Onderzoeksvraag SEH/IC opleiding Belgie

Auteur Topic: Onderzoeksvraag SEH/IC opleiding Belgie  (gelezen 26207 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #60 Gepost op: 25 september 2016, 20:48:00
Citaat
Evenals het Belgische systeem van gezondheidszorg, waaronder de spoedzorg, zit er weinig structuur en veel onduidelijkheid in jouw citaten. Ik probeer echt mijn best te doen om iets te begrijpen van je lappen tekst die in algemene zin een onbegrijpelijke soep zijn van aan elkaar geregen woorden.

Ik vind het jammer dat mijn teksten en citaten voor jouw onduidelijk en of onbegrijpelijk zijn, een goede interventie hiervoor zou kunnen zijn: " Vragen ". Dus mocht er iets niet duidelijk (genoeg zijn) vraag dan om verduidelijking.

Citaat
Het staat stijf van de taal en stijlfouten en daarmee is het amper te volgen wat je nou wilt zeggen.

Even ter aanvulling: Het is voor jou onduidelijk om te volgen (mochten meerdere mensen het onduidelijk vinden (of niet duidelijk genoeg) dan hoor ik het natuurlijk graag.

Citaat
Mogelijk dat er sprake is van enige overdracht vanuit het Belgisch systeem.

Al zou het zo zijn, wat zou het dan uit maken?

Of in jouw terminologie te blijven " so what " and " who cares " ?

Citaat
Ik ben serieus benieuwd in hoeverre jij binnen jouw opleiding nou wordt voorbereid op het 'doen' van onderzoek. Dat 'doe' je namelijk niet zomaar. Het is niet eenvoudig en het is iets wat je echt moet leren. Dat vak heet methodologie. Daar krijg je aangeleerd hoe je onderzoek verricht. Tijdens mijn opleiding tot arts werd daar gedurende de eerste drie jaar van het doctoraal erg veel tijd aan besteed. Veel studenten vonden het een erg lastig vak.

Nou we krijgen 2 lessen van een uur. Dus niet heel erg uitgebreid, jammer genoeg. Persoonlijk heb ik het idee dat er ook minder streng naar gekeken wordt als in Nederland, maar dat kan ik pas definitief aan het einde van de opleiding zeker weten

Citaat
Op zichzelf is je vraag interessant en Juffie gaat er zeer inhoudelijk op in, maar eigenlijk neemt niemand je vraag echt serieus wanneer je teksten zó op een openbaar forum pleurt. (Quote Rutte)

Waarom zou de vraag dan minder serieus worden genomen?

Ik zie het forum als een openbare plaats zonder rangen en standen, waarin iedereen vragen kan stellen en of zijn meningen mag geven. En mijn vraag is heel simpel. Zouden leden van het forum mij kunnen helpen in het creeren van een onderzoeksvraag

En misschien komt het van vreemd over als ik zomaar hoofdvragen en deelvragen op het forum schrijf, maar zoals ik al zei is het voor mij bedoeld om aan te geven dat ik zelf er behoorlijk veel mee bezig ben (en dus niet simpelweg een hoofdvraag gedicteerd wil krijgen)

Citaat
Inzoomend op jouw vraag, merk ik dat je behoorlijk worstelt met de materie en ik krijg het gevoel dat je de randvoorwaarden van onderzoek niet helemaal helder hebt. Volgens mij is dat stap één. Vanuit dat kader, die randvoorwaarden, zou het moeten lukken om te komen tot een aardige scriptie. Omdat ik onlangs mijn zoon heb geholpen met een soortgelijk vraagstuk heb ik één van mijn oude college dictaten maar weer eens uit de kast gehaald.

Alvorens te komen tot een scherp afgebakende onderzoeksvraag is het van belang om helder te hebben wat je nou precies wilt weten en hoe je die vraag wilt beantwoorden. De onderzoeksvraag dient over één onderwerp te gaan. Een ander belangrijk uitgangspunt is het kader van je opleiding. Zo zal een wetenschappelijke opleiding meer literatuur georiënteerd zijn, waarbij een HBO- of MBO opleiding zich veel meer richt op de praktijk. Praktische relevantie is, zeker bij HBO-scripties, een vereiste en het is belangrijk dit uitgangspunt niet uit het oog te verliezen, anders ga je heel ingewikkeld lopen doen, om vervolgens onderuit te gaan.

De hoofdvraag vormt het fundament van de scriptie. Een scriptie met een slechte probleemstelling komt nooit goed uit de verf en zal nimmer leiden tot heldere conclusies. De mate waarin je heldere conclusies uit de verzamelde data kunt trekken hangt namelijk af van hoe helder de onderzoeksvraag is geformuleerd en óf deze wel voldoende relevant en haalbaar is. Kortom.., een correct geformuleerde hoofdvraag is cruciaal! Het geeft namelijk richting aan je onderzoek. Het is niet alleen bepalend voor de invalshoek, maar tevens voor het type onderzoek wat je wilt uitvoeren. De probleemstelling is het logische gevolg van de achterliggende problematiek gerelateerd aan het onderwerp dat jij hebt gekozen. Een goede probleemstelling bevat een kernachtige vraag in de vraagvorm, is omschreven in één korte duidelijke zin, is specifiek geformuleerd en heeft toegevoegde waarde.

Zodra je de hoofdvraag helder hebt geformuleerd is het belangrijk om de "so what" en "who cares" vraag te stellen om je idee eventueel aan te scherpen. Wat gaat jouw (baanbrekend) onderzoek bijdragen (aan het welzijn van de mensheid)? Als die vragen hiaten opleveren ga je terug naar de tekentafel. Uiteindelijk mag je onderzoeksvraag niet te breed, niet te smal en niet te gevoelig zijn. Timing is belangrijk!

