Beste Senseihomer,
Ik moet mij helaas aansluiten bij de reactie van Expert.
Jou reactie is een enorme brei van verschillende zaken waar weinig structuur in zit en die alleen maar meer vragen oproept. Ik heb het meerdere keren doorgelezen en kan er nog steeds met moeite een touw aan vastknopen. Ik lees afkortingen als PIT, MUG, Banaba, BBT, standing orders en heb geen idee wat je bedoelt. Vervolgens heb je het over: "kunnen MUG teams worden ontlast". Dan denk ik hoezo? En vervolgens roep je: "Kan de PIT functie los gesteld wordt als ziekenhuis functie". Waarna ik denk waarom, wat bedoel je. Kortom een heel groot diffuus verhaal waar ik geen Bananachocolade van kan maken.
Beste Juffie,
Ik begrijp wat je bedoelt. De afkortingen en termen die ik gebruik zijn voor mij duidelijk en herkenbaar en ik heb er onvoldoende bij stil gestaan dat dit voor anderen niet duidelijk hoeft te zijn, dus zeker een leerpuntje
Ik zal in een tweede post inhoudelijk reageren, maar misschien is het ook handiger om een aantal afkortingen en termen te verduidelijken
PIT: prehospitaal (paramedisch) interventie team= een ambulancier en een spoedverpleegkundige (in bezit van een BBT Spoed en Inzo)
BBT=Bijzonder beroepstitel spoed en intensieve zorgen (deze wordt behaald door het behalen van de Banaba Spoed en Inzo)
Banaba (Bachelor Na Bachelor) Spoed en Inzo = opleiding van een jaar (of verdeeld over 2 jaar) van 60 studiepunten, waarin theoretische en praktijk gerichte scholing plaats vindt op het gebied van de Spoedeisende geneeskunde en Intensive Care
komt theoretisch grotendeels overeen met de Nederlandse SEH of IC opleiding, alleen het aantal praktijk (stage) uren verschillen behoorlijk. Tijdens de opleiding loop je 200 uur stage op de SEH en 200 uur op de IC en 50 uur is vrij in te vullen (bijv. ambulancedienst)
functie PIT verpleegkundige = Een aantal ziekenhuizen in Belgie hebben, in het kader van een proef project, een PIT functie. Dat houdt in dat zij een gediplomeerde Spoed verpleegkundige beschikbaar stellen om in het kader van de dienst 100 (Belgische MKA) op te worden geroepen voor een PIT inzet.
Deze verpleegkundige is (zo ver ik weet) niet over gepland, maar gewoon onderdeel van het team verpleegkundige op de dienst spoedgevallen
Ziekenhuis functie = De PIT verpleegkundige is een zgn. ziekenhuis functie. Simpel gezegd houdt het in dat alleen spoedverpleegkundigen werkzaam op de dienst spoedgevallen deze functie kunnen vervullen.
Reden voor creatie PIT teams = de PIT teams worden als tussen oplossing gezien tussen enerzijds het ambulanciers team (vergelijkbaar met de functie van ambulancechauffeur) en de MUG teams (vergelijkbaar met het Nederlandse MMT team)
Ambulanciers team = Een ambulance wordt bemand door 2 ambulanciers met een DGH badge
DGH = Dringende geneeskundige Hulp = opleiding van ong. 170 uur (130 uur theorie en 40 uur stage). Ambulanciers mogen relatief weinig interventies (bijv. zuurstof toedienen op geleide van saturatie, (sinds) kort glucose meten, maar niet couperen op wat voor manier dan ook, geen medicatie en of IV, IM, SC handelingen)
MUG teams = Mobiele Urgentie Groep = dit is een team van een urgentie arts en spoedverpleegkundige, vergelijkbaar met het Nederlandse MMT team, alleen veel laagdrempeliger en dus vaak onnodig ingezet
Voorbeeld gisteren werd een een MUG team op pad gestuurd omdat de rug van iemand `vast` zou zitten. Iedereen kan zich voorstellen dat door deze laag drempeligheid er relatief veel kosten worden gemaakt, de druk op het personeel van de dienst groter wordt (en de werlast is al behoorlijk groot) en uit onderzoek blijkt dat MUG teams relatief veel medicatie toedienen die achtergezien niet noodzakelijk werd geacht
(overmedicalisering)PIT inzet = er zijn specifieke inzet criteria opgesteld waarin het niveau van de ambulanciers als onvoldoende wordt geacht en het niveau van een MUG te hoog. De PIT verpleegkundigen krijgen aanvullende trainingen en scholing om als PIT verpleegkundige op te treden (geen landelijk opgezette training en of scholing)
Zij werken met Standing Orders, zoals Nederlandse ambulanceverpleegkundigen werken vanuit het LPA. Alleen afwijking van het protocol is (zo ver ik weet) zonder toestemming van een arts niet toegestaan
Een van de moeilijkheden die ik ervaar, is dat er veel verschillen zijn in het prehospitale werkveld in Belgie.
Bijvoorbeeld zijn er ook officieuze PIT teams
Voorbeeld 1: Gisteren viel ik in een ziekenhuis in, en deze had dus een PIT verpleegkundige beschikbaar die opgeroepen kan worden door de MKA. Er is ook geen verschil in uitrusting en of standing orders en of inzetcriteria.
Alleen het ziekenhuis staat niet officieel geregistreerd als Ziekenhuis met een PIT functie.
Voorbeeld 2: In Vlaanderen heeft een brandweer zone verpleegkundigen in dienst (met een spoedopleiding) en deze vervullen een verkapte PIT functie. Zij hebben dus zelf standing order opgesteld (in overleg en met toestemming van de inspecteur van volksgezondheid voor de desbetreffende regio).
Alleen omdat deze verpleegkundigen niet vertrekken vanuit een ziekenhuis, is het geen officiele PIT functie. Een van de voorwaarden voor de PIT verpleegkundige is dat deze vertrekken (en dus werkzaam zijn) in een erkend ziekenhuis met een PIT functie. Dit ziekenhuis stelt ook de standing orders op voor de PIT verpleegkundige.
Voorbeeld 3: Een ziekenhuis in Heist (plaats in Belgie) heeft een HIT team opgericht omdat de bestaande MUG teams, niet snel genoeg in de regio zouden kunnen komen.
HIT team= Heist Interventie Team = Dit zijn verpleegkundigen met een Banaba opleiding spoed en inzo die vanuit dit ziekenhuis vertrekken, met dezelfde voorwaarden (standing orders vanuit het ziekenhuis, werkzaam op een spoedafdeling en bijzondere beroepstitel)
Iedereen mag hier een ambulancedienst opstellen, als jou ambulance aan een aantal inrichtings punten voldoet dan mag je je eigen ambulancedienst registeren en wordt je dus daadwerkelijk ingezet via de MKA
Hopelijk heb ik hiermee wat onduidelijkheden weg gehaald, ik werk nu sinds Februari op (verschillende) spoedeisende hulpen en op de Belgische ambulance, en het is ontzettend moeilijk om als een overzicht te krijgen van hoe het prehospitale systeem in elkaar zit