GRIP 1 (handgranaten gevonden) Adriaan Pauwstraat - Groningen 20-09-2016

Auteur Topic: GRIP 1 (handgranaten gevonden) Adriaan Pauwstraat - Groningen 20-09-2016  (gelezen 6112 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 21 september 2016, 09:01:33
Citaat van: DiNozzo link=msg=1448183 date=1474439924
Kennelijk wilde explosieven verkenner of de EOD dat. Het is absoluut niet zo dat dit standaard procedure is. Elke dag worden tientallen explosieven gevonden. Gebeurd dat op het platteland kan het best nog wel een paar dagen wachten tot de EOD het ophaalt. Gebeurd het in de stad, wordt het dezelfde dag opgehaald. Dan hebben we het over alles van een klein brisant granaatje tot een 1000 ponder. Allemaal zonder ontruimingen of dat iemand het heel spannend vindt.

Hier is daar vanaf geweken. Daar zal een verhaal bij horen.

Er zijn meerder communicatieadviseurs ter plaatse geweest, ze hebben niet gezegd wat precies het gevaar was of waarom ze in deze situatie besloten hebben bijna 50 woningen te ontruimen.

Onze forum-/huispolitiekundige laat ons weten dat men liever een miljoen keer voor alle zekerheid halve woonwijken gaat evacueren. Ik kan mij goed voorstellen dat je in de hand gaat werken dat er een kantelpunt komt bij je bevolking waardoor geen mens de hulpdiensten nog serieus neemt zodra ze hun woning moet verlaten.

Als ik de eigenaar van het bouwbedrijf was zou ik mijn bouwvakkers zeggen dat ze de volgende keer geen politie meer moeten bellen maar zelf even met de kruiwagen naar een vijver of vuilnisbak moeten rijden om het daar te dumpen. Een bouwbedrijf moet namelijk wel echt werken om de kop boven water te houden en haar werknemers aan het einde van de maand te kunnen uitbetalen.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #31 Gepost op: 21 september 2016, 10:37:57
@ Oma.

Het is een politiekundige die dat schrijft en geen politiedeskundige wat het uiteindelijke verschil ook moge wezen !

oma

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 21 september 2016, 10:46:09
Citaat van: Thor link=msg=1448200 date=1474447077
@ Oma.

Het is een politiekundige die dat schrijft en geen politiedeskundige wat het uiteindelijke verschil ook moge wezen !

Een politiedeskundige is een zelfverklaard pseudo-wetenschapper (meestal bestuurskundige, socioloog, politicoloog, wiskundige of (rechts)filosoof). Een politiekundige is een gewoon een meewerkend voorman bij de politie met een HBO-diploma (de lat ligt in ieder geval niet al te hoog aangezien de korpsleiding van politie het niveau wil verbeteren met zij-instromers (mensen die iets beter opgelet hebben op school)).

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 21 september 2016, 19:28:22
Citaat van: RAdeR link=msg=1448145 date=1474399715
Het kan toch geen kwaad om nog eens kritisch naar de procedures te kijken en te toetsen op juistheid?

Zeker niet! Maar dit is compleet ongefundeerde kritiek, niet gebaseerd op feiten.
Wie de ontruiming ook heeft ingezet (politie, defensie, brandweer, ambu, gemeente?) zal dit niet gedaan hebben omdat de situatie zo stabiel en controleerbaar is.

@oma Je plaatst gemiddeld 32,5 bericht (!) hier per dag, tegen 1,7 van mij... pot.. ketel........
Overigens besteed je anders veel aandacht aan iets/iemand die jou niets doet. Een reactie uit emotie, ik hou er van! Doet het toch iets met je ;)

Anyway, ik heb mijn zegje gedaan. Succes met de 'discussie'!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Juffie

• Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #34 Gepost op: 21 september 2016, 22:18:19
Citaat van: oma link=msg=1448187 date=1474441293
Als ik de eigenaar van het bouwbedrijf was zou ik mijn bouwvakkers zeggen dat ze de volgende keer geen politie meer moeten bellen maar zelf even met de kruiwagen naar een vijver of vuilnisbak moeten rijden om het daar te dumpen. Een bouwbedrijf moet namelijk wel echt werken om de kop boven water te houden en haar werknemers aan het einde van de maand te kunnen uitbetalen.