Uiteindelijk is de bedoeling van jouw onderzoeksvraag een aanzet tot het schrijven van een gericht betoog in plaats van een doelloze beschrijving van allerlei losse fenomenen. Dit betoog verschaft "stap voor stap" inzicht in verbanden tussen de verschijnselen, gebeurtenissen, ontwikkelingen, factoren, enzovoorts. De manier waarop een probleemstelling wordt geformuleerd bepaalt het soort onderzoek dat uitgevoerd dient te worden om deze vraag te beantwoorden. Er bestaan diverse vormen zoals beschrijvend, adviserend, toetsend, enzovoorts.

Het doen van (goed) onderzoek vraagt dus enorm veel voorbereiding. Daarbij spelen zaken als beschikbare middelen en haalbaarheid een essentieel rol. Is je voorbereiding goed, dan heb hark je mooi cijfer binnen.

Ik vind het ook lastig omdat het enerzijds mijn ding niet is, anderszijds krijgen we er maar een beperkte begeleiding bij. Een begeleider wordt pas aangewezen als de hoofdvraag is goed gekeurd.

Dus daarom vraag ik hier op dit forum ook om hulp

En hoewel ik je laatste deel van je reactie waardeer, geeft het mij nog steeds onvoldoende concrete adviezen waardoor ik dichter bij mijn hoofdvraag kom.

Al wat je geschreven hebt, heb ik ook op het internet gelezen.

Gelukkig ben ik een document van de ambulancezorg Nederland tegen gekomen, waarin voorstellen werden gedaan over mogelijke onderzoeksvragen en deze heb ik gebruikt als leidraad in het opstellen van een hoofdvraag die bruikbaar is voor mijn opleiding

Ik heb het al vaker geschreven, maar toch houd ik van eerlijkheid en openheid

Maar ik wil wel zeggen dat ik het jammer vindt dat jouw reacties vaak een bepaalde ondertoon hebben. Ik heb al meerdere reacties en discussies met je gehad en ik moet zeggen dat ik je geen prettige gesprekspartner meer vind.

Ook in deze reactie, en de voorgaande, wordt er gesproken over spel, taal en stijlfouten. ik ben de laatste die zegt dat ik taaltechnisch op een erg hoog niveau zit en om eerlijk te zijn zou dat wel het laatste zijn wat ik ambieer om na te streven.

Maar ik vind de kracht van een goede zorgverlener (-professional), dat hij of zij tussen de regels door kan lezen en soms zelf kan begrijpen wanneer iets niet gezegd en of geschreven wordt.

Dus zou je mij uit kunnen leggen wat de meerwaarde is van bepaalde opmerkingen, sneren en ondertonen in jouw reacties naar mij. Buiten het mogelijk willen devalueren van een gesprekspartner? (een van de drogredenen in het winnen van een discussie).

Mocht je hier een (voor jou) goede reden voor hebben, dan hoor ik het graag, want dan zou mijn mening naar jou bij gesteld kunnen worden

Ik hoop niet dat je nu begint dat het jou niet uit maakt wat mijn mening over jou is of dat ik jouw reactie moet nuanceren of er tegen moet kunnen, want dat zou ik een zwakte zet vinden.

Ik vind persoonlijk dat wanneer je mans genoeg bent om sneren, ondertonen en bepaalde opmerkingen te maken op een forum, dat je dan ook mans genoeg bent om mij uit te leggen wat de meerwaarde is (kan zijn) in de discussie en wat je er eventueel mee zou willen bereiken?

En dat hoop ik ook oprecht

Mag eventueel ook in een prive bericht zijn

dus ben erg benieuwd

Juffie

• Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #61 Gepost op: 25 september 2016, 21:05:41
Beste Senseihomer,

Ik moet mij helaas aansluiten bij de reactie van Expert.
Jou reactie is een enorme brei van verschillende zaken waar weinig structuur in zit en die alleen maar meer vragen oproept. Ik heb het meerdere keren doorgelezen en kan er nog steeds met moeite een touw aan vastknopen. Ik lees afkortingen als PIT, MUG, Banaba, BBT, standing orders en heb geen idee wat je bedoelt. Vervolgens heb je het over: "kunnen MUG teams worden ontlast". Dan denk ik hoezo? En vervolgens roep je: "Kan de PIT functie los gesteld wordt als ziekenhuis functie". Waarna ik denk waarom, wat bedoel je. Kortom een heel groot diffuus verhaal waar ik geen Bananachocolade van kan maken.

Ik heb een vraag aan jou Senseihomer
Ben je Belg van geboorte of Nederlander? Ben je een Belg die in Belgie studeert, of ben je een Nederlander die in Belgie studeert?

Ook ben ik het eens met Expert over de moeilijkheidsgraad van het doen van onderzoek. Goed en gedegen onderzoek doen is niet zo makkelijk. Daar is al menig student over gestruikeld. En daar komt echt veel bij kijken. Ik vraag mij net als expert af wat nou precies de kaders zijn van hetgeen jou staat te doen. Moet je een literatuuronderzoek doen? Of is het een scriptie met een verbeterplan? Voor het doen van daadwerkelijk onderzoek moet je minstens hoog HBO of academisch niveau hebben. Misschien kan je wat verduidelijking geven over de kaders.

Dan een vraag. In welk domein werk je nu? In het prehospitale domein of in het hospitale domein? Wat is de aard van de opleiding en werkzaamheden die je nu verricht?

Dan wil ik een aantal opmerkingen in jouw reactie eruit halen en op reageren.

