Grote brand (woning / twee brandweerlieden onwel) Marijkestraat - Goes 20-09-2016

Auteur Topic: Grote brand (woning / twee brandweerlieden onwel) Marijkestraat - Goes 20-09-2016  (gelezen 3062 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Hoe is het mogelijk dat twee medisch goedgekeurde, goed getrainde brandweerlieden onwel raken door de hitte en inspanning waardoor 1 brandweerman per ambulance afgevoerd moest worden naar een ziekenhuis?

Citaat
Tijdens het blussen van de brand raakten twee brandweerlieden bevangen door de hitte en de inspanning, meldt HV Zeeland. Een ambulanceteam werd opgeroepen en de beide brandweerlieden kregen zuurstof toegediend; dat zou overigens niet zijn gebeurd omdat ze rook hadden ingeademd.

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/brand-in-woning-in-goes-brandweerlieden-raken-onwel-1.6420980

Citaat
21 september 2016 om 00:50:37
De officier van dienst meldt brand meester.

Voor de bewoners van de twee woningen wordt opvang geregeld door Stichting Salvage.

Einde berichtgeving.

21 september 2016 om 00:18:48
Inmiddels is de brand onder controle. Het is tot de twee woningen beperkt gebleven, maar mogelijk hebben andere naastgelegen woningen wel rookschade. Dit wordt nu gecontroleerd.

Voor bewoners moet opvang worden geregeld.

20 september 2016 om 23:47:38
Er wordt een derde blusvoertuig opgeroepen.

20 september 2016 om 23:32:25
De brand is via de zolder overgeslagen naar het naastgelegen pand. Er komt rook vrij bij de brand en het bitumen dak geeft flinke stank in de buurt.

Heeft u last van rook of stank, sluit dan ramen en deuren en zet mechanische ventilatie uit.

http://www.zeelandveilig.nl/melding/667169394/brand-in-woning-marijkestraat-in-goes

Citaat
Tijdens het blussen raakten twee brandweerlieden onwel. Ze werden bevangen door de hitte en de inspanning. Eén van hen werd per ambulance afgevoerd.

http://www.hvzeeland.nl/nieuws/30567-onderzoek-naar-brand-marijkestraat-goes

KNMI weerstation Vlissingen: Min.Temp.(°C) Nacht 20/9 tot 21/09 08:00 uur: 13.4 °C

Firefighter Robert

• Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
    • Stichting MPHV
p2kflex
22:35:26 20-09-16GROUP-2P 1 Binnenbrand Marijkestraat 31 Goes 4739 4750
1300418BRW Zeeland (Goes) (Blusploeg 3)
1300436BRW Zeeland (Goes) (Chauffeursploeg 3)
1300455BRW Zeeland (Goes) (Monitorcode Blusploegen)
1300456BRW Zeeland (Goes) (Monitorcode Chauffeurs)
1303739BRW Zeeland (Goes) (TS 4739)
1303750BRW Zeeland (Goes) (AL 4750)
1300031BRW Zeeland (OvD Zuid-Beveland)
p2kflex
23:07:16 20-09-16GROUP-1P 1 Binnenbrand (keuken) (OPS BR: middel) Marijkestraat 31 Goes 4741
MB1300416BRW Zeeland (Goes) (Blusploeg 1)
MB1300455BRW Zeeland (Goes) (Monitorcode Blusploegen)
MB1303741BRW Zeeland (Goes) (TS 4741)
MB1300022BRW Zeeland (HOvD Noord)
MB1300031BRW Zeeland (OvD Zuid-Beveland)
MB1300060BRW Zeeland (Persinfo)
MB1300070BRW Zeeland (Team Brandonderzoek)
MB1330042Politie Zeeland (Infocode Middelincident)
MB1330043Politie Zeeland (Inzetcode Middelincident)
MB1330102Politie Zeeland (Voorlichting)
MB1330001Politie Zeeland (Monitorcode)
p2kflex
23:41:50 20-09-16GROUP-1A2 (Directe inzet) 19107 Mauritsstraat Goes rit 35777
1320107MKA Zeeland (Ambu 19-107 Witte Kruis Zeeland)
p2kflex
23:46:15 20-09-16GROUP-1P 1 Binnenbrand (keuken,zolder) (OPS BR: groot Marijkestraat 31 Goes 4734
1300025BRW Zeeland (AGS Noord)
1300040BRW Zeeland (BRW Piketcentralisten)
1300046BRW Zeeland (CaCo)
1300022BRW Zeeland (HOvD Noord)
1302989BRW Zeeland (Onbekende code)
1300031BRW Zeeland (OvD Zuid-Beveland)
1300060BRW Zeeland (Persinfo)
1302919BRW Zeeland (ROT OL RCvD)
1300220BRW Zeeland ('s-Gravenpolder) (Blusploeg)
1303734BRW Zeeland ('s-Gravenpolder) (TS 4734)
1300194BRW Zeeland (Vrije Officieren Zuid Beveland)
1330044Politie Zeeland (Infocode Groot Iincident)
1330045Politie Zeeland (Inzetcode Groot Incident)
1330102Politie Zeeland (Voorlichting)
1330001Politie Zeeland (Monitorcode)
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B

Firefighter Robert

• Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
    • Stichting MPHV
Brand in woning in Goes; brandweerlieden raken onwel

GOES - De brandweer is dinsdagavond met drie voertuigen uitgerukt voor een woningbrand in de Marijkestraat in Goes.
De brand ontstond rond 22.30 uur in de keuken van het huis. Omdat het vuur zich verspreidde naar de zolder van een naastgelegen pand werd een extra blusvoertuig ingezet. De bewoners van het pand werden al gauw na het uitbreken van de brand in veiligheid gebracht. Het brandende bitumen dak veroorzaakte veel rook en stank in de buurt.

