Grote brand (woning / twee brandweerlieden onwel) Marijkestraat - Goes 20-09-2016

Auteur Topic: Grote brand (woning / twee brandweerlieden onwel) Marijkestraat - Goes 20-09-2016  (gelezen 3033 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Oh Oma, ik ben geen Ramptoerist o.i.d. als je dat denkt, ik ben geïnteresseerd in de techniek van P2000. En volgens mij ben ik daarvoor hier op het forum op de juiste plaats....
Dus een "fanboy" is in dat opzicht niet echt op zijn plaats.
Wat ik wel heb is respect voor de Dames en Heren van welke hulpverleningsdienst (en dan bedoel ik de handjes uit de mouwen personen, niet de managers) dan ook, die actief daar heen gaan waar andere mensen voor weglopen.

Voorts vindt ik het belangrijker dat de bevelvoerder(s) of diens meerdere zich e.e.a. afvragen en niet een Oma in Qatar.
Ik ben er niet bij geweest, dus het past mij niet om inhoudelijk op het onwel worden in te gaan.
Ik weet niet of er persoonlijke omstandigheden mee tellen.
Ik weet ook niet onder welke omstandigheden deze mensen onwel zijn geworden, of zij door collega's er uit zijn gehaald of zelf er uit zijn gegaan.
Ik hoop alleen dat de bevelvoerder(s) en/of hun meerdere deze zaken wel weten dan wel er onderzoek naar doen.
Dat vindt ik relevanter dan een Oma in Qatar die een vraag stelt waarin de ondertoon al duidelijk is: Die spuitgasten waren niet opgewassen tegen een brandje.
Dat vindt ik disrespectvol omgaan met mensen die met de beste bedoelingen proberen hun taak te doen waarvoor zij zich hebben aangemeld.
Hetzij vrijwillig, hetzij beroepsmatig.

Maar ook ik moet je ergens gelijk in geven.... Wij (met zijn allen) willen ook geen dode brandweermannen, niet hier en niet in Qatar.
Sterker nog: Wij willen geen enkele dode hulpverlener, in welke tak of waar dan ook!
Dus dat kan en wil ik je ook niet kwalijk nemen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Heftrucker link=msg=1448531 date=1474580496
Oh Oma, ik ben geen Ramptoerist o.i.d. als je dat denkt, ik ben geïnteresseerd in de techniek van P2000. En volgens mij ben ik daarvoor hier op het forum op de juiste plaats....
Dus een "fanboy" is in dat opzicht niet echt op zijn plaats.
Wat ik wel heb is respect voor de Dames en Heren van welke hulpverleningsdienst (en dan bedoel ik de handjes uit de mouwen personen, niet de managers) dan ook, die actief daar heen gaan waar andere mensen voor weglopen.

Voorts vindt ik het belangrijker dat de bevelvoerder(s) of diens meerdere zich e.e.a. afvragen en niet een Oma in Qatar.
Ik ben er niet bij geweest, dus het past mij niet om inhoudelijk op het onwel worden in te gaan.
Ik weet niet of er persoonlijke omstandigheden mee tellen.
Ik weet ook niet onder welke omstandigheden deze mensen onwel zijn geworden, of zij door collega's er uit zijn gehaald of zelf er uit zijn gegaan.
Ik hoop alleen dat de bevelvoerder(s) en/of hun meerdere deze zaken wel weten dan wel er onderzoek naar doen.
Dat vindt ik relevanter dan een Oma in Qatar die een vraag stelt waarin de ondertoon al duidelijk is: Die spuitgasten waren niet opgewassen tegen een brandje.
Dat vindt ik disrespectvol omgaan met mensen die met de beste bedoelingen proberen hun taak te doen waarvoor zij zich hebben aangemeld.
Hetzij vrijwillig, hetzij beroepsmatig.