1. Mijn intrinsieke motivatie ligt absoluut bij het prehospitaal werkveld van verpleegkundigen, niet specifiek bij de intubatie (vaardigheid). > Ik probeerde aan te geven dat jouw onderzoeksvraag intrinsiek gemotiveerd moet zijn. Ik bedoelde niet het werkveld. Ik geloof zomaar dat je het prehospitale werkveld boeiend vind. Dat vind ik ook. Ik bedoelde ook niet de vaardigheid intuberen. Het ging hier om jou onderzoeksvraag. Die moet voortkomen uit een intrinsieke motivatie.

2. Prehospitale intubatie is iets waar natuurlijk veel onderzoek naar gedaan is en dus veel literatuur over te vinden is. > Dat moet juist een reden zijn om dit onderwerp niet te doen. Tenzij je met copy - paste een onderzoek in elkaar wilt zetten, maar dan neem ik je niet meer serieus. Als hier al zoveel onderzoek naar is gedaan ga je geen nieuwe dingen aan het licht brengen. En dan ben je dus een niets toevoegend document aan het maken (zeg maar onderzoek naar waarom een ballon kapot gaat als je hem te veel opblaast) en snap ik al helemaal niet waarom je dan de moeite neemt om het zoeken naar een onderzoeksvraag op het forum te delen. Daarnaast is intuberen primair een medische (Arts) handeling en geen verpleegkundige handeling. De handeling ligt primair in het medische domein en wordt bij hoge uitzondering en onder streng gecontroleerde omstandigheden gedelegeerd aan verpleegkundigen. Artsen moeten dus bedenken hoe ze dit aan ons willen delegeren, daar gaan we niet zelf over.

3. Op welke manier kunnen MUG teams worden ontlast. > Ik denk met een klysma.... Is best het onderzoeken waard!

4. Een tweede probleem is dat er nu officieuze PIT verpleegkundigen prehospitaal werken, bijv via de brandweer (en ziekenhuis) en enerzijds worden ze wel via de MKA ingezet, anderzijds hebben ze geen officiele PIT status > Dat betekend dat jullie overheid het dus niet goed geregeld heeft. Dat wordt een dingetje wat jij niet effe kan gaan oplossen.

5. Mijn hoofddoel is om mijn opleiding te halen en het is al behoorlijk pittig met 2 jonge kinderen, de relatief korte periode van de opleiding (8 maanden) en het daarnaast beginnen van een nieuwe werkplek waar ik ingewerkt ga worden op zowel de intensive care en spoedeisende hulp, geeft voor mij wel de gedachte dat ik het mezelf zo makkelijk mogelijk wil maken. > Ik snap dat de omstandigheden niet altijd optimaal zijn voor jou als student. Bedenk dat vele naast jou zware studies doorlopen terwijl ze ook voor een gezin moeten zorgen. Daar ben je zeker niet de enige in. Een onderzoek doen kan ook heel leuk zijn. Als je het nu ziet als een verplicht dingetje waar je het jezelf zo makkelijk als mogelijk wilt maken, sta je er niet goed in. Dan heb je eigenlijk helemaal geen intrinsieke motivatie.

6. overmedicalisering. > Wat bedoel je met overmedicalisering?? Een overdosis medicijnen? Oprecht. Ik snap het niet.

Ik wil je graag nog een voorbeeld geven van een onderzoeksvraag zoals ik die 12 jaar geleden heb geformuleerd.
Misschien heb je er wat aan.

Hoofd vraagstelling:
Is er literatuur gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek die de effectiviteit en doelmatigheid van een op het skillslab verzorgde Advanced Life Support training voor Intensive Care Verpleegkundigen kan aantonen?

Deelvraag 1
Is er in de literatuur gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek evidence te vinden wat de effectiviteit en doelmatigheid is van een recent getraind reanimatieteam en of de patienten hierdoor een betere overleving hebben?

Deelvraag 2
Is er in de literatuur gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek evidence te vinden wat de effectiviteit en doelmatigheid is van een in het skillslab verzorgde Advanced Life Support training en hoe hoe lang kennis en vaardigheden na een dergelijke training behouden blijft?

Als laatste zijn er veel verpleegkundigen die de PIT functie helemaal niet willen doen of met tegenzin en door de moeilijkheid. > Dit riep gelijk een onderzoeksvraag bij mij op!!!

Hoofd vraagstelling:
Is er door middel van onderzoek onder de Prehospitale Interventie Team verpleegkundigen vast te stellen welk percentage PIT verpleegkundigen gemotiveerd zijn om deze werkzaamheden te verrichten?

Deelvraag 1
Is er door middel van onderzoek onder de Prehospitale Interventie Team verpleegkundigen vast te stellen welke factoren bijdragen aan een verbetering of verslechtering van motivatie bij het verrichten van deze werkzaamheden.

Deelvraag 2
Is er door middel van onderzoek onder de Prehospitale Interventie Team verpleegkundigen vast te stellen welke verbeteringen/aanbevelingen kunnen worden gedaan om de motivatie voor het verrichten van PIT team werkzaamheden te vergroten.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #62 Gepost op: 25 september 2016, 21:17:57
Ik sluit mij aan bij Juffie en Expert. Mannen, dit is feedback die er toe doet O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Juffie

• Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 25 september 2016, 21:43:31
Citaat van: senseihomer link=msg=1449133 date=1474829280

En hoewel ik je laatste deel van je reactie waardeer, geeft het mij nog steeds onvoldoende concrete adviezen waardoor ik dichter bij mijn hoofdvraag kom.

Als je oprecht hulp wilt van de leden op dit forum.
Dan zou ik dit soort opmerkingen achterwege laten....

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #64 Gepost op: 25 september 2016, 22:08:14
Citaat
Beste Senseihomer,

Ik moet mij helaas aansluiten bij de reactie van Expert.
Jou reactie is een enorme brei van verschillende zaken waar weinig structuur in zit en die alleen maar meer vragen oproept. Ik heb het meerdere keren doorgelezen en kan er nog steeds met moeite een touw aan vastknopen. Ik lees afkortingen als PIT, MUG, Banaba, BBT, standing orders en heb geen idee wat je bedoelt. Vervolgens heb je het over: "kunnen MUG teams worden ontlast". Dan denk ik hoezo? En vervolgens roep je: "Kan de PIT functie los gesteld wordt als ziekenhuis functie". Waarna ik denk waarom, wat bedoel je. Kortom een heel groot diffuus verhaal waar ik geen Bananachocolade van kan maken.

Beste Juffie,

Ik begrijp wat je bedoelt. De afkortingen en termen die ik gebruik zijn voor mij duidelijk en herkenbaar en ik heb er onvoldoende bij stil gestaan dat dit voor anderen niet duidelijk hoeft te zijn, dus zeker een leerpuntje

Ik zal in een tweede post inhoudelijk reageren, maar misschien is het ook handiger om een aantal afkortingen en termen te verduidelijken

PIT: prehospitaal (paramedisch) interventie team= een ambulancier en een spoedverpleegkundige (in bezit van een BBT Spoed en Inzo)

BBT=Bijzonder beroepstitel spoed en intensieve zorgen (deze wordt behaald door het behalen van de Banaba Spoed en Inzo)

Banaba (Bachelor Na Bachelor) Spoed en Inzo = opleiding van een jaar (of verdeeld over 2 jaar) van 60 studiepunten, waarin theoretische en praktijk gerichte scholing plaats vindt op het gebied van de Spoedeisende geneeskunde en Intensive Care

komt theoretisch grotendeels overeen met de Nederlandse SEH of IC opleiding, alleen het aantal praktijk (stage) uren verschillen behoorlijk. Tijdens de opleiding loop je 200 uur stage op de SEH en 200 uur op de IC en 50 uur is vrij in te vullen (bijv. ambulancedienst)

functie PIT verpleegkundige = Een aantal ziekenhuizen in Belgie hebben, in het kader van een proef project, een PIT functie. Dat houdt in dat zij een gediplomeerde Spoed verpleegkundige beschikbaar stellen om in het kader van de dienst 100 (Belgische MKA) op te worden geroepen voor een PIT inzet.

Deze verpleegkundige is (zo ver ik weet) niet over gepland, maar gewoon onderdeel van het team verpleegkundige op de dienst spoedgevallen

Ziekenhuis functie = De PIT verpleegkundige is een zgn. ziekenhuis functie. Simpel gezegd houdt het in dat alleen spoedverpleegkundigen werkzaam op de dienst spoedgevallen deze functie kunnen vervullen.

Reden voor creatie PIT teams = de PIT teams worden als tussen oplossing gezien tussen enerzijds het ambulanciers team (vergelijkbaar met de functie van ambulancechauffeur) en de MUG teams (vergelijkbaar met het Nederlandse MMT team)

Ambulanciers team = Een ambulance wordt bemand door 2 ambulanciers met een DGH badge

DGH = Dringende geneeskundige Hulp = opleiding van ong. 170 uur (130 uur theorie en 40 uur stage). Ambulanciers mogen relatief weinig interventies (bijv. zuurstof toedienen op geleide van saturatie, (sinds) kort glucose meten, maar niet couperen op wat voor manier dan ook, geen medicatie en of IV, IM, SC handelingen)

MUG teams = Mobiele Urgentie Groep = dit is een team van een urgentie arts en spoedverpleegkundige, vergelijkbaar met het Nederlandse MMT team, alleen veel laagdrempeliger en dus vaak onnodig ingezet

Voorbeeld gisteren werd een een MUG team op pad gestuurd omdat de rug van iemand `vast` zou zitten. Iedereen kan zich voorstellen dat door deze laag drempeligheid er relatief veel kosten worden gemaakt, de druk op het personeel van de dienst groter wordt (en de werlast is al behoorlijk groot) en uit onderzoek blijkt dat MUG teams relatief veel medicatie toedienen die achtergezien niet noodzakelijk werd geacht (overmedicalisering)

PIT inzet = er zijn specifieke inzet criteria opgesteld waarin het niveau van de ambulanciers als onvoldoende wordt geacht en het niveau van een MUG te hoog. De PIT verpleegkundigen krijgen aanvullende trainingen en scholing om als PIT verpleegkundige op te treden (geen landelijk opgezette training en of scholing)

Zij werken met Standing Orders, zoals Nederlandse ambulanceverpleegkundigen werken vanuit het LPA. Alleen afwijking van het protocol is (zo ver ik weet) zonder toestemming van een arts niet toegestaan

Een van de moeilijkheden die ik ervaar, is dat er veel verschillen zijn in het prehospitale werkveld in Belgie.

Bijvoorbeeld zijn er ook officieuze PIT teams

Voorbeeld 1: Gisteren viel ik in een ziekenhuis in, en deze had dus een PIT verpleegkundige beschikbaar die opgeroepen kan worden door de MKA. Er is ook geen verschil in uitrusting en of standing orders en of inzetcriteria.

Alleen het ziekenhuis staat niet officieel geregistreerd als Ziekenhuis met een PIT functie.

Voorbeeld 2: In Vlaanderen heeft een brandweer zone verpleegkundigen in dienst (met een spoedopleiding) en deze vervullen een verkapte PIT functie. Zij hebben dus zelf standing order opgesteld (in overleg en met toestemming van de inspecteur van volksgezondheid voor de desbetreffende regio).

Alleen omdat deze verpleegkundigen niet vertrekken vanuit een ziekenhuis, is het geen officiele PIT functie. Een van de voorwaarden voor de PIT verpleegkundige is dat deze vertrekken (en dus werkzaam zijn) in een erkend ziekenhuis met een PIT functie. Dit ziekenhuis stelt ook de standing orders op voor de PIT verpleegkundige.

