daar heb je zeker een punt
momenteel heb ik deze opzet voor een onderzoeksvraag:
"Welke overeenkomsten en verschillen bestaan er tussen de standing orders van verpleegkundigen, werkzaam binnen de diverse Belgische opererende Prehospitale Interventie Teams, wat betreft de prehospitale analgesie bij trauma patiënten? "
Deelvraag 1
Bestaat er wereldwijd een huidige standaard wat betreft het toedienen van analgesie bij prehospitale trauma patiënten door binnen de prehospitale setting werkzame zorg-professionals (niet zijnde een arts) en hoe weerhouden de Belgische standing orders zich met deze standaard?
Deelvraag 2
Wat is de attitude van de verpleegkundigen, werkzaam binnen een Prehospitaal Interventie Team, ten aanzien van de beschikbare analgetica (en hen maximale dosering) in het kader van analgesie bij de prehospitale trauma patiënt?
Deelvraag 3
Bestaan er bij de verpleegkundigen, werkzaam binnen een Prehospitaal Interventie Team, behoeftes tot aanpassing van de bestaande standing orders wat betreft de beschikbare analgetica (en hen (maximale) dosering) in het kader van analgesie bij de prehospitale trauma patiënt?
Deelvraag 4
Wat is de attitude van de verpleegkundigen, werkzaam binnen een Prehospitaal Interventie Team, ten aanzien van de eigen bevoegdheid en bekwaamheid wat betreft het toedienen van de beschikbare analgetica (en hen maximale dosering) in het kader van analgesie bij de prehospitale trauma patiënt?
Deelvraag 5
Wat is de attitude van de verpleegkundigen, werkzaam binnen een Prehospitaal Interventie Team, ten aanzien van de (initiële en bij-) scholing wat betreft het zelfstandig toedienen van de beschikbare analgetica (en hen maximale dosering) bij de prehospitale trauma patiënt?
Waarbij ik deelvraag 1 kan gebruiken voor het onderzoeken van relevante artikelen en de andere deelvragen vanuit een kwalitatief onderzoek kan benaderen
Graag jullie (kritische) feedback,
Begrijp nu wel veel beter wat jullie bedoelden met jullie adviezen en tips, dus nogmaals dank voor alle reacties
Beste Senseihomer
Waarom zoveel deelvragen? Is dat verplicht?
Want indien dat niet het geval is zou ik je echt adviseren het bij maximaal 2 deelvragen te houden. Hoe meer deelvragen, hoe meer antwoorden je moet zoeken. En je wilt het zo graag beheersbaar houden.
Daarnaast, kijk eens naar de inhoud van de deelvragen.
Deelvraag 1
Bestaat er wereldwijd een huidige standaard??? Lees deze vraag nou eens goed!!! er staat wereldwijd. Dat betekend als we deze deelvraag letterlijk nemen (en dat hoort zo bij onderzoeksvragen) we 195 standaarden in de wereld moeten gaan inventariseren inclusief die van Vaticaanstad. En je geeft aan dat die van alleen Belgie al een wirwar is.
Deelvraag 2
Wat is de attitude van PIT verpleegkundigen ten aanzien van het toedienen van analgesie? Hoe wil je dit dan onderzoeken? Enquetes? psychologische testen? Onder hoeveel verpleegkundigen?
Deelvraag 3
Bestaan er bij de verpleegkundigen, werkzaam binnen een Prehospitaal Interventie Team, behoeftes tot aanpassing van de bestaande standing orders wat betreft de beschikbare analgetica (en hen (maximale) dosering) in het kader van analgesie bij de prehospitale trauma patiënt? Deze behoefte ontstaat mijn inziens wanneer een PIT verpleegkundige analgesie toedient en het te weinig effect heeft. Je gaat dus eigenlijk onderzoek doen naar de effectiviteit van de gegeven pijnstilling of je moet het anders formuleren.
Deelvraag 4 en 5
Wat is de attitude van de verpleegkundigen, werkzaam binnen een Prehospitaal Interventie Team, ten aanzien van de (initiële en bij-) scholing wat betreft het zelfstandig.....? Nog een enquete en een psychologische test?
Dit is allemaal veel te veel werk en veel te breed. En als je het allemaal leest zijn het eigenlijk meerdere onderzoeken tegelijk. Graag laat ik je nog een keer zien hoe ik het zou doen. En dan hou ik erover op.
Hoofdvraag
Welke overeenkomsten en verschillen bestaan er tussen de standing orders van verpleegkundigen, werkzaam binnen de diverse Belgische opererende Prehospitale Interventie Teams, wat betreft de prehospitale analgesie bij trauma patiënten?
Deelvraag 1
Op basis van onderzoek inventariseren hoeveel verschillende ambulancediensten er zijn in de regio Brussel en met hoeveel verschillende standing orders ten aanzien van analgesie bij trauma patienten er wordt gewerkt.
Deelvraag 2
Op basis van onderzoek de geinventariseerde standing orders ten aanzien van analgesie bij trauma patienten in de regio Brussel kwalitatief vergelijken en de herkomst van de verschillende standing orders beschouwen.
Aanbevelingen doen voor 1 algemene regionaal geldende standing order voor het geven van analgesie bij trauma patienten in de regio Brussel op basis van evidence based practice.
En je bent een hele pief als je hierbij een consensus tussen regionale anesthesisten weet los te weken, en je alle diensten zover krijgt om jou standing order te gaan aannemen. (daar zit eigenlijk de echte uitdaging).