Oh Oma, ik ben geen Ramptoerist o.i.d. als je dat denkt, ik ben geïnteresseerd in de techniek van P2000. En volgens mij ben ik daarvoor hier op het forum op de juiste plaats....
Dus een "fanboy" is in dat opzicht niet echt op zijn plaats.
Wat ik wel heb is respect voor de Dames en Heren van welke hulpverleningsdienst (en dan bedoel ik de handjes uit de mouwen personen, niet de managers) dan ook, die actief daar heen gaan waar andere mensen voor weglopen.
Voorts vindt ik het belangrijker dat de bevelvoerder(s) of diens meerdere zich e.e.a. afvragen en niet een Oma in Qatar.
Ik ben er niet bij geweest, dus het past mij niet om inhoudelijk op het onwel worden in te gaan.
Ik weet niet of er persoonlijke omstandigheden mee tellen.
Ik weet ook niet onder welke omstandigheden deze mensen onwel zijn geworden, of zij door collega's er uit zijn gehaald of zelf er uit zijn gegaan.
Ik hoop alleen dat de bevelvoerder(s) en/of hun meerdere deze zaken wel weten dan wel er onderzoek naar doen.
Dat vindt ik relevanter dan een Oma in Qatar die een vraag stelt waarin de ondertoon al duidelijk is: Die spuitgasten waren niet opgewassen tegen een brandje.
Dat vindt ik disrespectvol omgaan met mensen die met de beste bedoelingen proberen hun taak te doen waarvoor zij zich hebben aangemeld.
Hetzij vrijwillig, hetzij beroepsmatig.
Maar ook ik moet je ergens gelijk in geven.... Wij (met zijn allen) willen ook geen dode brandweermannen, niet hier en niet in Qatar.
Sterker nog: Wij willen geen enkele dode hulpverlener, in welke tak of waar dan ook!
Dus dat kan en wil ik je ook niet kwalijk nemen.
Ik verwacht niet dat er bevelvoerders of diens meerdere zich in openbaar iets durven af te vragen in Zeeland. Elders op het forum kunnen we lezen dat er een angstcultuur heerst in veiligheidsregio Zeeland. We kunnen ook lezen dat volgens klokkenluiders de paraatheid in deze regio voor diverse mensen op de werkvloer reden is tot grote zorgen.
Het is in Nederland de norm geworden dat hulpverleners op de werkvloer vooral hun mond moeten houden. Ze moeten zich houden aan de sociale mediaregels van de werkgever; het komt er op neer dat ze alleen de directie en/of de woordvoerder mogen napraten omdat ze anders hun baan kun kwijt raken.
Jij mag van mij vinden dat de brandweer een hobby is, ik vind het een beroep/vak. Bij een amateurvoetbalclub mag je zeggen dat je respect hebt voor de mensen die met de beste bedoelingen proberen hun taak uit te voeren waar ze zich voor hebben aangemeld. Bij de brandweer gaat het niet alleen om je best te doen en te proberen, bij de brandweer moet je presteren, vakbekwaam zijn en geestelijk/fysiek in topconditie zijn.
We weten ook dat deze veiligheidsregio werkt met een ontzettend innovatief technisch hoogstandje, de TS4. Ik ben nieuwsgierig of de tankautospuiten ingezet voor de alarmering van de ambulance TS4 of TS6 waren.
Ik beschouw vragen stellen niet als disrespectvol. Mensen die proberen kritische vragen af te schilderen als disrespectvol of proberen iemand die kritische vragen stelt af te schilderen als een dementerend oud wijf in de woestijn zijn vaak mensen die bewust of onbewust belangrijke zaken onder het tapijt vegen. Het zijn de mensen die de mond vol hebben over veiligheid voor het gewone brandweerpersoneel, innovatie en verbeteren van de brandweerzorg terwijl het ze alleen maar te doen is om de boekhouding en statistiek.
Als je in Nederland geen dode brandweermannen wilt hebben moet je zeer kritisch kijken naar o.a.
* concepten zoals TS4 en SIV2
* snelle aflossing van ingezette blusploegen
* keuringseisen voor brandweerpersoneel. In Qatar ligt de leeftijd van (beroeps)brandweermannen veel lager dan in Nederland. De meeste brandweermannen bij ons zijn 20 - 35 jaar. Deze professionals moeten verplicht sporten/conditietrainen. Ze worden ieder half jaar lichamelijk gekeurd door een arts. In Nederland heb je een vergrijzende uitrukdienst, het grootste deel van het brandweerpersoneel is vrijwilliger, sporten/conditietraining is vrijblijvend/niet verplicht, de keuringsinterval is veel groter, alleen de oudere brandweermensen worden jaarlijks gekeurd. De keuringseisen voor Nederlandse brandweermensen stellen helemaal niets voor, je zou ze ook kunnen gebruiken voor medische keuring van medewerkers van kinderdagverblijf of voor revaliderende hartpatienten.