Voorbeeld 3: Een ziekenhuis in Heist (plaats in Belgie) heeft een HIT team opgericht omdat de bestaande MUG teams, niet snel genoeg in de regio zouden kunnen komen.

HIT team= Heist Interventie Team = Dit zijn verpleegkundigen met een Banaba opleiding spoed en inzo die vanuit dit ziekenhuis vertrekken, met dezelfde voorwaarden (standing orders vanuit het ziekenhuis, werkzaam op een spoedafdeling en bijzondere beroepstitel)

Iedereen mag hier een ambulancedienst opstellen, als jou ambulance aan een aantal inrichtings punten voldoet dan mag je je eigen ambulancedienst registeren en wordt je dus daadwerkelijk ingezet via de MKA

Hopelijk heb ik hiermee wat onduidelijkheden weg gehaald, ik werk nu sinds Februari op (verschillende) spoedeisende hulpen en op de Belgische ambulance, en het is ontzettend moeilijk om als een overzicht te krijgen van hoe het prehospitale systeem in elkaar zit

Juffie

• Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 25 september 2016, 22:26:07
Citaat van: senseihomer link=msg=1449164 date=1474834094
Beste Juffie,

Ik begrijp wat je bedoelt. De afkortingen en termen die ik gebruik zijn voor mij duidelijk en herkenbaar en ik heb er onvoldoende bij stil gestaan dat dit voor anderen niet duidelijk hoeft te zijn, dus zeker een leerpuntje

Ik zal in een tweede post inhoudelijk reageren, maar misschien is het ook handiger om een aantal afkortingen en termen te verduidelijken

PIT: prehospitaal (paramedisch) interventie team= een ambulancier en een spoedverpleegkundige (in bezit van een BBT Spoed en Inzo)

BBT=Bijzonder beroepstitel spoed en intensieve zorgen (deze wordt behaald door het behalen van de Banaba Spoed en Inzo)

Banaba (Bachelor Na Bachelor) Spoed en Inzo = opleiding van een jaar (of verdeeld over 2 jaar) van 60 studiepunten, waarin theoretische en praktijk gerichte scholing plaats vindt op het gebied van de Spoedeisende geneeskunde en Intensive Care

komt theoretisch grotendeels overeen met de Nederlandse SEH of IC opleiding, alleen het aantal praktijk (stage) uren verschillen behoorlijk. Tijdens de opleiding loop je 200 uur stage op de SEH en 200 uur op de IC en 50 uur is vrij in te vullen (bijv. ambulancedienst)

functie PIT verpleegkundige = Een aantal ziekenhuizen in Belgie hebben, in het kader van een proef project, een PIT functie. Dat houdt in dat zij een gediplomeerde Spoed verpleegkundige beschikbaar stellen om in het kader van de dienst 100 (Belgische MKA) op te worden geroepen voor een PIT inzet.

Deze verpleegkundige is (zo ver ik weet) niet over gepland, maar gewoon onderdeel van het team verpleegkundige op de dienst spoedgevallen

Ziekenhuis functie = De PIT verpleegkundige is een zgn. ziekenhuis functie. Simpel gezegd houdt het in dat alleen spoedverpleegkundigen werkzaam op de dienst spoedgevallen deze functie kunnen vervullen.

Reden voor creatie PIT teams = de PIT teams worden als tussen oplossing gezien tussen enerzijds het ambulanciers team (vergelijkbaar met de functie van ambulancechauffeur) en de MUG teams (vergelijkbaar met het Nederlandse MMT team)

Ambulanciers team = Een ambulance wordt bemand door 2 ambulanciers met een DGH badge

DGH = Dringende geneeskundige Hulp = opleiding van ong. 170 uur (130 uur theorie en 40 uur stage). Ambulanciers mogen relatief weinig interventies (bijv. zuurstof toedienen op geleide van saturatie, (sinds) kort glucose meten, maar niet couperen op wat voor manier dan ook, geen medicatie en of IV, IM, SC handelingen)

MUG teams = Mobiele Urgentie Groep = dit is een team van een urgentie arts en spoedverpleegkundige, vergelijkbaar met het Nederlandse MMT team, alleen veel laagdrempeliger en dus vaak onnodig ingezet

Voorbeeld gisteren werd een een MUG team op pad gestuurd omdat de rug van iemand `vast` zou zitten. Iedereen kan zich voorstellen dat door deze laag drempeligheid er relatief veel kosten worden gemaakt, de druk op het personeel van de dienst groter wordt (en de werlast is al behoorlijk groot) en uit onderzoek blijkt dat MUG teams relatief veel medicatie toedienen die achtergezien niet noodzakelijk werd geacht (overmedicalisering)

PIT inzet = er zijn specifieke inzet criteria opgesteld waarin het niveau van de ambulanciers als onvoldoende wordt geacht en het niveau van een MUG te hoog. De PIT verpleegkundigen krijgen aanvullende trainingen en scholing om als PIT verpleegkundige op te treden (geen landelijk opgezette training en of scholing)

Zij werken met Standing Orders, zoals Nederlandse ambulanceverpleegkundigen werken vanuit het LPA. Alleen afwijking van het protocol is (zo ver ik weet) zonder toestemming van een arts niet toegestaan

Een van de moeilijkheden die ik ervaar, is dat er veel verschillen zijn in het prehospitale werkveld in Belgie.

Bijvoorbeeld zijn er ook officieuze PIT teams

Voorbeeld 1: Gisteren viel ik in een ziekenhuis in, en deze had dus een PIT verpleegkundige beschikbaar die opgeroepen kan worden door de MKA. Er is ook geen verschil in uitrusting en of standing orders en of inzetcriteria.

Alleen het ziekenhuis staat niet officieel geregistreerd als Ziekenhuis met een PIT functie.

Voorbeeld 2: In Vlaanderen heeft een brandweer zone verpleegkundigen in dienst (met een spoedopleiding) en deze vervullen een verkapte PIT functie. Zij hebben dus zelf standing order opgesteld (in overleg en met toestemming van de inspecteur van volksgezondheid voor de desbetreffende regio).

Alleen omdat deze verpleegkundigen niet vertrekken vanuit een ziekenhuis, is het geen officiele PIT functie. Een van de voorwaarden voor de PIT verpleegkundige is dat deze vertrekken (en dus werkzaam zijn) in een erkend ziekenhuis met een PIT functie. Dit ziekenhuis stelt ook de standing orders op voor de PIT verpleegkundige.

Voorbeeld 3: Een ziekenhuis in Heist (plaats in Belgie) heeft een HIT team opgericht omdat de bestaande MUG teams, niet snel genoeg in de regio zouden kunnen komen.

HIT team= Heist Interventie Team = Dit zijn verpleegkundigen met een Banaba opleiding spoed en inzo die vanuit dit ziekenhuis vertrekken, met dezelfde voorwaarden (standing orders vanuit het ziekenhuis, werkzaam op een spoedafdeling en bijzondere beroepstitel)

Iedereen mag hier een ambulancedienst opstellen, als jou ambulance aan een aantal inrichtings punten voldoet dan mag je je eigen ambulancedienst registeren en wordt je dus daadwerkelijk ingezet via de MKA

Hopelijk heb ik hiermee wat onduidelijkheden weg gehaald, ik werk nu sinds Februari op (verschillende) spoedeisende hulpen en op de Belgische ambulance, en het is ontzettend moeilijk om als een overzicht te krijgen van hoe het prehospitale systeem in elkaar zit

Dank voor deze uitgebreide toelichting! Je kan het wel. Het was een zeer helder en samenhangend verhaal  O0
Ik sluit mij dan wel weer aan bij hetgeen Expert zegt. Dat het beleid met spoedzorg in jullie mooie landje een totaal door de overheid verwaarloost beleid is. Dat moet de reden zijn waarom ziekenhuizen en spoedzorg instellingen bij gebrek aan overheidsbeleid zelf van alles gaan bedenken. Wat een rommeltje!

Fascinerend dat MUG teams uit de vaste bezetting worden gehaald. MUG team op pad is dus capaciteit op SEH weg. Fascinerend.
Met overmedicalisering bedoel dus te laagdrempelig medicatie geven. Helder.
Ik snap nu je voorgaande verhaal een stuk beter!

Ik hoop dat je wat hebt aan de tips betreffende het vinden van een onderzoeksvraag!

Groeten Juffie

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #66 Gepost op: 25 september 2016, 22:34:41
Citaat
Ik heb een vraag aan jou Senseihomer
Ben je Belg van geboorte of Nederlander? Ben je een Belg die in Belgie studeert, of ben je een Nederlander die in Belgie studeert?

Ik ben een Nederlandse verpleegkundige en sinds Februari werk ik in Belgie (vooral op de spoedeisende hulp, maar soms ook op de ambulance). Sinds deze maand ben ik begonnen met de Banaba (de Belgische spoed en ic opleiding)

Citaat
Ik vraag mij net als expert af wat nou precies de kaders zijn van hetgeen jou staat te doen. Moet je een literatuuronderzoek doen? Of is het een scriptie met een verbeterplan? Voor het doen van daadwerkelijk onderzoek moet je minstens hoog HBO of academisch niveau hebben. Misschien kan je wat verduidelijking geven over de kaders.

Citaat
Een bachelorproef is een eindproduct waarin meerdere leerlijnen geïntegreerd worden. Het bevat het resultaat en de weergave van een systematische zoektocht, gestoeld op de toepassing van wetenschappelijke kennis, creativiteit en praktijkkennis. Het levert een
bijdrage tot een voor het beroep/werkveld relevant thema. Een belangrijke mate van zelfstandigheid en zelfsturing bij de student staan voorop.

Bron: (Definitie gevormd door de stuurgroep bachelorproeven professionele opleidingen KAHO-HUB en goedgekeurd op
GV-DIR-OH van 6 nov 12 en SGBP-PO van 26 februari 13)

Ik vergelijk het niveau als het schrijven van de scriptie tijdens mijn HBO-V opleiding

Citaat
Dan een vraag. In welk domein werk je nu? In het prehospitale domein of in het hospitale domein? Wat is de aard van de opleiding en werkzaamheden die je nu verricht?

Ik ben dus in Februari begonnen op de dienst spoedgevallen van een Universitair ziekenhuis en in Juli heb ik de overstap gemaakt naar een perifeer ziekenhuis (dienst spoedgevallen). Volgende maand begin ik op regionaal ziekenhuis (650 bedden ong) en hier wordt ik ingewerkt op de dienst spoedgevallen en intensive care (dat zijn dan ook gelijk mijn stage perioden voor mijn opleiding).

Af en toe doe ik Klina diensten op de ambulance (dit houdt in dat je spoedeisende ritten kunt doen in het kader van interklinische overplaatsing, repatriering, maar soms ook patienten moet ophalen (tijdje geleden bijv. vrouw met een vermoeden van een collum fractuur) die aangesloten zijn bij het ziekenhuis netwerk)

Ik functioneer als gediplomeerd SEH verpleegkundige, behalve dat ik geen bot-naald plaats en geen gips plaats (omdat ik mijzelf daarin onvoldoende bekwaam acht). Voor de rest zijn er geen verschillen tussen wat ik mag en doe en de gediplomeerde collega`s

Ik ben deze maand de spoed en ic opleiding begonnen en hoop die in Juni af te ronden

Citaat
1. Mijn intrinsieke motivatie ligt absoluut bij het prehospitaal werkveld van verpleegkundigen, niet specifiek bij de intubatie (vaardigheid). > Ik probeerde aan te geven dat jouw onderzoeksvraag intrinsiek gemotiveerd moet zijn. Ik bedoelde niet het werkveld. Ik geloof zomaar dat je het prehospitale werkveld boeiend vind. Dat vind ik ook. Ik bedoelde ook niet de vaardigheid intuberen. Het ging hier om jou onderzoeksvraag. Die moet voortkomen uit een intrinsieke motivatie.

Ik begrijp zeker je bedoeling van je reactie

Citaat
2. Prehospitale intubatie is iets waar natuurlijk veel onderzoek naar gedaan is en dus veel literatuur over te vinden is. > Dat moet juist een reden zijn om dit onderwerp niet te doen. Tenzij je met copy - paste een onderzoek in elkaar wilt zetten, maar dan neem ik je niet meer serieus. Als hier al zoveel onderzoek naar is gedaan ga je geen nieuwe dingen aan het licht brengen. En dan ben je dus een niets toevoegend document aan het maken (zeg maar onderzoek naar waarom een ballon kapot gaat als je hem te veel opblaast) en snap ik al helemaal niet waarom je dan de moeite neemt om het zoeken naar een onderzoeksvraag op het forum te delen. Daarnaast is intuberen primair een medische (Arts) handeling en geen verpleegkundige handeling. De handeling ligt primair in het medische domein en wordt bij hoge uitzondering en onder streng gecontroleerde omstandigheden gedelegeerd aan verpleegkundigen. Artsen moeten dus bedenken hoe ze dit aan ons willen delegeren, daar gaan we niet zelf over.

Ik wil niet zozeer onderzoek doen of het kan, maar eerder te kijken naar de eventuele mogelijkheid om de intubatie-interventie aan PIT verpleegkundigen te delageren, met als voordeel dat de MUG teams minder vaak uit hoeven te rukken (bijvoorbeeld in het kader van een reanimatie - setting, waarbij nu nog wel steeds een MUG wordt mee gestuurd). aangezien een reanimatie setting niet perse een indicatie is (hoeft te zijn) voor een urgentie arts (spoedarts)

Citaat
Daarnaast is intuberen primair een medische (Arts) handeling en geen verpleegkundige handeling. De handeling ligt primair in het medische domein en wordt bij hoge uitzondering en onder streng gecontroleerde omstandigheden gedelegeerd aan verpleegkundigen. Artsen moeten dus bedenken hoe ze dit aan ons willen delegeren, daar gaan we niet zelf over.

Intuberen is hier dus een interventie die elke Spoedeisende hulp en IC verpleegkundige mag uitvoeren, wanneer zij de Banaba opleiding spoed en intensieve zorgen hebben afgerond (zowel prehospitaal als in de kliniek). Even ter aanvulling

Citaat
4. Een tweede probleem is dat er nu officieuze PIT verpleegkundigen prehospitaal werken, bijv via de brandweer (en ziekenhuis) en enerzijds worden ze wel via de MKA ingezet, anderzijds hebben ze geen officiele PIT status > Dat betekend dat jullie overheid het dus niet goed geregeld heeft. Dat wordt een dingetje wat jij niet effe kan gaan oplossen.

Dat vindt ik persoonlijk ook maar mijn doelstelling is niet op iets op te lossen, mijn doelstelling is primair om mijn opleiding te behalen en als ik met mijn onderzoek een relevante bijdrage kan leveren, dan is dat voor mij mooi mee genomen

Citaat
5. Mijn hoofddoel is om mijn opleiding te halen en het is al behoorlijk pittig met 2 jonge kinderen, de relatief korte periode van de opleiding (8 maanden) en het daarnaast beginnen van een nieuwe werkplek waar ik ingewerkt ga worden op zowel de intensive care en spoedeisende hulp, geeft voor mij wel de gedachte dat ik het mezelf zo makkelijk mogelijk wil maken. > Ik snap dat de omstandigheden niet altijd optimaal zijn voor jou als student. Bedenk dat vele naast jou zware studies doorlopen terwijl ze ook voor een gezin moeten zorgen. Daar ben je zeker niet de enige in. Een onderzoek doen kan ook heel leuk zijn. Als je het nu ziet als een verplicht dingetje waar je het jezelf zo makkelijk als mogelijk wilt maken, sta je er niet goed in. Dan heb je eigenlijk helemaal geen intrinsieke motivatie.

Ik zie het zeker niet als een verplicht dingetje. zeker niet. maar andersom wil ik het mezelf niet moeilijker maken dan nodig is, mede gezien de moeilijke omstandigheden waarin ik de opleiding al moet halen. dit is een van de redenen dat ik keek naar het onderwerp intubatie. Niet omdat ik het een kicken interventie vindt (wat ook al is gesuggereerd), maar veel meer omdat ik er al in de Nederlandse setting onderzoek naar heb gedaan en anderzijds omdat het een onderwerp is waar veel literatuur over te vinden is

Citaat
6. overmedicalisering. > Wat bedoel je met overmedicalisering?? Een overdosis medicijnen? Oprecht. Ik snap het niet.

Ik heb onlangs gelezen  (en ik hoop dat ik het goed omschrijf) dat uit onderzoek blijkt dat MUG teams regelmatig medicatie hebben toegediend die achteraf gezien onnodig waren (qua indicatiestelling en dosering)

Hieraan gekoppeld is voor mij het inzetten van een specialistisch team (spoed arts en - verpleegkundige) bij casussen die zeker ook door een goed opgeleide PIT gedaan zou kunnen worden (zoals epileptische aanval en of reanimatie setting (uitzonderingen daar gelaten)

dank je wel voor je voorbeeld vragen, ik ga er zeker naar kijken

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #67 Gepost op: 25 september 2016, 22:37:29
Citaat

Citaat
Als je oprecht hulp wilt van de leden op dit forum.
Dan zou ik dit soort opmerkingen achterwege laten..

