Beste Senseihomer,
Persoonlijk vind ik je vraagstelling en de wijze waarop je tot deze onderzoeksvraag komt niet erg overtuigend.
Ik heb te vaak gezien dat studenten een onderzoek gingen doen op hun niveau met een totaal niet relevante onderzoeksvraag, of weinig tot geen motivatie.
Vaak onder het mom van, ja we moeten deze opdracht doen dus we verzinnen maar wat. Dat is een grote valkuil.
Als deze studenten hun onderzoek presenteren is het eigenlijk altijd een nietszeggend, saai en weinig betekenisvol onderzoek waar je tenenkrommend van naar de presentatie zit te luisteren.
Ik beweer nu niet dat dit ook bij jou het geval is, maar de wijze waarop dit tot stand komt neigt er wel naar.
Het allerbelangrijkste bij een onderzoeksvraag is dat je intrinsiek gemotiveerd bent om datgene te onderzoeken. Bijvoorbeeld omdat je al heel lang hebt afgevraagd hoe dat zit. Omdat het je altijd al heeft geïnteresseerd en je al lang in je hoofd rond loopt er meer van te willen weten. Dat moet een verlangen zijn. Je voelt dat hier voor jezelf en misschien ook voor anderen iets te verduidelijken is, en dit gevoel ga je nu invulling geven. Wanneer je een onderzoeksvraag vanuit deze hoek kan formuleren komt de motivatie om het echt uit te zoeken vanuit je tenen. Dat is een belangrijke voorwaarde om een goed eindresultaat neer te zetten.
Goedemorgen Juffie,
Dank voor je reactie en ik begrijp zeker wat je bedoelt
Mijn intrinsieke motivatie ligt absoluut bij het prehospitaal werkveld van verpleegkundigen, niet specifiek bij de intubatie (vaardigheid). Alleen mijn gedachte is (was) dat wanneer de focus komt op een van de interventies het makkelijker af te bakenen is en prehsopitale intubatie is iets waar natuurlijk veel onderzoek naar gedaan is en dus veel literatuur over te vinden is
Ik vind dat je het veel meer moet aanvliegen vanuit een probleemstelling. Mijn vraag aan jou is dan ook.
Wat is nu eigenlijk het probleem?
Zijn PIT verpleegkundigen onvoldoende bekend met de voorwaarden voor een verantwoorde uitvoering van prehospitale intubatie?
Worden prehospitale intubaties door PIT verpleegkundigen regelmatig verkeerd uitgevoerd?
Is er door onduidelijke voorwaarden verschil in uitvoering van prehospitale intubaties door PIT verpleegkundigen?
Zorg eerst dat je een probleem heb geconstateerd. En ga dan een onderzoeksvraag formuleren.
Eerst een probleemstelling! Dan pas een (onderzoeks) vraagstelling.
Vraag jezelf af: Wat is nu eigenlijk het probleem?
Als er nu geen probleem is met onduidelijkheid rondom het prehospitaal intuberen door PIT verpleegkundigen, dan moet je het ook niet gaan onderzoeken.
Dan kan je net zo goed gaan onderzoeken waarom ballonnen als je ze teveel opblaast kapot gaan.
Let op.
De kracht van een goed onderzoek zit hem in een intrinsieke motivatie om het probleem uit te zoeken en een vraagstelling na aanleiding van een daadwerkelijk geconstateerd probleem.
Alles wat hier niet aan voldoet zijn saaie flutonderzoekjes.
