GRIP 1 (gestrande reizigers) Spinozaweg - Rotterdam 23-09-2016

Auteur Topic: GRIP 1 (gestrande reizigers) Spinozaweg - Rotterdam 23-09-2016  (gelezen 14627 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #100 Gepost op: 24 september 2016, 22:10:36
Citaat van: Railchief link=msg=1448963 date=1474746316
Bovenleiding wordt direct uitgeschakeld, evenals de seinsturing. Rijden is dus, behalve onwenselijk, ook onmogelijk.
Bij uitschakeling van de bovenleiding is rijden met uitsluitend electrische tractie niet meer mogelijk, en dat zijn nagenoeg alle passagiers treinen.
Diesel-electrisch materieel kan in principe nog gewoon doorrijden. Die heeft geen last van uitval bovenleidingspanning.

Het seinbeeld van de vrije baan/tunnelinstallatie/emplacement kan dan wel op rood staan, maar met uitdrukkelijke toestemming van de treindienstleider kan elk willekeurig rood sein gewoon gepasseerd worden. Anders zou op een willekeurig moment alle treinen in Nederland niet en nooit meer kunnen rijden of zich kunnen verplaatsen bij calamiteiten en storingen.
Of het verstandig/wijs is om een volgeschuimde tunnel in te rijden is een tweede.


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #101 Gepost op: 24 september 2016, 22:13:34
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1448968 date=1474747836
Het seinbeeld van de vrije baan/tunnelinstallatie/emplacement kan dan wel op rood staan, maar met uitdrukkelijke toestemming van de treindienstleider kan elk willekeurig rood sein gewoon gepasseerd worden. Anders zou op een willekeurig moment alle treinen in Nederland niet en nooit meer kunnen rijden of zich kunnen verplaatsen bij calamiteiten en storingen.
Of het verstandig/wijs is om een volgeschuimde tunnel in te rijden is een tweede.

Precies, geen enkele treindienstleider zal in dat geval een 'passage stoptonend sein' afgeven.
A train can never carry as much as the track beneath it.


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #102 Gepost op: 24 september 2016, 23:31:01
Even een nuancering (en wat antwoorden) in de berichten van jullie allen.

De tunnel van Barendrecht bestaat uit 5 gescheiden buizen, 1&2 voor de reguliere reizigerstreinen, 3&4 voor de goederentreinen van/naar de Rotterdamse havens/Rotterdam en Kijfhoek, buis 5 voor de HSL. De schuimblussing was in buis 4, een enkelsporige buis voor goederen (alle andere buizen zijn dubbelsporig). Als zo'n blussing optreedt gaat de hele overkapping in de calamiteitenmodus dus door geen enkele andere buis mag dan nog treinverkeer plaats vinden. Zolang dat niet is afgeschaald en vrijgegeven door de brandweer en storingsdienst mag Prorail geen enkele vervoerder toestemming geven te gaan rijden. Dat was ook de reden waarom het zolang duurde voor er weer reizigerstreinen konden rijden. Daar komt ook nog eens bij dat de brandweer en de monteurs via het reizigersstation en de HSL buis naar de calamiteitenlocatie moesten. En dan is het niet handig als daar nog eens treinen en reizigers tussendoor gaan lopen.

Wat betreft het busvervoer, NS is hier degene die het moet regelen (zijn immers haar passagiers). Voor dit soort momenten heeft NS contracten met busvervoerders in de omgeving. Zij moeten zo snel mogelijk zoveel mogelijk bussen leveren. Alleen waren die bussen vrijwel allemaal op pad (schoolreisjes, verhuurd etc.). Gevolg was dus ook dat er slechts een tiental reservebussen kwam opdraven. Daar kan NS helaas ook verder niets aan doen. Uiteraard zouden op tactische plaatsen in het land enorme stallingen gebouwd kunnen worden waar tientallen bussen uitruk klaar staan met personeel, water etc. Denk alleen dat het, toch al niet goedkope treinkaartje, dan nog een heel stuk duurder gaat worden...

We hebben het over de mensen uit 9 intercity's per uur per richting (inclusief de trein uit Brussel en de Intercity Direct die normaal via de HSL zou moeten rijden) en 4 stoptreinen per uur per richting. En dat zijn op de verbinding Rotterdam - Dordrecht (- Brabant/Zeeland/België) vele honderden mensen per uur. Die mensen stonden dus allemaal of op Lombardijen of op Zwijndrecht.