Ik vind het jammer als het zo over komt, maar met deze reactie had ik absoluut geen verkeerde intentie (bedoeld)

Mijn reactie was bedoeld dat ik het prettiger vindt als er concrete aanwijzingen en voorbeelden worden gegeven, zoals jij hebt gedaan. Dus ik ben zeker dankbaar voor dat deel van de reactie, alleen mis de concrete aanwijzingen (maar dat is mijn persoonlijke leer punt)

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #68 Gepost op: 25 september 2016, 22:47:57
Citaat
Dank voor deze uitgebreide toelichting! Je kan het wel. Het was een zeer helder en samenhangend verhaal  O0

Dank je wel voor het compliment. zoals ik al schreef was in in de onbewuste veronderstelling dat iedereen de terminologie en afkortingen wel kende, omdat ik nu in deze setting werk waarin iedereen deze kent.

Wat achteraf gezien natuurlijk niet heel logisch was haha

Citaat
Ik sluit mij dan wel weer aan bij hetgeen Expert zegt. Dat het beleid met spoedzorg in jullie mooie landje een totaal door de overheid verwaarloost beleid is. Dat moet de reden zijn waarom ziekenhuizen en spoedzorg instellingen bij gebrek aan overheidsbeleid zelf van alles gaan bedenken. Wat een rommeltje!

Als ik echt zou gaan vertellen hoe het hier soms gaat, dan schrik je je rot

Citaat
Fascinerend dat MUG teams uit de vaste bezetting worden gehaald. MUG team op pad is dus capaciteit op SEH weg. Fascinerend.

Ja terwijl er al een behoorlijk werkdruk bestaat op de (spoed) diensten en het wordt echt problematisch bij spoeddiensten met minder dan 4 verpleegkundigen in de dienst (hoewel deze vaak geen PIT functie hebben, maar een MUG inzet geeft een behoorlijke extra belasting)

Citaat
Met overmedicalisering bedoel dus te laagdrempelig medicatie geven. Helder.
Ik snap nu je voorgaande verhaal een stuk beter!

Daar ben ik blij om  O0

Citaat
Ik hoop dat je wat hebt aan de tips betreffende het vinden van een onderzoeksvraag!

Groeten Juffie

Absoluut en waarvoor dank

Ik heb gisteren tijdens mijn dienst het geluk dat ik 2 overzichten kreeg van standing order voor de PIT verpleegkundigen. In deze standing orders wordt alleen morfine als hoogste analgeticum gehanteerd (bijv in een trauma setting met een pijnscore groter dan 7)

In het overzicht van voorbeeld onderzoeksvragen binnen de Nederlandse ambulancezorg, kwam ik ondermeer een vraag tegen die ik mogelijk kan vertalen naar de Belgische setting:

Citaat
Zijn er voldoende verschillende soorten pijnstillers op de auto voorhanden om adequate pijnbestrijding te geven in verschillende situaties?

Deze wil ik persoonlijk dan definieren naar bijv. Analgetica bij Trauma

Dan kan de vraag worden gesteld of de aanwezige Analgetica voldoende pijnstilling geeft bij trauma patienten (gekoppeld aan een specifieke NRS score en of daling van deze score) en welke sterkere Analgetica (fentanyl/ketamine) door PIT verpleegkundigen gegeven kunnen worden

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 26 september 2016, 00:03:50

Ik zie het forum als een openbare plaats zonder rangen en standen, waarin iedereen vragen kan stellen en of zijn meningen mag geven. En mijn vraag is heel simpel. Zouden leden van het forum mij kunnen helpen in het creeren van een onderzoeksvraag

Senseihomer,

Het wordt allemaal een beetje sip met jou. Naar eigen zeggen beschik je over een afgeronde HBO-V opleiding en nu volg je zelfs een serieuze Bananen-opleiding in België. Toch ben je niet in staat een probleem zelf helder te formuleren. Dat geeft natuurlijk wel te denken.  

Ik heb een oprechte poging gedaan om jou de kaders van een onderzoeksvraag te schetsen. Dat heb ik gedaan met mijn eigen kennis, studienoties en recente publicaties op het Internet, welke jij ook hebt gelezen. Je hebt in je reacties nogal wat praatjes en kennelijk weet jij het allemaal heel goed, wanneer ik je reacties lees. Waarom is het dan zo moeilijk om zelf iets te bedenken?

Je verwacht toch hoop ik niet dat iemand op dit forum zo stom is om jouw onderzoeksvraag te formuleren. Dat bedenk je maar lekker zelf.

Ik heb het al vaker geschreven, maar toch houd ik van eerlijkheid en openheid

Maar ik wil wel zeggen dat ik het jammer vindt dat jouw reacties vaak een bepaalde ondertoon hebben. Ik heb al meerdere reacties en discussies met je gehad en ik moet zeggen dat ik je geen prettige gesprekspartner meer vind.

Maar ik vind de kracht van een goede zorgverlener (-professional), dat hij of zij tussen de regels door kan lezen en soms zelf kan begrijpen wanneer iets niet gezegd en of geschreven wordt.

Mag ik uit deze samenvatting opmaken dat je mijn eerlijkheid, mijn openheid, mijn professionaliteit, mijn goed zorgverlenerschap ter discussie stelt? Alleen maar omdat ik als kritisch forumlid reageer op een HBO-V geschoold verpleegkundige die inhoudelijke bijdragen formuleert in allerbelabberdst en onbegrijpelijk Nederlands?

Als dat namelijk zo is, dan hebben wij een stevig appeltje te schillen vriend.