brandmeester / Bevelvoerder / WvD / Instructeur
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #23 Gepost op: 13 september 2016, 19:25:30
Citaat van: shortway11 link=msg=1447023 date=1473782532
Uitbranden
De brandweer laat het zalencentrum gecontroleerd uitbranden. "Je hebt dan een schone verbranding. De rook trekt volledig omhoog. Als we gaan blussen, gaat de rook dalen en dan ontstaat er overlast op de A37 en dat willen we voorkomen", zegt de woordvoerder.
Volgens mij is dit discutabel?

Citaat van: janvangent link=msg=1447025 date=1473784052
In welk opzicht?

Over dit incident kan ik niks zeggen, maar zelf heb ik positieve ervaringen met het uitbrand scenario. Mits er natuurlijk niks meer te redden is. Mijn belangrijkste referentie daarin was een loods van 60x15 meter met een hoge vuurlast. De brand was binnen al goed ontwikkeld. Er werden maar op twee plekken stralen ingezet. In één hoek stond een hoogspanningsruimte, daar is aan de warme zijde ingezet om de temperatuur laag te houden. En bij een loods die aan de brandende loods vast zat, is aan de koude zijde ingezet. Er werden géén stralen ingezet op de rest van de brand.

De rook ging inderdaad recht omhoog. Nadat de brand uitslaand was, was het een relatief schone verbranding. Er was geen effectgebied. Na een uur of anderhalf was het vuur bijna uit. Ook was er nauwelijks vervuild bluswater.

Ik moet wel zeggen dat het op dat moment contra-intuïtief voelde. Het gaat toch in tegen de natuurlijke reactie van een brandweerman.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #24 Gepost op: 13 september 2016, 19:31:51
Citaat van: Abarth link=msg=1447032 date=1473787129
Ik dat daar ook net aan te Denken toen ik de foto's zag, even wachten op beelden misschien is daar meer op te zien?

Op de eerste foto is de ladder Emmen ter plaatse. Gelet op de alarmering ladder en de aanrijdtijd is deze foto van ca 10-15 minuten na de alarmering.

bart007

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 13 september 2016, 19:53:31
VR Drenthe ‏@VRDrenthe  54 minuten geleden
@Enexis meldt dat stroom in #klazienaveen ca. 21 uur terug is (nav grote brand)
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

janvangent

• Forum gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 13 september 2016, 21:29:27
Citaat van: RoyJacobs link=msg=1447035 date=1473787530
De rook ging inderdaad recht omhoog. Nadat de brand uitslaand was, was het een relatief schone verbranding. Er was geen effectgebied. Na een uur of anderhalf was het vuur bijna uit. Ook was er nauwelijks vervuild bluswater.

Ik moet wel zeggen dat het op dat moment contra-intuïtief voelde. Het gaat toch in tegen de natuurlijke reactie van een brandweerman.

Precies om die redenen kan laten uitbranden een heel goede optie zijn. Er zijn uiteraard wel voorwaarden: er mag weinig of niks te redden zijn, de omstandigheden en de omgeving moeten het toelaten, de publieksfactor speelt een rol, enzovoort. De precieze besluitvorming in dit geval zullen we misschien nooit kennen (of iemand die erbij betrokken was moet van zich laten horen), maar zoals je zegt heeft elke brandweerman de bijna onbedwingbare reflex om bij brand zoveel mogelijk water erop te kieperen tot de boel uit is. In dat opzicht heeft de Nederlandse brandweer wel meer ingebakken methodiek en reflexen die lang niet altijd de juiste oplossing bieden.

bart007

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 13 september 2016, 22:45:29
VR Drenthe ‏@VRDrenthe  16 minuten geleden
De brandweer is nog bezig met nablussen #Klazienaveen
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #28 Gepost op: 13 september 2016, 22:49:52
Is er een poging tot een binnenaanval ondernomen ? Is er inmiddels al bekend/duidelijk waar de brand Is begonnen ?

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 13 september 2016, 23:08:12
Kom er in de tijdlijn niet helemaal uit, maar ben wel benieuwd op welk moment het besluit is genomen om de boel te laten afbranden. Foto s geven wel een mooi RSTV plaatje.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar