GRIP 1 (gestrande reizigers) Spinozaweg - Rotterdam 23-09-2016

Auteur Topic: GRIP 1 (gestrande reizigers) Spinozaweg - Rotterdam 23-09-2016  (gelezen 14515 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #110 Gepost op: 26 september 2016, 10:20:35
Systeem handmatig uitzetten

Ook wordt er gekeken of het blussysteem sneller handmatig uitgezet kan worden bij vals alarm. Zo kan onnodig tijdverlies worden voorkomen. ProRail, de brandweer en Siemens zijn uren bezig geweest met het schuim- en watervrij maken van de tunnel. Het treinverkeer tussen Rotterdam-Lombardijen en Zwijndrecht lag daardoor urenlang plat.

http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2016/09/26/brandblusinstallatie-in-spoortunnel-op-hol-door-open-deur/

Heeft het spoor dan zoveel last van schuim en water ?


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #111 Gepost op: 26 september 2016, 10:30:52
Citaat van: Thor link=msg=1449210 date=1474878035

Heeft het spoor dan zoveel last van schuim en water ?

Nope, dat interesseert het spoor helemaal niks. Het zijn vooral de nogal gevoelige systemen die onder een trein hangen en delen van de spoorbeveiliging (isolerende lassen, railspoelen, etc.) die wat minder gecharmeerd zijn van water.
A train can never carry as much as the track beneath it.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #112 Gepost op: 26 september 2016, 10:38:00
Citaat van: Railchief link=msg=1449214 date=1474878652
Nope, dat interesseert het spoor helemaal niks. Het zijn vooral de nogal gevoelige systemen die onder een trein hangen en delen van de spoorbeveiliging (isolerende lassen, railspoelen, etc.) die wat minder gecharmeerd zijn van water.

Regenwater is ook water anders dan het bluswater ? En zijn er geen afvoerputten in die tunnel en is de hoeveelheid bluswater met schuim dermate groot dat die putten het niet kunnen bolwerken ?
Leveren sneeuw en regenwater,na jaren gebruik, geen problemen voor o.a. die isolerende lassen,railspoelen etc. ?


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #113 Gepost op: 26 september 2016, 11:11:18
Citaat van: Thor link=msg=1449215 date=1474879080
Regenwater is ook water anders dan het bluswater ? En zijn er geen afvoerputten in die tunnel en is de hoeveelheid bluswater met schuim dermate groot dat die putten het niet kunnen bolwerken ?
Leveren sneeuw en regenwater,na jaren gebruik, geen problemen voor o.a. die isolerende lassen,railspoelen etc. ?

De hoeveelheid regenwater in de tunnel is minimaal, zeker vergeleken met het bluswater. De putten kunnen dit wel afvoeren, maar daar gaat tijd overheen.

Verder is het niet zo dat de componenten stuk gaan door het water, maar een onderwater staande las isoleert heel slecht. Na het weg laten lopen van het water functioneert alles normaal.

Sneeuw is een verhaal apart...
A train can never carry as much as the track beneath it.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #114 Gepost op: 26 september 2016, 11:58:27
Conclusies : de capaciteit van de afvoerputten kan de productie van het bluswater niet bijhouden. De brandweer moet in staat worden gesteld om de boel zo snel mogelijk te stoppen,dus snel voorzien in instructie en duidelijke informatie ter plekke. Prorail kan niet onmiddellijk ter plaatse zijn en die nadenkende burgemeester waarschijnlijk ook niet.

Hoe kun je de passagiers van een in de tunnel gestrande trein er uit halen als de boel blijft doorgaan en de tunnel blank komt te staan.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUSŪkring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #115 Gepost op: 26 september 2016, 22:14:52
Citaat van: Thor link=msg=1449226 date=1474883907
Prorail kan niet onmiddellijk ter plaatse zijn en die nadenkende burgemeester waarschijnlijk ook niet.
Voor zover ik weet, heeft Prorail een calamiteiten vestiging op R-dam zuid, tegen Barendrecht aan.
Kunnen met blauwblauw best snel ter plaatse zijn, denk ik.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #116 Gepost op: 26 september 2016, 22:24:13
Citaat van: leo A link=msg=1449354 date=1474920892
Voor zover ik weet, heeft Prorail een calamiteiten vestiging op R-dam zuid, tegen Barendrecht aan.
Kunnen met blauwblauw best snel ter plaatse zijn, denk ik.

