Ik neem aan dat een gebouw van 7 verdiepingen voorzien is van een (droge) stijgleiding. Een inzet via de stijgleiding of door hoge druk op te voeren, is wellicht beter dan een inzet buitenom per hoogwerker. De hoogwerker is in elk geval zeker niet noodzakelijk bij een degelijk incident. Met de stijgleidingen zouden bijna alle soorten branden in het gebouw te behappen moeten zijn. Neemt niet weg dat de hoogwerker wel handig kan zijn. Maar de hoogwerker is vaak nuttiger bij branden in binnensteden, industrieterreinen en gewone woningen. Ik neem aan dat het gebouw niet voorzien was van een stijgleiding. Als er al een stijgleiding in het gebouw zou zitten is het lagedruk. Je ziet hier dat de brandweer HD ambachtelijk omhoog hijst naar de 7e etage met een touwtje.
Waarom is de hoogwerker volgens jou nuttiger bij bij branden in gewone woningen? Het zou er dan op neer komen dat de vrijwillige brandweer in dorpjes in de provincie ook moet beschikken over een hoogwerker ondanks dat men er geen hoogbouw heeft.
Die Hoogwerker uit Zwolle staat tegenwoordig permanent in Deventer en de oudere hoogwerker uit Deventer is afgevoerd. Zwolle is daarmee van 2 hoogwerkers teruggegaan naar 1. Gezien de hoogte van de bebouwing en het aantal uitrukken in Zwolle zul je begrijpen dat zij niet zo snel hun enige hoogwerker af zullen staan aan Deventer. Gezien er dus geen reserve redvoertuig meer is gaat Deventer gewoon buiten dienst. Wanneer er groter onderhoud is, zoals een Midlife Update oid wordt er een hoogwerker gehuurd van de opbouwer of een verhuurder. Er zijn nog maar heel weinig regio's in Nederland welke reserve redvoertuigen hebben. De voertuigen zijn gewoon veel te duur om als reserve te houden. Het gevolg daarvan is dat men in het geval van onderhoud verder moet rijden, en langer moet wachten. De reistijd vanuit Zutphen is overigens 22 minuten (volgens Google) en geen 30. Heeft brandweer Zwolle spectaculair meer uitrukken dan brandweer Deventer? Is de bebouwing in Zwolle hoger/complexer dan in Deventer? Als de verschillen nagenoeg verwaarloosbaar zijn waarom is het dan begrijpelijk dat brandweer Zwolle haar enige hoogwerker niet kan afstaan en de hoogwerker van brandweer Deventer gewoon (dagen) buiten dienst kan worden gezet.
Het is amateurisme troef bij de Nederlandse veiligheidsregio's/brandweer. Je moet zorgen dat je de brandweerzorg kan garanderen, als je meent dat een hoogwerker noodzakelijk is (conform besluit veiligheidsregio's) is het onmogelijk om het ding van de uitruk te halen zonder de inzet van een reserve-voertuig.
Vandaag komt een wissellaadbakvoertuig van onze ambulancedienst uit Al Khor naar Doha voor gepland onderhoud. Onze ambulancedienst heeft deze dure voertuigen voor inzet bij o.a. ongevallen gevaarlijke stoffen, grootschallige ongevallen en terreuraanslagen. Al Khor is een klein stadje in noorden van Qatar. Het wissellaadbakvoertuig van Al Khor is nog nooit daadwerkelijk ingezet. Op de drukste main stations van de ambulancedienst in Doha staan twee wissellaadbakvoertuigen. Het zou voldoende zijn als er 1 wissellaadbakvoertuig zou staan echter hebben we besloten er 2 neer te zetten, namelijk 1 op de uitruk en de tweede als reservevoertuig (op nationaal niveau) en indien nergens ingezet als reservevoertuig de 2e uitruk (op ambulancesector niveau van standplaats).
Een paramedic vertrekt dadelijk vanuit Doha met een wissellaadbakvoertuig naar Al Khor. Al Khor kan niet naar Doha komen omdat ze zodra ze nabij Doha zijn niet meer uitrukgereed zijn voor het eigen verzorgingsgebied. In Al Khor wisselt men de twee voertuigen om. De boekhouder van onze ambulancedienst wil dat het wissellaadbakvoertuig van Al Khor zodra de monteurs klaar zijn in Doha op de 1e uitruk gaat. Hij doet dat omdat we 15 van deze wissellaadbakvoertuigen gelijkertijd hebben aangeschaft echter de voertuigen die in Al Khor, Al Wakra enz gestationeerd staan nauwelijks kilometers maken. De boekhouder drukt de kosten dus door te zorgen dat het materiaal blijft rouleren.
Belangrijkste is dat de burgers in heel Qatar niet langer hoeven te wachten op hoogwaardige brandweer- en ambulancezorg zodra er een voertuig in onderhoud staat aangezien beide diensten onderhoud niet beschouwen als overmacht dus zorgen voor inzet van reservevoertuigen omdat we de hoogwaardige brandweer- en ambulancezorg garanderen. Bij ons werken geen leidinggevenden die burgers een bos bloemen geven en condoleren met het verlies van hun dierbaren omdat we een oliefiltertje aan het vervangen waren van een uitrukvoertuig.
De reistijd volgens Google in Qatar is 26 minuten, zie schermafdruk. Denk je dat 22 minuten acceptabel is als aanrijtijd voor de hoogwerker?
De door jou genoemde tijden ga je niet redden vanuit Zutphen. Ik heb Google als bron gebruikt. P.s. In het steenrijke oliestaatje Qatar vinden wij wissellaadbakvoertuigen dure voertuigen. In Nederland gebruikt men deze voertuigen om de vergadercontainer voor managers te bezorgen bij onbenullig incidenten maar vindt men hoogwerkers of autoladders veel te duur.