Het was inderdaad de politie die GRIP 1 heeft afgekondigd omdat er zowel op Rotterdam Lombardijen als Zwijndrecht duizenden mensen stonden te wachten op bussen. Er begonnen zich tussen die groepen opstootjes voor te doen omdat iedereen vond dat hij/zij het meeste recht had op een plekje in de bussen. Om uitbreiding van de ongeregeldheden te voorkomen heeft men GRIP 1 afgekondigd zodat er meer hulpverleners en organisatie voor het geval dat zou zijn.

Wat watervoorziening betreft, ook dat is weer een taak van NS, haar reizigers. Normaal worden dat soort dingen best snel opgestart (is zelfs een aparte pool van medewerkers voor); alleen door de impact van de verstoring waren die mensen blijkbaar niet op hun plek. Maar daar heb ik verder ook geen zicht op.

Wat gestrande goederentreinen betreft, daarvan is ieder moment van de rit bekend wat er in zit. Geen enkele goederentrein in Nederland mag vertrekken (of de grens over komen) als de wagenlijsten niet zijn ingeleverd bij Prorail. Die gegevens zijn door de meldkamer van een veiligheidsregio binnen enkele seconden op te vragen bij de meldkamer Spoor van Prorail in Utrecht. Daarnaast worden die treinen zoveel als mogelijk omgeleid in plaats van aan de kant gezet in een woonwijk. Dus dat dat gevaarlijk zou zijn (wat enkele pagina's terug werd gesuggereerd) is niet waar.
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #103 Gepost op: 25 september 2016, 00:29:45
Citaat van: Gilles link=msg=1448975 date=1474752661
Wat betreft het busvervoer, NS is hier degene die het moet regelen (zijn immers haar passagiers). Voor dit soort momenten heeft NS contracten met busvervoerders in de omgeving. Zij moeten zo snel mogelijk zoveel mogelijk bussen leveren. Alleen waren die bussen vrijwel allemaal op pad (schoolreisjes, verhuurd etc.). Gevolg was dus ook dat er slechts een tiental reservebussen kwam opdraven. Daar kan NS helaas ook verder niets aan doen.

Ik ben het met je eens dat de NS voor vervangend vervoer moet zorgen. Zij en zij alleen is daar verantwoordelijk voor, ook als zij dat vervoer uitbesteedt. Als die busvervoerders niet voldoende bussen kunnen leveren, dan blijft het de NS zijn probleem, net zoals iedere andere contractor die werkzaamheden uitbesteedt. Ze kan/mag de verantwoordelijkheid niet afschuiven.

Het blijkt dus dat de huidige contracten die de NS heeft met de busvervoerders niet voldoen en ze zal die dus moeten aanpassen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #104 Gepost op: 25 september 2016, 07:36:21
Citaat van: Gilles link=msg=1448975 date=1474752661

Wat betreft het busvervoer, NS is hier degene die het moet regelen (zijn immers haar passagiers). Voor dit soort momenten heeft NS contracten met busvervoerders in de omgeving. Zij moeten zo snel mogelijk zoveel mogelijk bussen leveren. Alleen waren die bussen vrijwel allemaal op pad (schoolreisjes, verhuurd etc.). Gevolg was dus ook dat er slechts een tiental reservebussen kwam opdraven. Daar kan NS helaas ook verder niets aan doen. Uiteraard zouden op tactische plaatsen in het land enorme stallingen gebouwd kunnen worden waar tientallen bussen uitruk klaar staan met personeel, water etc. Denk alleen dat het, toch al niet goedkope treinkaartje, dan nog een heel stuk duurder gaat worden...



De NS kan er heel veel aan doen door goede (prestatie) afspraken te maken met de busvervoerders.

Als door goede afspraken/regelingen het treinkaartje duurder gaat worden is het geen enkel bezwaar. De prijsverhoging zorgt dat de NS de extra kosten verhaalt op burgers die met de trein reizen. De overheid verhaalt namelijk de kosten voor bijv. het onderhoud van autowegen op de automobilist, treinreizigers betalen er niet aan mee.

Alle Nederlanders, inclusief automobilisten, moeten nu meebetalen dankzij de veiligheidsregio en politie (beide gefinancieerd met belastinggeld).