Een aantal bouwvakkers uit Nederland zijn dus verstandiger dan een HOVD uit Quatar??  98uiye

Het betroffen 4 M75 fragmentatie granaten. Tot 20 meter dodelijk en op een afstand van 50 meter mag je de rest van je leven door een stoma poepen omdat er 300 fragmentatie kogels door je flikker zijn gegaan.
Nou ben ik ter zake van dit incident natuurlijk helemaal niet deskundig. Dus ik zal vragen of ze ze de volgende keer in het kanaal kieperen en er niet zo'n poespas van willen maken. Zeg maar de Quatar way.

Toch hou ik van je oma.

Juffie

• Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 21 september 2016, 22:27:55
Citaat van: warhamstr link=msg=1448155 date=1474404215
Dikke quatsch dit natuurlijk. Is een intacte handgranaat ineens gevaarlijk en uiterst instabiel ofzo? Als dat het geval is kun je die ambtenaren beter thuis houden, zitten ze veiliger, en het geeft wat minder kans op collateral damage.

Ja een intacte handgranaat is altijd gevaarlijk. En of ze instabiel zijn is onduidelijk als ze zomaar uit een plafond komen rollen. Maar jij ziet dat als commando natuurlijk in 1 oog opslag. Jij doet natuurlijk boodschappen bij de groenteboer waar de handgranaten tussen de bloemkolen liggen. Dan ben je wel wat gewend uiteraard.

Juffie

• Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 21 september 2016, 23:01:24
Citaat van: RemRoof link=msg=1448160 date=1474405587
En als het echt zo gevaarlijk is heb je meer aan directe bluskracht en medische ondersteuning dan officieren die daar over praten.

Ga jij met water een handgranaat uitblussen dan?? Dat is nou juist de clou van het ontruimen...dan heb je niet meer zoveel medische ondersteuning nodig.... ;)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 21 september 2016, 23:17:40
Citaat van: Juffie link=msg=1448301 date=1474489099
Een aantal bouwvakkers uit Nederland zijn dus verstandiger dan een HOVD uit Quatar??  98uiye

Het betroffen 4 M75 fragmentatie granaten. Tot 20 meter dodelijk en op een afstand van 50 meter mag je de rest van je leven door een stoma poepen omdat er 300 fragmentatie kogels door je flikker zijn gegaan.
Nou ben ik ter zake van dit incident natuurlijk helemaal niet deskundig. Dus ik zal vragen of ze ze de volgende keer in het kanaal kieperen en er niet zo'n poespas van willen maken. Zeg maar de Quatar way.

Toch hou ik van je oma.

Ik houd ook van jou, jongen. Het verschil tussen Groningen en Qatar is dat we hier geen 50 woningen binnen een straal van 50 meter hebben. De pin heeft in de vier granaten gezeten aangezien ze zonder deze pin binnen enkele seconden exploderen.

Als de pin in deze moderne granaten zit (plastic explosief) hoef je niet druk te maken over de 300 stalen kogels die door je .... gaan. Ik betwijfel zelfs of je informatie klopt omdat het waarschijnlijker is dat er duizenden stalen kogeltjes in een beetje handgranaat zitten.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 21 september 2016, 23:22:53
Citaat van: Juffie link=msg=1448306 date=1474489675
Ja een intacte handgranaat is altijd gevaarlijk. En of ze instabiel zijn is onduidelijk als ze zomaar uit een plafond komen rollen. Maar jij ziet dat als commando natuurlijk in 1 oog opslag. Jij doet natuurlijk boodschappen bij de groenteboer waar de handgranaten tussen de bloemkolen liggen. Dan ben je wel wat gewend uiteraard.

Een moderne handgranaat met plastic explosief. Een stabiel explosief dat zelfs niet zal exploderen in vuur of door (hitte)straling. Ik ken landen waar je handgranaten bij de groenteboer kan kopen.

In het Midden Oosten weten we dat ze in grote hoeveelheden beschikbaar zijn echter in Europa hoort men het ook te beseffen. Het zijn overblijfselen van de oorlog in Joegoslavie en over een aantal jaren krijg je een nieuwe golf dankzij de oorlog in Oekraine.

janvangent

• Forum gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 22 september 2016, 00:13:40
Eerlijk gezegd ben ik wel blij dat ik een land leef waar alle veiligheidsdiensten in de rode vlekken schieten van vier handgranaten, de bouwvakkers het fatsoen hebben om ze niet in een vijver te kieperen en mijn buurman ze niet bij een bloemkooltje meeneemt van de dorpsmarkt.