Het probleem (of verbeterpunt) is dat er nu een enerzijds een overmedicalisering plaats vindt door het veelvuldig onnodig inzetten van een MUG team (urgentie-arts en spoedverpleegkundige) wat een grotere werk druk geeft, aangezien je zowel een arts en een verpleegkundige moet missen (soms zelfs 2 verpleegkundigen, als er tegelijkertijd een PIT inzet is en of een tweede MUG inzet)
Een tweede probleem is dat er nu officieuze PIT verpleegkundigen prehospitaal werken, bijv via de brandweer (en ziekenhuis) en enerzijds worden ze wel via de MKA ingezet, anderzijds hebben ze geen officiele PIT status en is de vraag of ze wettelijke ingedekt zijn, dit vind ik persoonlijk ook een hele interessante om te onderzoeken (alleen vraag me af of er voldoende artikelen te vinden zijn, als die er al zijn)
Als laatste zijn er veel verpleegkundigen die de PIT functie helemaal niet willen doen of met tegenzin en door de moeilijkheid in het vinden van gediplomeerd personeel (BBT=bijzondere beroeps titel Spoed en Inzo) kan deze functie ook niet gewisseld worden en kom je in het gedrang met de wettelijke bepaling van de minimale percentage van aanwezige gediplomeerde spoedverpleegkundigen
Ook interessant lijkt mij om te kijken naar mogelijk een trap systeem van inwerken van (spoed) verpleegkundigen richting het prehospitale werkveld (ziekenhuis --} ambulance secundair --} ambulance 100 --} PIT --} MUG bijv), maar wederom komt je hier weer het probleem tegen van voldoende relevante literatuur die te vinden moet zijn
Puur kijkend naar intubatie door spoed Verpleegkundigen. Gisteren viel ik in een ander ziekenhuis in, en het bleek dat de spoedverpleegkundigen (met BBT) standing order hebben om zowel in de kliniek en buiten de kliniek te mogen intuberen. Intubatie is ook een vaardigheid die BBT verpleegkundigen volgens de wet mogen uitvoeren, maar zo ver ik weet is het niet een vaardigheid die tijdens de Banaba wordt gedoceerd
en het is niet zo dat de standing orders van bijv het ziekenhuis van gisteren, landelijk gelden.
De moeilijkheid is dat er weinig structuur en veel onduidelijkeid het Belgische systeem van gezondheidszorg oa spoedgevallen zit.
In het prehospitale is het nog veel meer
Wat mij dus het meest aantrekt om te onderzoeken is:
* kan de PIT functie los gesteld wordt als ziekenhuis functie (om zodoende ambulance en brandweerdiensten de mogelijkheid te geven om verantwoord verpleegkundigen in het prehospitale werkveld in te zetten)
* Bestaat er een eenduidig systeem van interventies die PIT verpleegkundigen inzetten en of mogen zetten en zijn er verschillen in deze interventies en hoeveel verschillen zijn er
* op welke manier kunnen MUG teams worden ontlast
* eventueel uitbreiden van interventies door PIT verpleegkundigen, om over medicalisering te voorkomen
* de PIT verpleegkundige als full time functie (zoals de Nederlandse ambulanceverpleegkundige bijv), losstaand van de ziekenhuisfunctie. enerzijds krijg je dan mensen die er echt voor kiezen en dus over het algemeen meer gemotiveerd zijn en anderzijds kan het de bestaande werkdruk van spoedeisende diensten ontlasten, omdat deze verpleegkundigen los staan van de huidige bezetting. je zou zelfs kunnen stellen dat ze bijdrage leveren aan de werkdruk, om ze mee te laten werken op deze diensten. Op die manier houden de verpleegkundigen voldoende werkervaring (op de spoed), maar zijn ze wel direct inzetbaar (zonder de belasting) voor het prehospitale werkveld
Deze laatste vindt ik absoluut de meest interessante. Maar vindt het dan heel moeilijk om hier een goede hoofdvraag uit te maken en vraag me af of er voldoende artikelen in te vinden zijn (waar zou je op moeten zoeken)
Mijn hoofddoel is om mijn opleiding te halen en het is al behoorlijk pittig met 2 jonge kinderen, de relatief korte periode van de opleiding (8 maanden) en het daarnaast beginnen van een nieuwe werkplek waar ik ingewerkt ga worden op zowel de intensive care en spoedeisende hulp, geeft voor mij wel de gedachte dat ik het mezelf zo makkelijk mogelijk wil maken
Persoonlijk heb ik ook niet het idee dat op de opleiding de eisen zo streng zijn als in Nederland. Mijn idee is dat vooral de bedoeling is dat je leert hoe je onderzoek moet doen, dan dat je daadwerkelijk baandoorbrekende onderzoeken doet, als het dat wel is dan is het natuurlijk mooi mee genomen
Maar dat is niet mijn insteek, ik wil het mezelf niet moeilijker maken dan het al is, dus als we dan terug komen op de intubatie vaardigheid, dat is simpelweg een concrete handeling waar al veel onderzoek naar gedaan is, alleen zover ik nu weet geen eenduidige richtlijnen in zijn