Prorail Hulpverlening kan idd snel ter plaatse zijn, maar die mensen zijn getraind als hulpverlener, en kunnen helpen een trein leeg te krijgen etc. Maar om de boel daarna weer aan de praat te krijgen, heb je technici nodig. En die met je, met normale snelheid, uit hethele land halen.
A train can never carry as much as the track beneath it.


joops

  • gepensioneerd ambtenaar en oud bestuurder ABVA-KABO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 121
Reactie #117 Gepost op: 26 september 2016, 22:47:21
Ongeveer 1 uur na de start van de schuimparty was er deze tweet van de brandweer Barendrecht:
"Wij zijn inzetbaar. Systemen worden gereset en dan wordt personenvervoer zsm vrijgegeven door @ProRail"
Brandweer is daar niet de hele middag geweest. Schuim gaat de opvangbak in en is na een uur weg en wordt afgepompt. Dan zouden de goederentreinen  ook weer kunnen rijden.

Bij die reset is het mis gegaan dat is niet gelukt en daardoor heeft het zolang geduurd. Waar personentreinen reden was geen schuim. Daar hoefde alleen de stroom ingeschakeld te worden en dat lukte niet. Normaal zou rond 2 uur 's middags de dienstregeling weer gevolgd kunnen worden.

Politie heeft een paar uur nadat de brandweer al geen inzet meer had grip afgekondigd door de problemen rond station Lombardijen. De 2 voertuigen hiervoor welke door de brandweer gereden worden ( en rood zijn) zijn mede eigendom van de politie. Ze vervingen ook de verbindingsvoertuigen van de politie en havenbedrijf. In de oude situatie zou het het verbindingsvoertuig van de politie geweest zijn.
Volgens mij zou behalve de 2 man die de voertuigen rijden en de verbindingen na aankomst regelen verder geen brandweer nodig zijn bij deze inzet.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #118 Gepost op: 26 september 2016, 23:09:59
Citaat van: joops link=msg=1449371 date=1474922841
Ongeveer 1 uur na de start van de schuimparty was er deze tweet van de brandweer Barendrecht:
"Wij zijn inzetbaar. Systemen worden gereset en dan wordt personenvervoer zsm vrijgegeven door @ProRail"
Brandweer is daar niet de hele middag geweest. Schuim gaat de opvangbak in en is na een uur weg en wordt afgepompt. Dan zouden de goederentreinen  ook weer kunnen rijden.

Bij die reset is het mis gegaan dat is niet gelukt en daardoor heeft het zolang geduurd. Waar personentreinen reden was geen schuim. Daar hoefde alleen de stroom ingeschakeld te worden en dat lukte niet. Normaal zou rond 2 uur 's middags de dienstregeling weer gevolgd kunnen worden.

Politie heeft een paar uur nadat de brandweer al geen inzet meer had grip afgekondigd door de problemen rond station Lombardijen. De 2 voertuigen hiervoor welke door de brandweer gereden worden ( en rood zijn) zijn mede eigendom van de politie. Ze vervingen ook de verbindingsvoertuigen van de politie en havenbedrijf. In de oude situatie zou het het verbindingsvoertuig van de politie geweest zijn.
Volgens mij zou behalve de 2 man die de voertuigen rijden en de verbindingen na aankomst regelen verder geen brandweer nodig zijn bij deze inzet.

Interessante achtergrondinformatie,iets dergelijks zat er ook dik in !


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #119 Gepost op: 27 september 2016, 10:25:14
Citaat van: joops link=msg=1449371 date=1474922841
Ongeveer 1 uur na de start van de schuimparty was er deze tweet van de brandweer Barendrecht:
"Wij zijn inzetbaar. Systemen worden gereset en dan wordt personenvervoer zsm vrijgegeven door @ProRail"
Brandweer is daar niet de hele middag geweest. Schuim gaat de opvangbak in en is na een uur weg en wordt afgepompt. Dan zouden de goederentreinen  ook weer kunnen rijden.

Bij die reset is het mis gegaan dat is niet gelukt en daardoor heeft het zolang geduurd. Waar personentreinen reden was geen schuim. Daar hoefde alleen de stroom ingeschakeld te worden en dat lukte niet. Normaal zou rond 2 uur 's middags de dienstregeling weer gevolgd kunnen worden.

Politie heeft een paar uur nadat de brandweer al geen inzet meer had grip afgekondigd door de problemen rond station Lombardijen. De 2 voertuigen hiervoor welke door de brandweer gereden worden ( en rood zijn) zijn mede eigendom van de politie. Ze vervingen ook de verbindingsvoertuigen van de politie en havenbedrijf. In de oude situatie zou het het verbindingsvoertuig van de politie geweest zijn.
Volgens mij zou behalve de 2 man die de voertuigen rijden en de verbindingen na aankomst regelen verder geen brandweer nodig zijn bij deze inzet.

Zijn die voertuigen niet van de Veiligheidsregio zelf? Dat ze toevallig rood zijn, oke.
Ik weet dat de politie(in Rotterdam) nog wel een aantal eigen verbindingsvoertuigen heeft staan.
Groeten,  Tazbrw