Tijdens het blussen van de brand raakten twee brandweerlieden.........

©PZC.nl
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B

Firefighter Robert

• Senior gebruiker
    • Stichting MPHV

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: oma link=msg=1448235 date=1474466429
KNMI weerstation Vlissingen: Min.Temp.(°C) Nacht 20/9 tot 21/09 08:00 uur: 13.4 °C

Is dat van belang? Het incident speelde zich (wat ik begreep) binnen in de woning af. Hoe warm het daar was is niet precies bekend, maar ergens tussen de 13,4 en de 800 graden.

Ondanks training en medische keuring kan het voor elke brandweerman een keertje te veel worden.
Gezien er sprake is van 2 gewonden tegelijk denk ik niet dat dit te wijten is aan een slechte medische toestand of conditie maar eerder aan de omstandigheden in de woning.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Heftrucker

• Forum gebruiker
  • Geinteresseerde in P2000
Het is van Oma inmiddels bekend dat ze heel graag vanaf een afstand de zaak afbrand zonder de details te kennen.... In Quatar is immers alles beter geregeld en zo.... Oma scheert graag alles over 1 kam, dat is makkelijk...... Het wil niet zeggen dat zij altijd ongelijk heeft, maar soms is het ook wel erg makkelijk scoren..... Omdat ze niet de details van het voorval ter plaatse kent (behalve dan wat vanuit de nieuwsberichten komt).

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Heftrucker link=msg=1448329 date=1474496655
Het is van Oma inmiddels bekend dat ze heel graag vanaf een afstand de zaak afbrand zonder de details te kennen.... In Quatar is immers alles beter geregeld en zo.... Oma scheert graag alles over 1 kam, dat is makkelijk...... Het wil niet zeggen dat zij altijd ongelijk heeft, maar soms is het ook wel erg makkelijk scoren..... Omdat ze niet de details van het voorval ter plaatse kent (behalve dan wat vanuit de nieuwsberichten komt).

Volgens mij stelt Oma een vraag die begint met "Hoe" en eindigt met "?". Tenzij jij iets anders leest dan ik.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1448322 date=1474495719
Is dat van belang? Het incident speelde zich (wat ik begreep) binnen in de woning af. Hoe warm het daar was is niet precies bekend, maar ergens tussen de 13,4 en de 800 graden.

Ondanks training en medische keuring kan het voor elke brandweerman een keertje te veel worden.
Gezien er sprake is van 2 gewonden tegelijk denk ik niet dat dit te wijten is aan een slechte medische toestand of conditie maar eerder aan de omstandigheden in de woning.

De buitentemperatuur is inderdaad van belang anders had ik de moeite niet genomen deze informatie op te zoeken en te posten bij mijn vraag.

Ik ben het met je eens dat het ondanks goede training, conditie en medische keuring het een brandweerman een keertje te veel kan worden er is het hier schijnbaar twee brandweermannen te veel geworden.

Het is mij iets te simpel om het af te schuiven op de omstandigheden aangezien het hier gaat om woningbrand, het lijkt mij routineklus voor brandweer waarbij het niet zo vanzelfsprekend behoort te zijn dat brandweerpersoneel uitgeput raakt.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Heftrucker link=msg=1448329 date=1474496655

Ik vraag op een hulpverleningsforum naar de details. Scoren doe je op het voetbalveld niet in de hulpverlening. Ik heb de moeite genomen om meerdere nieuwsberichten te posten en informatie van het KNMI over de omstandigheden deze nacht in de regio Zeeland waardoor andere forumleden er ook over kunnen nadenken of zich kunnen afvragen of het wel zo normaal is dat twee brandweermannen bij dit soort inzetten uitgeput raken.

Ik post het niet voor mensen die hier lid zijn omdat ze geinteresseerd zijn in P2000. Het bestuur van het hulpverleningsforum wil graag meer inhoudelijke discussie en minder P2000 wetenschap.

Het is dus ongepast dat P2000-fanboys niet inhoudelijk posten en een inhoudelijke vraag stellend forumlid verwijten de Nederlandse zaak af te branden omdat in Qatar alles beter is. Je hebt een klein beetje gelijk, als er in Qatar brandweermannen door ons naar het ziekenhuis moeten worden gebracht sta ik uiterlijk de volgende dag al bij de brandweerbazen omdat ik wil weten hoe het heeft kunnen gebeuren en hoe we het in de toekomst gaan voorkomen. Ik wil namelijk geen dode brandweermannen, ik wil ze niet in Qatar en ik wil ze ook niet Nederland. Ga je mij dat kwalijk nemen?

Brandslanghaspelhouder

• manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
Was het eerste voertuig een zeeuwse TS4 of gewone TS6?