Onderzoeksvraag SEH/IC opleiding Belgie

Auteur Topic: Onderzoeksvraag SEH/IC opleiding Belgie  (gelezen 26373 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 28 september 2016, 09:07:41
Citaat van: senseihomer link=msg=1449482 date=1474973242

dank je wel Golly,

Wat ik hieraan lastig vindt is hoe je relevante artikelen kunt vinden om deze te beoordelen als onderdeel van het onderzoek

dit lijkt me een hele interessante, alleen dan loop ik vast in het vinden van relevante literatuur. er zal natuurlijk weinig over te vinden zijn (relatief). Mag je bijvoorbeeld dan ook als subvraag de voordelen van het hebben van een eenduidige protocol cq opleiding (binnen de prehospitale spoedeisende hulp) nemen en vanuit deze vraag relevante literatuur te kunnen vinden?

de andere overeenkomsten en of verschillen zouden dan toch in de vorm van een kwalitatief onderzoek kunnen plaats vinden?

Nou..., dat is dan een buitenkansje om als eerste over dit onderwerp te publiceren.

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #91 Gepost op: 28 september 2016, 10:18:50
Ben ik met je eens, probleem is alleen dat ik 4 artikelen moet beoordelen

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 28 september 2016, 12:37:12
Citaat van: Expert link=msg=1449611 date=1475046461

Nou..., dat is dan een buitenkansje om als eerste over dit onderwerp te publiceren.

Citaat van: senseihomer link=msg=1449619 date=1475050730

Ben ik met je eens, probleem is alleen dat ik 4 artikelen moet beoordelen

Ook dat is te leren.

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #93 Gepost op: 28 september 2016, 14:37:43
daar heb je zeker een punt  O0

momenteel heb ik deze opzet voor een onderzoeksvraag:

"Welke overeenkomsten en verschillen bestaan er tussen de standing orders van verpleegkundigen, werkzaam binnen de diverse Belgische opererende Prehospitale Interventie Teams, wat betreft de prehospitale analgesie bij trauma patiënten? "

Deelvraag 1

Bestaat er wereldwijd een huidige standaard wat betreft het toedienen van analgesie bij prehospitale trauma patiënten door binnen de prehospitale setting werkzame zorg-professionals (niet zijnde een arts) en hoe weerhouden de Belgische standing orders zich met deze standaard?

Deelvraag 2

Wat is de attitude van de verpleegkundigen, werkzaam binnen een Prehospitaal Interventie Team, ten aanzien van de beschikbare analgetica (en hen maximale dosering) in het kader van analgesie bij de prehospitale trauma patiënt?

Deelvraag 3

Bestaan er bij de verpleegkundigen, werkzaam binnen een Prehospitaal Interventie Team, behoeftes tot aanpassing van de bestaande standing orders wat betreft de beschikbare analgetica (en hen (maximale) dosering) in het kader van analgesie bij de prehospitale trauma patiënt?

Deelvraag 4

Wat is de attitude van de verpleegkundigen, werkzaam binnen een Prehospitaal Interventie Team, ten aanzien van de eigen bevoegdheid en bekwaamheid wat betreft het toedienen van de beschikbare analgetica (en hen maximale dosering) in het kader van analgesie bij de prehospitale trauma patiënt?

Deelvraag 5

Wat is de attitude van de verpleegkundigen, werkzaam binnen een Prehospitaal Interventie Team, ten aanzien van de (initiële en bij-) scholing wat betreft het zelfstandig toedienen van de beschikbare analgetica (en hen maximale dosering) bij de prehospitale trauma patiënt?

Waarbij ik deelvraag 1 kan gebruiken voor het onderzoeken van relevante artikelen en de andere deelvragen vanuit een kwalitatief onderzoek kan benaderen

Graag jullie (kritische) feedback,

Begrijp nu wel veel beter wat jullie bedoelden met jullie adviezen en tips, dus nogmaals dank voor alle reacties  O0

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #94 Gepost op: 28 september 2016, 20:58:26
Heb je enige ervaring met kwalitatief onderzoek Senseihomer?

Je trekt hem nu weer enorm breed in een andere richting en gaat weer meteen werken aan een aanpassing van een systeem terwijl nog helemaal niet bekend is wat er goed en slecht aan is. Ik zou me beperken, maar dat heb ik eerder al beschreven.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #95 Gepost op: 29 september 2016, 00:13:17
Nee, maar dacht zelf om de meningen te peilen van de meningen en attitude of zou je dat dan beter niet kunnen doen

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #96 Gepost op: 29 september 2016, 09:50:38
Citaat van: senseihomer link=msg=1449866 date=1475100797
Nee, maar dacht zelf om de meningen te peilen van de meningen en attitude of zou je dat dan beter niet kunnen doen

Nee,

Nu ben ik inhoudelijk niet zo bekend met dit terrein waar jij onderzoek naar wilt doen. Het valt mij wel op dat de onderzoeksvraag, zoals Golly terecht aangeeft, behoorlijk groot is en daarbij ook nog meerdere vragen bevat. Houd je onderzoeksvraag gewoon klein, anders verzuip je in je onderzoek en is het kwalitatief prut, zoals Juffie ook heeft aangegeven.