Maar ook ik moet je ergens gelijk in geven.... Wij (met zijn allen) willen ook geen dode brandweermannen, niet hier en niet in Qatar.
Sterker nog: Wij willen geen enkele dode hulpverlener, in welke tak of waar dan ook!
Dus dat kan en wil ik je ook niet kwalijk nemen.

Ik verwacht niet dat er bevelvoerders of diens meerdere zich in openbaar iets durven af te vragen in Zeeland. Elders op het forum kunnen we lezen dat er een angstcultuur heerst in veiligheidsregio Zeeland. We kunnen ook lezen dat volgens klokkenluiders de paraatheid in deze regio voor diverse mensen op de werkvloer reden is tot grote zorgen.

Het is in Nederland de norm geworden dat hulpverleners op de werkvloer vooral hun mond moeten houden. Ze moeten zich houden aan de sociale mediaregels van de werkgever; het komt er op neer dat ze alleen de directie en/of de woordvoerder mogen napraten omdat ze anders hun baan kun kwijt raken.

Jij mag van mij vinden dat de brandweer een hobby is, ik vind het een beroep/vak. Bij een amateurvoetbalclub mag je zeggen dat je respect hebt voor de mensen die met de beste bedoelingen proberen hun taak uit te voeren waar ze zich voor hebben aangemeld. Bij de brandweer gaat het niet alleen om je best te doen en te proberen, bij de brandweer moet je presteren, vakbekwaam zijn en geestelijk/fysiek in topconditie zijn.

We weten ook dat deze veiligheidsregio werkt met een ontzettend innovatief technisch hoogstandje, de TS4. Ik ben nieuwsgierig of de tankautospuiten ingezet voor de alarmering van de ambulance TS4 of TS6 waren.

Ik beschouw vragen stellen niet als disrespectvol. Mensen die proberen kritische vragen af te schilderen als disrespectvol of proberen iemand die kritische vragen stelt af te schilderen als een dementerend oud wijf in de woestijn zijn vaak mensen die bewust of onbewust belangrijke zaken onder het tapijt vegen. Het zijn de mensen die de mond vol hebben over veiligheid voor het gewone brandweerpersoneel, innovatie en verbeteren van de brandweerzorg terwijl het ze alleen maar te doen is om de boekhouding en statistiek.

Als je in Nederland geen dode brandweermannen wilt hebben moet je zeer kritisch kijken naar o.a.

* concepten zoals TS4 en SIV2
* snelle aflossing van ingezette blusploegen
* keuringseisen voor brandweerpersoneel. In Qatar ligt de leeftijd van (beroeps)brandweermannen veel lager dan in Nederland. De meeste brandweermannen bij ons zijn 20 - 35 jaar. Deze professionals moeten verplicht sporten/conditietrainen. Ze worden ieder half jaar lichamelijk gekeurd door een arts. In Nederland heb je een vergrijzende uitrukdienst, het grootste deel van het brandweerpersoneel is vrijwilliger, sporten/conditietraining is vrijblijvend/niet verplicht, de keuringsinterval is veel groter, alleen de oudere brandweermensen worden jaarlijks gekeurd. De keuringseisen voor Nederlandse brandweermensen stellen helemaal niets voor, je zou ze ook kunnen gebruiken voor medische keuring van medewerkers van kinderdagverblijf of voor revaliderende hartpatienten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1448286 date=1474482453
p2kflex
22:35:26 20-09-16GROUP-2P 1 Binnenbrand Marijkestraat 31 Goes 4739 4750
1300418BRW Zeeland (Goes) (Blusploeg 3)
1300436BRW Zeeland (Goes) (Chauffeursploeg 3)
1300455BRW Zeeland (Goes) (Monitorcode Blusploegen)
1300456BRW Zeeland (Goes) (Monitorcode Chauffeurs)
1303739BRW Zeeland (Goes) (TS 4739)
1303750BRW Zeeland (Goes) (AL 4750)
1300031BRW Zeeland (OvD Zuid-Beveland)
p2kflex
23:07:16 20-09-16GROUP-1P 1 Binnenbrand (keuken) (OPS BR: middel) Marijkestraat 31 Goes 4741
MB1300416BRW Zeeland (Goes) (Blusploeg 1)
MB1300455BRW Zeeland (Goes) (Monitorcode Blusploegen)
MB1303741BRW Zeeland (Goes) (TS 4741)
MB1300022BRW Zeeland (HOvD Noord)
MB1300031BRW Zeeland (OvD Zuid-Beveland)
MB1300060BRW Zeeland (Persinfo)
MB1300070BRW Zeeland (Team Brandonderzoek)
MB1330042Politie Zeeland (Infocode Middelincident)
MB1330043Politie Zeeland (Inzetcode Middelincident)
MB1330102Politie Zeeland (Voorlichting)
MB1330001Politie Zeeland (Monitorcode)
p2kflex
23:41:50 20-09-16GROUP-1A2 (Directe inzet) 19107 Mauritsstraat Goes rit 35777
1320107MKA Zeeland (Ambu 19-107 Witte Kruis Zeeland)
p2kflex
23:46:15 20-09-16GROUP-1P 1 Binnenbrand (keuken,zolder) (OPS BR: groot Marijkestraat 31 Goes 4734
1300025BRW Zeeland (AGS Noord)
1300040BRW Zeeland (BRW Piketcentralisten)
1300046BRW Zeeland (CaCo)
1300022BRW Zeeland (HOvD Noord)
1302989BRW Zeeland (Onbekende code)
1300031BRW Zeeland (OvD Zuid-Beveland)
1300060BRW Zeeland (Persinfo)
1302919BRW Zeeland (ROT OL RCvD)
1300220BRW Zeeland ('s-Gravenpolder) (Blusploeg)
1303734BRW Zeeland ('s-Gravenpolder) (TS 4734)
1300194BRW Zeeland (Vrije Officieren Zuid Beveland)
1330044Politie Zeeland (Infocode Groot Iincident)
1330045Politie Zeeland (Inzetcode Groot Incident)
1330102Politie Zeeland (Voorlichting)
1330001Politie Zeeland (Monitorcode)

Ik heb nog een tweede inhoudelijke vraag. Ik vind de (bovenstaande) tijdlijn van opschaling op zijn zachtst gezegd ook opmerkelijk te noemen ...

Citaat
32 minuten na initiele melding opschaling Middelbrand

66 minuten na initiele melding spoedrit ambulancedienst

71 minuten na initiele melding opschaling Grote Brand

... of ligt het (weer) aan mij?


TheFireChief

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Citaat van: Brandslanghaspelhouder link=msg=1448483 date=1474559907
Was het eerste voertuig een zeeuwse TS4 of gewone TS6?

Citaat van: oma link=msg=1448550 date=1474610438
We weten ook dat deze veiligheidsregio werkt met een ontzettend innovatief technisch hoogstandje, de TS4. Ik ben nieuwsgierig of de tankautospuiten ingezet voor de alarmering van de ambulance TS4 of TS6 waren.

Bij mijn weten beschikt Goes over 2x TS6, waarvan het eerste uitrukvoertuig deels of geheel bezet wordt met beroepspersoneel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: TheFireChief link=msg=1448617 date=1474632779
Bij mijn weten beschikt Goes over 2x TS6, waarvan het eerste uitrukvoertuig deels of geheel bezet wordt met beroepspersoneel.

Wat bedoel je met deels of geheel bezet met beroepspersoneel uitrukken?

a) Op dinsdagavond 22:30 uur volle bak uitrukken voor woningbrand met TS (1e uitruk) met 6 man en autoladder met 2 man; alle 8 beroepspersoneel c.q. 8 brandweermensen (deels beroeps en deels gekazerneerde vrijwilligers).

of

b) Op dinsdagavond 22:30 uur rukt men niet volle bak uit voor een woning brand maar bijvoorbeeld met 3 beroeps op de TS en de 4e op de autoladder.


