Grote brand (café Berger) Plein - Den Haag 24-09-2016

Auteur Topic: Grote brand (café Berger) Plein - Den Haag 24-09-2016  (gelezen 2533 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bart007

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 25 september 2016, 09:24:00
Brandweer Haaglanden ‏@Brandweer_HGL  2 uur geleden
#brand #Plein #DenHaag kort na sluitingstijd door een motoragent brandalarm gehoord. Wederom brand. Nu aan de achterzijde. 1/2.
Brandweer Haaglanden ‏@Brandweer_HGL  2 uur geleden
#brand #Plein 3 blusvoertuigen en een hoogwerker zijn bezig om de brand onder controle te krijgen. Hiervoor wordt inpandig gesloopt. 2/2
Brandweer Haaglanden ‏@Brandweer_HGL  11 minuten geleden
#brand #plein #DenHaag is onder controle. Brandweer is nog wel enige tij bezig met nacontrole.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

bart007

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 25 september 2016, 09:33:17
Brandweer Haaglanden ‏@Brandweer_HGL  2 minuten geleden
#Plein #Denhaag door de complexiteit van oude panden  kan een brand ineens weer oplaaien. Door een snelle inzet kon erger worden voorkomen.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #12 Gepost op: 25 september 2016, 12:29:30
De interessante vraag is natuurlijk: Heeft de brandweer de eerste keer iets gemist?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #13 Gepost op: 25 september 2016, 12:56:08
Zitten er geen brandkleppen in dat afvoerkanaal en zo niet waarom is dat niet vereist.
In de scheepvaart zijn brandkleppen vereist in ventilatie en afvoerkanalen om mogelijke branduitbreiding te voorkomen.

guest12562

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 25 september 2016, 15:16:45
Geen idee of brandkleppen in keuken afzuiging verplicht/gewenst is?

Mijn ervaring met dit soort brandjes is dat je doorvoeren krijgt door het hele pand en vaak te maken hebt met flink vette rook afvoer wat uit de keuken komt.
Als ik mijn filter van mijn afzuigkap om de dag schoonmaak, ben ik verbaast over de hoeveelheid vetaanslag, laat staan in een horeca gelegenheid.
De doorvoer van de rook afvoer gaat in dit soort panden vaak door houten vloeren en constructie, kans op foutjes is groot en daardoor verhoogd brand risico, zeker als er geen onderhoud wordt gepleegd.
Dit soort vragen stel ik altijd bij dit soort brandjes, neem daarbij dat dit soort panden met grote regelmaat worden aangepast/verbouwd en je hebt veel kruip door sluip door. Ruimtes achter ruimtes en ga zo maar door, als je dan een brandje heb kan het lastig zoeken zijn, vele weten dit denk ik het blijft dus altijd zoeken totdat je helemaal hebt.
Vraag is dus was dit het geval gisterenavond. Denk dat die gasten wel balen dat ze er weer staan!

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 25 september 2016, 17:13:48
Geen idee, vraag het daar na.

Als ze er niet in zitten dan hoeft niet de enige reden te zijn dat dat niet vereist is, het kan ook zo zijn dat de gebruiker en/of eigenaar verzuimd heeft deze aan te brengen.

Maar misschien zijn ze ook helemaal niet nodig. Een brandklep is pas nodig als het kanaal door een brandscheiding heen gaat.

Citaat van: Thor link=msg=1449037 date=1474800968
Zitten er geen brandkleppen in dat afvoerkanaal en zo niet waarom is dat niet vereist.
In de scheepvaart zijn brandkleppen vereist in ventilatie en afvoerkanalen om mogelijke branduitbreiding te voorkomen.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 26 september 2016, 08:21:09
Citaat van: RemRoof link=msg=1449033 date=1474799370
De interessante vraag is natuurlijk: Heeft de brandweer de eerste keer iets gemist?
Er is in de loop van de avond nog een aantal keer gecontroleerd door o.a. de OVD. De panden links en rechts zijn van dezelfde eigenaar, en die zijn na de middelbrand de hele nacht in vol bedrijf geweest, terwijl zij zelf ook een oogje op het middelste pand gehouden hebben. En: het middelste pand heeft brandalarm, en dat ging niet af.

Rond 04:30 zijn ze dicht gegaan. Toen was er nog niets aan de hand. En rond 06:00 was het dus toch weer 'foute boel'.

Dat er iets gemist is, lijkt me duidelijk. Maar er is wel van alles aan gedaan om het niet te missen.

Ik ben ook aan de achterzijde geweest, in de binnentuin. Allemaal aan elkaar gebouwd, kruip door sluip door etc.

Peen
Redacteur van

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #17 Gepost op: 26 september 2016, 09:30:14
Citaat van: Breathe link=msg=1449063 date=1474809405
1.Geen idee of brandkleppen in keuken afzuiging verplicht/gewenst is?

2.Mijn ervaring met dit soort brandjes is dat je doorvoeren krijgt door het hele pand en vaak te maken hebt met flink vette rook afvoer wat uit de keuken komt.
Als ik mijn filter van mijn afzuigkap om de dag schoonmaak, ben ik verbaast over de hoeveelheid vetaanslag, laat staan in een horeca gelegenheid.
De doorvoer van de rook afvoer gaat in dit soort panden vaak door houten vloeren en constructie, kans op foutjes is groot en daardoor verhoogd brand risico, zeker als er geen onderhoud wordt gepleegd.
Dit soort vragen stel ik altijd bij dit soort brandjes, neem daarbij dat dit soort panden met grote regelmaat worden aangepast/verbouwd en je hebt veel kruip door sluip door. Ruimtes achter ruimtes en ga zo maar door, als je dan een brandje heb kan het lastig zoeken zijn, vele weten dit denk ik het blijft dus altijd zoeken totdat je helemaal hebt.
Vraag is dus was dit het geval gisterenavond. Denk dat die gasten wel balen dat ze er weer staan!

1. Het  zou mogelijk wel kunnen helpen, als alles goed zou blijven functioneren.
    Alle klassebureaus vereisen (automatisch werkende )brandkleppen.

2.Afvoeren zo recht mogelijk omhoog en dan van overmaats materiaal, goed warmte geisoleerd vooral op de doorvoeringen.

Analogie met schoorsteenbranden, de afvoerbuis mag best schoonbranden, veel rook etc. maar het huis hoeft niet in brand te raken als er maar geen lekkages in de afvoer zitten en de buis/pijp maar goed geisoleerd is met name aan de doorvoeringen moet de nodige aandacht worden besteed,zo niet dan is er gerede kans dat het huis door een schoorsteenbrandje in de hens gaat.