Onderzoeksvraag SEH/IC opleiding Belgie

Auteur Topic: Onderzoeksvraag SEH/IC opleiding Belgie  (gelezen 26194 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Mediq

• Junior gebruiker
  • **
  • GNK-student
Reactie #180 Gepost op: 29 oktober 2016, 19:13:16
Citaat van: anesthesievpk link=msg=1454822 date=1477760369
Het is vast een hele stomme vraag, maar wordt er door de ambulancedienst ook gebruikt gemaakt van clonidine?

De ketamine vraag; pre hospitaal weet ik dat niet echter het wordt bij ons tijdens neuro ok's zeker gebruikt

Alleen als ze last hebben van opvliegers.

anesthesievpk

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #181 Gepost op: 29 oktober 2016, 19:20:08
Citaat van: Expert link=msg=1454826 date=1477761061
Neen..., clonidine wordt niet gebruikt. Voor welke indicatie zou je het middel pre-hospitaal willen gebruiken?
http://www.pw.nl/nieuws/2013/minder-pijn-door-clonidine

Daarom was het een vraag :) ze gebruiken bij ons op ok clonidine tegenwoordig voor bijna alles, je zou denken dat we er aandelen in hebben. Maar het wordt dus ook vaak icm opiaten gegeven en dat lijkt altijd wel succesvol als pcm/ diclo/ ketanest/ morfine niet meer helpen

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #182 Gepost op: 29 oktober 2016, 19:55:22
Citaat van: anesthesievpk link=msg=1454828 date=1477761608
http://www.pw.nl/nieuws/2013/minder-pijn-door-clonidine

Daarom was het een vraag :) ze gebruiken bij ons op ok clonidine tegenwoordig voor bijna alles, je zou denken dat we er aandelen in hebben. Maar het wordt dus ook vaak icm opiaten gegeven en dat lijkt altijd wel succesvol als pcm/ diclo/ ketanest/ morfine niet meer helpen

Ik ken het inderdaad als escape medicatie, heb het ook al een aantal keer zien worden toegepast binnen een niet bewaakte omgeving. Dit strekt niet met de aanbevelingen in de richtijn postoperatieve pijn. http://richtlijnendatabase.nl/richtlijn/postoperatieve_pijn/medicatie_bij_postoperatieve_pijn/alpha-2_antagonisten_acuut_pijn_management.html#uitgangsvraag

oma

• Senior gebruiker
Reactie #183 Gepost op: 29 oktober 2016, 20:11:00
Citaat van: Mediq link=msg=1454814 date=1477758350
Expert/Oma,

Ik ben wel benieuwd of door jullie s-ketamine wordt gebruikt bij neurotraumapatiënten. Is dit nog altijd not-done? Daar de literatuur van de afgelopen jaren de vermeende stijging in ICP niet hebben kunnen aantonen

Wij gebruiken het sinds november 2014 ook bij neurotraumapatienten, dus aanstaande maandag doen we het al 2 jaar. Geloof mij dat we in Qatar in een maand meer neurotrauma (zelden geisoleerd) zien dan je in heel Nederland in een jaar ziet dankzij het idiote verkeer.

Het bovenstaande "standard induction agent" zegt uiteraard niet dat we altijd ketamine gebruiken. Ketamine is bijna bij iedere RSI-procedure te gebruiken incl. neurotrauma en in het bijzonder bij hemodynamisch instabiele patienten of patienten met reactieve luchtwegaandoeningen.

Bij status epilepticus pak je bijv. propofol uit de kofferbak en bij cardiogene shock kan je voor de inductie kiezen voor fentanyl (titreren).

Wij hebben voor RSI-inductie ketamine, propofol, fentanyl, etomidaat, thiopental en midazolam bij ons. In de uitrukoverall hebben we standaard een etui met drie voorgevulde spuiten; ketamine, morfine en dormicum.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #184 Gepost op: 29 oktober 2016, 20:20:58
Precies zoals Oma beschrijft gebruiken wij esketamine ook als inductiemiddel tijdens RSI. Maar zoals altijd zijn er ook uitzonderingen.

