Alleen als het bestuur dat vastgesteld heeft....... Het is leuk om over opkomsttijden en lange aanrijdtijden te praten, maar eerst moet duidelijk zijn of een redvoertuig wel verplicht is bij een woningbrand. Zo ja, dan zou elke post waar een TS staat ook een redvoertuig moeten hebben en dat is niet zo in Nederland.
Afgelopen week zagen we de hoge heren van deze veiligheidsregio bij een gaslekje in Zwolle weer GRIP 2 - scenariodenken. Het is vreemd als ze het nalaten zodra het gaat om de brandweerdekking in de eigen regio te waarborgen.
Na een paar minuten op Google Maps weet ik al dat er een wijk is met meerdere torenflats (volgens google 11 etages woonbestemming), meerdere hoogbouw verzorgingstehuizen en een verpleegtehuis/revalidatiecentrum.
Meerdere winkelcentra kennen hoogbouw met woonfuncties boven winkels, zowel in het stadscentrum als in Colmschate.
Zorg en capaciteit
Revalidatie 75 plaatsen
Dagbehandeling 25 plaatsen
Verpleeghuiszorg 62 somatische plaatsen
Verpleeghuiszorg 93 psychogeriatrische plaatsen
Aanleunwoningen 35 woningen in de Wezel. Een complex achter het PW Janssen
http://zorggroepsolis.nl/locaties/89/pw-janssenHet Deventer Ziekenhuis heeft verpleegafdeling op de 2e etage van het ziekenhuis.
Op het industrieterrein en nabij het station staat hoogbouw (woon- en kantoorfunctie).
Ik ben bijzonder nieuwsgierig na de motivatie van het bestuur van deze veiligheidsregio om te bepalen dat er geen ondersteuningseenheid voor redden en blussen noodzakelijk is.
In mijn ogen is het noodzakelijk voor de door mij hierboven genoemde objecten, het door forumlid AVN aangehaalde artikel uit het besluit Veiligheidsregio stelt dat het voertuig binnen 5 - 10 minuten ter plaatse moet zijn, afhankelijk van het object, aangezien deze ondersteuningseenheid dezelfde opkomsttijd moet hebben als de basisbrandweereenheid.
Besluit veiligheidsregio’s
§ 2. Opkomsttijden
Artikel 3.2.1
1 Het bestuur van de veiligheidsregio hanteert bij het vaststellen van de opkomsttijden van een basisbrandweereenheid de volgende tijdnormen:
a. vijf minuten bij gebouwen met een winkelfunctie met een gesloten constructie, gebouwen met een woonfunctie boven een gebouw met een winkelfunctie of gebouwen met een celfunctie;
b. zes minuten bij portiekwoningen, portiekflats of gebouwen met een woonfunctie voor verminderd zelfredzamen;
c. acht minuten bij gebouwen met een andere woonfunctie dan bedoeld onder a en b, of met een winkelfunctie, gezondheidszorgfunctie, onderwijsfunctie of logiesfunctie, en
d. tien minuten bij gebouwen met een kantoorfunctie, industriefunctie, sportfunctie, bijeenkomstfunctie of een overige gebruiksfunctie.