Het hoeft echt geen onderzoek te zijn op academisch niveau maar HBO-waardig moet het toch wel zijn
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Juffie

• Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #97 Gepost op: 1 oktober 2016, 15:21:44
Citaat van: senseihomer link=msg=1449677 date=1475066263
daar heb je zeker een punt  O0

momenteel heb ik deze opzet voor een onderzoeksvraag:

"Welke overeenkomsten en verschillen bestaan er tussen de standing orders van verpleegkundigen, werkzaam binnen de diverse Belgische opererende Prehospitale Interventie Teams, wat betreft de prehospitale analgesie bij trauma patiënten? "

Deelvraag 1

Bestaat er wereldwijd een huidige standaard wat betreft het toedienen van analgesie bij prehospitale trauma patiënten door binnen de prehospitale setting werkzame zorg-professionals (niet zijnde een arts) en hoe weerhouden de Belgische standing orders zich met deze standaard?

Deelvraag 2

Wat is de attitude van de verpleegkundigen, werkzaam binnen een Prehospitaal Interventie Team, ten aanzien van de beschikbare analgetica (en hen maximale dosering) in het kader van analgesie bij de prehospitale trauma patiënt?

Deelvraag 3

Bestaan er bij de verpleegkundigen, werkzaam binnen een Prehospitaal Interventie Team, behoeftes tot aanpassing van de bestaande standing orders wat betreft de beschikbare analgetica (en hen (maximale) dosering) in het kader van analgesie bij de prehospitale trauma patiënt?

Deelvraag 4

Wat is de attitude van de verpleegkundigen, werkzaam binnen een Prehospitaal Interventie Team, ten aanzien van de eigen bevoegdheid en bekwaamheid wat betreft het toedienen van de beschikbare analgetica (en hen maximale dosering) in het kader van analgesie bij de prehospitale trauma patiënt?

Deelvraag 5

Wat is de attitude van de verpleegkundigen, werkzaam binnen een Prehospitaal Interventie Team, ten aanzien van de (initiële en bij-) scholing wat betreft het zelfstandig toedienen van de beschikbare analgetica (en hen maximale dosering) bij de prehospitale trauma patiënt?

Waarbij ik deelvraag 1 kan gebruiken voor het onderzoeken van relevante artikelen en de andere deelvragen vanuit een kwalitatief onderzoek kan benaderen

Graag jullie (kritische) feedback,

Begrijp nu wel veel beter wat jullie bedoelden met jullie adviezen en tips, dus nogmaals dank voor alle reacties  O0

Beste Senseihomer

Waarom zoveel deelvragen? Is dat verplicht?

Want indien dat niet het geval is zou ik je echt adviseren het bij maximaal 2 deelvragen te houden. Hoe meer deelvragen, hoe meer antwoorden je moet zoeken. En je wilt het zo graag beheersbaar houden.

Daarnaast, kijk eens naar de inhoud van de deelvragen.

Deelvraag 1
Bestaat er wereldwijd een huidige standaard??? Lees deze vraag nou eens goed!!! er staat wereldwijd. Dat betekend als we deze deelvraag letterlijk nemen (en dat hoort zo bij onderzoeksvragen) we 195 standaarden in de wereld moeten gaan inventariseren inclusief die van Vaticaanstad. En je geeft aan dat die van alleen Belgie al een wirwar is.   98uiye

Deelvraag 2
Wat is de attitude van PIT verpleegkundigen ten aanzien van het toedienen van analgesie? Hoe wil je dit dan onderzoeken? Enquetes? psychologische testen? Onder hoeveel verpleegkundigen?  98uiye

Deelvraag 3
Bestaan er bij de verpleegkundigen, werkzaam binnen een Prehospitaal Interventie Team, behoeftes tot aanpassing van de bestaande standing orders wat betreft de beschikbare analgetica (en hen (maximale) dosering) in het kader van analgesie bij de prehospitale trauma patiënt? Deze behoefte ontstaat mijn inziens wanneer een PIT verpleegkundige analgesie toedient en het te weinig effect heeft. Je gaat dus eigenlijk onderzoek doen naar de effectiviteit van de gegeven pijnstilling of je moet het anders formuleren.  98uiye

Deelvraag 4 en 5
Wat is de attitude van de verpleegkundigen, werkzaam binnen een Prehospitaal Interventie Team, ten aanzien van de (initiële en bij-) scholing wat betreft het zelfstandig.....? Nog een enquete en een psychologische test?  98uiye

Dit is allemaal veel te veel werk en veel te breed. En als je het allemaal leest zijn het eigenlijk meerdere onderzoeken tegelijk. Graag laat ik je nog een keer zien hoe ik het zou doen. En dan hou ik erover op.