Ik hoop dat de veiligheidsregio en de nationale politie alle kosten gaan verhalen op de Nederlandse Spoorwegen, immers als een burger een scheet laat in de trein is de NS er als de kippen bij om allle schade geleden door de overlast op de burger te verhalen. Als de NS overlast veroorzaakt moeten de hulpdiensten precies zelfde doen, namelijk al het geld van de burgers gebruikt door de hulpdiensten terugvorderen bij de NS.


Chukkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
  • UNIX/Linux/OpenVMS beheerder.
Reactie #105 Gepost op: 25 september 2016, 11:28:02
Niet de eerste keer dat het systeem in werking is getreden. Kunnen ze het niet koppelen aan de verkeersleiding. Eerst kijken met de camera, voordat je de blussing start.
Politie  | Dienst ICT | Sector Levering | Hosting (vtsPN-DRC)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #106 Gepost op: 25 september 2016, 12:41:42
Het is opmerkelijk dat men na de eerste keer/eerdere keren er niet voor heeft gezorgd dat in ieder geval de lokale brandweer goed op de hoogte was mbt de bediening van het blussysteem want volgens de informatie bleek dat nog steeds niet het geval. Is er ooit daadwerkelijk geoefend mbt calamiteiten in deze tunnel, dan had het wel duidelijk geworden dat de brandweer niet op de hoogte was met de bediening van het blussysteem. Overigens is de bediening zo moeilijk dat de brandweer het systeem niet kon bedienen en liggen/zijn er geen duidelijke handleidingen/instructies. Tenslotte moet de brandweer momenteel ook het systeem tijdelijk handmatig kunnen bedienen.
Tunnels zie de vrij vaak voorkomende perikelen met o.a de Schiphol tunnel liggen het spoor kennelijk zwaar op de maag.

Je zal maar in een trein zitten die in de tunnel is gestrand en het blussysteem gaat in werking, dan moet de brandweer toch ook kunnen optreden.
Nu is er veel overlast geweest maar wat gaat er gebeuren met een volle passagierstrein onder die omstandigheden, paniek ?

Improvisatie bij het spoor en de betrokken autoriteiten is kennelijk ver te zoeken, behalve de burgemeester die zelf met een zinnige aanpak moest komen om vooral het automatische systeem niet weer in werking te zetten terwijl Prorail dat wel wilde.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #107 Gepost op: 25 september 2016, 13:28:18
Citaat van: oma link=msg=1448988 date=1474781781
De NS kan er heel veel aan doen door goede (prestatie) afspraken te maken met de busvervoerders.

Als door goede afspraken/regelingen het treinkaartje duurder gaat worden is het geen enkel bezwaar. De prijsverhoging zorgt dat de NS de extra kosten verhaalt op burgers die met de trein reizen. De overheid verhaalt namelijk de kosten voor bijv. het onderhoud van autowegen op de automobilist, treinreizigers betalen er niet aan mee.

Alle Nederlanders, inclusief automobilisten, moeten nu meebetalen dankzij de veiligheidsregio en politie (beide gefinancieerd met belastinggeld).

Ik hoop dat de veiligheidsregio en de nationale politie alle kosten gaan verhalen op de Nederlandse Spoorwegen, immers als een burger een scheet laat in de trein is de NS er als de kippen bij om allle schade geleden door de overlast op de burger te verhalen. Als de NS overlast veroorzaakt moeten de hulpdiensten precies zelfde doen, namelijk al het geld van de burgers gebruikt door de hulpdiensten terugvorderen bij de NS.

Een laagje schuim op de rails, daar hoeft het spoor geen problemen mee te hebben als de rest weer in orde is.
Een laagje overgebleven schuim is wat anders dan een laag sneeuw op de rails en als de treinen weer kunnen rijden hoef je geen bussen met alle problemen van dien te mobiliseren want dat heeft hier kennelijk de nodige moeite gekost.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #108 Gepost op: 26 september 2016, 09:52:44
Tja, de een maakt opmerkingen over een paar dolfijntjes door enthousiasten geplakt op een duikwagen en de ander over 1000 reizigers uren in afwachting van ordentelijke afvoer, het is maar waar je belangstelling ligt. Toch niets mis mee.


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
A train can never carry as much as the track beneath it.