Communicatie tussen teamleden op de OK en SEH #nt

Auteur Topic: Communicatie tussen teamleden op de OK en SEH #nt  (gelezen 6716 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #20 Gepost op: 6 september 2016, 09:32:15
Precies, dat vind ik ook

Maar dan is er een hele andere achterliggende gedachte


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #21 Gepost op: 6 september 2016, 09:49:12
Maar zijdelings gerelateerd. In het jaar dat ik in de VS heb gewerkt viel het mij op hoe beleefd men daar was. Ij zat als externe consultant van toen nog geen 30 jaar bij een klant on site. Niemand tutoyeert daar en met minder dan twee woorden praten is not done. Het was voor mij wennen om constant met sir aangesproken te worden, zelfs bij de koffie machine. Of als ik de deur voor iemand openhield, zelfs als het de ceo was zei hij: Thank you sir.


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #22 Gepost op: 6 september 2016, 11:49:03
Het getuigt volgens mij van professionaliteit om binnen de patiëntenzorg elkaar aan te spreken volgens de etiquette van de gezondheidszorg.
Zo is het voor iedereen duidelijk wie wie is en wie welke positie bekleedt.
De arts spreek je aan met dokter .... Deze is ook eindverantwoordelijk. Dat moet ook iedereen uitstralen. Heb je als verpleegkundige een probleem met het beleid, dan bespreek je dat elders dan op de kamer. Anders ondermijn je het gezag en het vertrouwen in de arts voor de patiënt.
Als de arts het niet eens is met de verpleegkundige, dan kan deze dat wel ter plekke aangeven. Dat past nu eenmaal bij zijn rol en taak. Het zal de patiënt niet verbazen, omdat dit past in zijn beeld op de hiërarchie in het ziekenhuis.
Uiteraard heeft ook de arts zich te houden aan de fatsoensnormen. Hij kan ook netjes de verpleegkundige aanspreken. Afbekken is nergens voor nodig. Tenzij het een pain in the ass verpleegkundige is... Dan vraag je er om.

Daarbij spreek je patiënten die ouder zijn dan jezelf ook aan met "u". Ik zie veel getutoyeerd worden. Dat vindt ik niet netjes en zorgt ook niet voor een gepaste professionele afstand.

Sommigen vinden dat ouderwets. Maar het zorgt wel voor een structuur, hiërarchie en duidelijkheid.

In de koffiekamer is iedereen wat mij betreft gewoon titelloos. Als beide partijen zich daar maar prettig bij voelen. Er zijn genoeg artsen die ik ook daar met "dokter.." aanspreek.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #23 Gepost op: 8 september 2016, 12:41:14
Citaat van: Expert link=msg=1446045 date=1473132875
Het feit jij weinig met nuance kunt is enorm jammer. Er is namelijk altijd nuance en zonder nuance loop je in zeven sloten tegelijkertijd.

Ik denk dat er in jullie ziekenhuis sprake van een autoriteitsprobleem. Wie is er nu eigenlijk de baas? Als het er werkelijk op aankomt, dan is er maar één die er de leiding heeft. Het is erg belangrijk dat iedereen dat begrijpt. Natuurlijk sta ik open voor zinvolle suggesties, maar ik hoef geen geleuter of afkeurend gezucht. Wanneer jij dan besluit om niet mee te bewegen en in plaats daarvan de kamer te verlaten, dan kun je gelijk doorlopen naar de afdeling personeelszaken voor je exitgesprek.

Dat is geen stoere taal, want nog niet zo heel lang geleden heb ik uitermate rebelse anesthesiemedewerker gewoon de wacht aangezegd. In een ander ziekenhuis is hij er in zijn proeftijd uitgeknikkerd. Precies hetzelfde probleem.

Directief zijn omdat je als medisch specialist de leiding hebt is prima. Maar leidt dan wel: luister naar de inbreng van je team. Anderzijds is het voor de teamleden belangrijk om je mond open te trekken als je wat relevants te zeggen hebt, en anders stil te zijn. Ik denk dat veruit de meeste collega's dit prima aanvoelen.

Authoritair zijn of onfatsoenlijk gedrag omdat je een zak bent, de hierarchie nog eens even goed duidelijk wilt maken en het ook nog kan maken als arts is dat niet. Probleempje in het ziekenhuis is dat ze niet gewend zijn om aangesproken te worden. En als ze met alles wegkomen versterk je dat gedrag juist weer.

Voor de duidelijkheid: Bovenstaande is hier niet op een bepaald persoon gericht.

Nuance is belangrijk, maar dat moet je wel iets zeggen wat je vervolgens kan nuanceren en dat miste ik aan het begin van de orginele topic.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #24 Gepost op: 9 september 2016, 11:02:10
Citaat van: Jim link=msg=1446370 date=1473331274

Directief zijn omdat je als medisch specialist de leiding hebt is prima. Maar leidt dan wel: luister naar de inbreng van je team. Anderzijds is het voor de teamleden belangrijk om je mond open te trekken als je wat relevants te zeggen hebt, en anders stil te zijn. Ik denk dat veruit de meeste collega's dit prima aanvoelen.

Authoritair zijn of onfatsoenlijk gedrag omdat je een zak bent, de hierarchie nog eens even goed duidelijk wilt maken en het ook nog kan maken als arts is dat niet. Probleempje in het ziekenhuis is dat ze niet gewend zijn om aangesproken te worden. En als ze met alles wegkomen versterk je dat gedrag juist weer.

Voor de duidelijkheid: Bovenstaande is hier niet op een bepaald persoon gericht.

Nuance is belangrijk, maar dat moet je wel iets zeggen wat je vervolgens kan nuanceren en dat miste ik aan het begin van de orginele topic.


Op OK, maar ook steeds meer op andere afdelingen wordt gecommuniceerd volgens het CRM principe. Dat is heel duidelijk en helder, vooral als de zaken spannend worden. Ik conformeer mij hier volledig aan. Het is wel belangrijk om vast te stellen dat dit principe afkomstig is uit de luchtvaart. Het is ontwikkeld door de NASA naar aanleiding van de vliegtuigramp op Tenerife in 1977. Het is daarbij ook belangrijk om vast te stellen dat vliegtuig bemanningen psychologisch zijn geselecteerd om volgens dit principe te kunnen werken. Die link is er in de gezondheidszorg nog niet. Wel is het zo dat de kandidaat assistenten tegenwoordig tijdens de sollicitatieprocedure een assessment moeten ondergaan. Dat levert veel inzicht op en is vaak een bevestiging van een bepaalde indruk die je van iemand krijgt uit een brief en tijdens een gesprek.

Natuurlijk is teaminbreng heel belangrijk. Vaak is er nog wel heel even ruimte om de "koppen bij elkaar te steken" en ik vraag zelfs om actieve inbreng. "is alles gedaan", "zien we iets over het hoofd" en zijn de procedures juist gevolgd. Echter, wanneer het spannend wordt, bijvoorbeeld op de OK, tijdens een reanimatie , op de SEH of in de setting van het MMT moet het heel duidelijk zijn wie er in de 'lead' is.