TheFireChief

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Ik weet niet hoeveel en of ze ook de AL bemannen, de site van de brandweer Goes is inmiddels al een tijd uit de lucht (met dank aan de Veiligheidsregio).
Op http://www.zeelandveilig.nl/brandweer-zeeland/over-ons/brandweerposten/post-goes vond ik wel dat medewerkers van de koude kant alleen tijdens kantooruren de uitruk verzorgen. Het is dus aannemelijk dat het in dit geval volle bak TS + AL met vrijwilligers is geweest.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
In Goes hebben ze op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur een beroepsbezetting voor de 1e TS of RV/AL/HA.

In deze situatie hebben de vrijwilligers van de post Goes de voertuigen TS 4739, TS 4741 en AL 4750 bemand tijdens deze uitruk, de 3e TS 4734 is afkomstig van de post 's Gravenpolder.

Goes beschikt over 2 TS-6 voertuigen, dus geen enkele was in deze uitgerukt als TS-4.

Wat er allemaal heeft plaatsgevonden bij deze uitruk zal wordt onderzocht, dit niet om iemand met een beschuldigende vinger aan te wijzen maar om lering te trekken voor de toekomst. Het is altijd makkelijk mensen achteraf te bekritiseren maar je kan dit ook gebruiken om ervaringen te delen.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1448794 date=1474667334
In Goes hebben ze op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur een beroepsbezetting voor de 1e TS of RV/AL/HA.

In deze situatie hebben de vrijwilligers van de post Goes de voertuigen TS 4739, TS 4741 en AL 4750 bemand tijdens deze uitruk, de 3e TS 4734 is afkomstig van de post 's Gravenpolder.

Goes beschikt over 2 TS-6 voertuigen, dus geen enkele was in deze uitgerukt als TS-4.

Wat er allemaal heeft plaatsgevonden bij deze uitruk zal wordt onderzocht, dit niet om iemand met een beschuldigende vinger aan te wijzen maar om lering te trekken voor de toekomst. Het is altijd makkelijk mensen achteraf te bekritiseren maar je kan dit ook gebruiken om ervaringen te delen.

Dank je wel.

Weet je ook wie gaat onderzoeken wat er hier heeft plaatsgevonden? De veiligheidsregio zeeland of de landelijke inspectie van het ministerie voor veiligheid en justitie?

Ik vind het een beetje dooddoener om te roepen dat een calamiteit niet onderzocht gaat worden om iemand met de beschuldigende vinger aan te wijzen. Het zegt namelijk dat als blijkt dat het gaat om een calamiteit veroorzaakt door laakbaar, verwijtbaar of laks gedrag van (een) professional(s) je alles onder tapijt moet poetsen en je conclusies/aanbevelingen moet gaan fantaseren waardoor er (n)iets te leren valt zonder dat er met beschuldigende vinger gewezen wordt.

Als de insteek is dat men lering wil trekken voor de toekomst en de ervaringen wil delen moet het rapport openbaar gemaakt worden. Je zorgt dan dat iedere Nederlandse brandweer van Groningen tot Maastricht, van Terneuzen tot Den Helder, van manschap tot brandweerofficier op iedere willekeurig moment het rapport aandachtig kan raadplegen om er iets van te leren.

Het schiet uiteraard niet op als een piepklein landje vijfentwintig brandweerbolwerken heeft waar ze roepen dat ze eigen onderzoek uitvoeren en de luiken van het regionale brandweerbolwerk potdicht houden.

Als je het wilt onderzoeken om te leren van dingen die niet goed gaan/beter kunnen moet je ook af van de polderonderzoekscultuur. Dit soort incidentjes onderzoeken hoeft geen maanden of een jaar te duren. De eindverantwoordelijk hoofdofficier voor de uitrukdienst kan de opdracht te geven tot onderzoek en gelijk zeggen dat hij binnen 14 dagen het rapport op zijn bureau wil hebben liggen.