Vooral bij het neurotrauma ben ik zeer spits op behoud van de bloeddruk. Echter.., bij enorm hoge bloeddrukken kies ik liever voor ethomidate. Dat is mijn persoonlijk inzicht en de vrijheid die ik mij kan permitteren.

Juffie

• Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #185 Gepost op: 29 oktober 2016, 20:38:54
Citaat van: oma link=msg=1454834 date=1477764660
Wij hebben voor RSI-inductie ketamine, propofol, fentanyl, etomidaat, thiopental en midazolam bij ons. In de uitrukoverall hebben we standaard een etui met drie voorgevulde spuiten; ketamine, morfine en dormicum.

Is dat lang houdbaar zo kant en klaar in de spuit?

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #186 Gepost op: 29 oktober 2016, 20:47:37
Citaat van: Juffie link=msg=1454844 date=1477766334

Met propfol moet je oppassen. De andere medicatie houden we maximaal 12 uur opgetrokken.

Wij hebben een standaard etui met medicatie direct gereed voor gebruik.

Juffie

• Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #187 Gepost op: 29 oktober 2016, 20:48:02
Citaat van: oma link=msg=1454791 date=1477750782
Ik neem aan dat je niet gaat proberen mij wijs te maken dat je als ambulanceverpleegkundige slechte ambulancezorg levert en onverantwoorde risico's neemt als je fentanyl zou gebruiken in plaats van esketamine.

De patient die onder aan de trap ligt met een open fractuur en de patienten die over verkeersdrempels hobbelen zullen in praktijk geen voor- of nadeel ervaren als men fentanyl gebruikt.

Zeker niet. Fentanyl is een zeer geschikt middel. Echter ervaar ik wel bij letsels zoals de genoemde open botbreuk dat ik met Fentanyl veel meer moet titreren en mijn best moet doen om de patient comfortabel te krijgen, waar ik dat met Esketamine veel sneller en effectiever gedaan krijgt. Maar patienten met pijn op de borst krijgen altijd van mij (en volgens protocol) fentanyl met goed resultaat.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #188 Gepost op: 29 oktober 2016, 20:52:03
Citaat van: Juffie link=msg=1454848 date=1477766882

Zeker niet. Fentanyl is een zeer geschikt middel. Echter ervaar ik wel bij letsels zoals de genoemde open botbreuk dat ik met Fentanyl veel meer moet titreren en mijn best moet doen om de patient comfortabel te krijgen, waar ik dat met Esketamine veel sneller en effectiever gedaan krijgt. Maar patienten met pijn op de borst krijgen altijd van mij (en volgens protocol) fentanyl met goed resultaat.

Je observatie is juist. De dosering volgens het LPA is 'veilig' gekozen. Het van belang om jezelf te realiseren dat fractuurpijn niet hetzelfde is als pijn van cardiale origine.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #189 Gepost op: 29 oktober 2016, 20:53:29
Citaat van: Juffie link=msg=1454844 date=1477766334

Wij trekken het bij aanvang dienst zelf op in spuiten en moeten stickertjes plakken waardoor te zien is wat er in zit. Het moet binnen 12 uur (een shift) gebruikt worden of weggegooid worden c.q. retour naar ambulance-apotheek (opiaten). In praktijk komt het nooit voor dat de equivalenten van de MMT-arts in Qatar medicatie weg moeten gooien omdat ze nooit lang hoeven te wachten op de volgende uitruk.

Het is ook mogelijk om bij een pillenboer kant-en-klaar gevulde spuiten in te kopen, deze spuiten zijn veel duurder echter half jaar houdbaar. London Air Ambulance gebruikt wel deze kant-en-klare voorgevulde spuiten ketamine omdat het voor hen goedkoper is.