Hoofdvraag
Welke overeenkomsten en verschillen bestaan er tussen de standing orders van verpleegkundigen, werkzaam binnen de diverse Belgische opererende Prehospitale Interventie Teams, wat betreft de prehospitale analgesie bij trauma patiënten?

Deelvraag 1
Op basis van onderzoek inventariseren hoeveel verschillende ambulancediensten er zijn in de regio Brussel en met hoeveel verschillende standing orders ten aanzien van analgesie bij trauma patienten er wordt gewerkt.

Deelvraag 2
Op basis van onderzoek de geinventariseerde standing orders ten aanzien van analgesie bij trauma patienten in de regio Brussel kwalitatief vergelijken en de herkomst van de verschillende standing orders beschouwen.

Aanbevelingen doen voor 1 algemene regionaal geldende standing order voor het geven van analgesie bij trauma patienten in de regio Brussel op basis van evidence based practice.

En je bent een hele pief als je hierbij een consensus tussen regionale anesthesisten weet los te weken, en je alle diensten zover krijgt om jou standing order te gaan aannemen. (daar zit eigenlijk de echte uitdaging).

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #98 Gepost op: 1 oktober 2016, 15:37:15
dank jullie wel

O0

Ik heb nu de volgende vraag ingediend, die mogelijk natuurlijk enigszinds aangepast kan worden gaandeweg, als die goed gekeurd wordt:

Citaat
De mediamenteuze analgesie bij trauma patiënten binnen de prehospitale setting door Paramedische Interventie Teams

Voldoende mogelijkheden voor adequate pijnbestrijding?

Citaat
Er bestaan grote verschillen binnen de prehospitale zorgsetting in de wereld wat betreft de analgesie bij prehospitale trauma patiënten.

In België bestaan er ook geen eenduidige richtlijnen ten aanzien van de standing orders   aangaande het gebruik van medicamenteuze analgetica bij de prehospitale trauma patiënt.

Doel van dit onderzoek is om enerzijds te onderzoeken of en welke verschillen er zijn binnen de standing orders van Paramedische Interventie Teams ten aanzien van de analgesie bij deze patiënten categorie.

Anderzijds wil ik onderzoeken of de gehanteerde medicamenten voor afdoende analgesie zorgen of dat er mogelijk een aanpassing wenselijk is in aanvullende analgetica en of aanpassing van de huidige dosering van de beschikbare analgetica.

Als ik het goed lees dan hebben we ongeveer dezelfde vraagstelling; maar denk dat het inderdaad verstandiger is om een bepaalde PIT - regio te nemen en dan eventueel een vergelijk te maken met de Nederlandse setting dicht bij de Belgische grens (RAV Brabant Midden-West-Noord - Breda bijv)

seh/ic broeder

• Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #99 Gepost op: 27 oktober 2016, 09:56:12
ik zou jullie graag op de hoogte houden van de huidige stand van zaken ten aanzien van mijn onderzoek:

mijn onderzoeksvraag is goedgekeurd:  O0
" De medicamenteuze analgesie bij trauma patiënten binnen de prehospitale setting door Paramedische Interventie Teams "

Ik heb deze nu omschreven als:

Doelstelling:

Tijdens het gehele onderzoek had de onderzoeker de volgende doelstelling voor ogen:

Binnen 20 weken is er in kaart gebracht of er binnen de huidige standing orders van het Prehospitale Interventie Team Brugge aanbevelingen gedaan kunnen worden, ten aanzien van de medicamenteuze analgesie bij de prehospitale trauma patiënt.

Het onderzoek draagt op deze manier mogelijk bij aan het opstellen van een standing order voor pijnbestrijding, bij prehospitale trauma patienten, die gebaseerd is op evidence based en of best practise onderzoeksresultaten.

Vraagstelling:

De focus van dit inventariserend onderzoek was gericht op de volgende onderzoeksvragen:
“ Kan het analgeticum Ketamine een meerwaarde hebben binnen de Prehospitaal Interventie Teams van België en kan deze op een veilige en verantwoorde wijze toegediend kan worden door verpleegkundigen? “

Deelvragen:
Om de bovenstaande vraagstelling zo goed mogelijk te kunnen uitzoeken en beantwoorden moesten de volgende deelvragen beantwoord worden:

Deelvraag 1:
Heeft Ketamine een plaats binnen de medicamenteuze analgetica van de volwassen prehospitale trauma patiënt?

Deelvraag 2
Is het analgeticum Ketamine een medicament wat veilig en verantwoord gebruikt kan worden bij pijnbestrijding van de (volwassen) prehospitale trauma patiënt?

Deelvraag 3:
Is het analgeticum Ketamine een medicament wat veilig en verantwoord toegediend kan worden door prehospitaal opererende zorgverleners?

Deelvraag 4:
Hoe weerhoudt de huidige standing order voor medicamenteuze pijnbestrijding bij de (volwassen) prehospitale trauma patiënt zich ten opzichte van de evidence based practise en of best practise richtlijnen binnen internnationaal prehospitaal operende ambulancesystemen?

graag eventuele aanvullingen en of tips?